سلامت نیوز :مسوول كمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه گفت: افراد تحت رژیم‌های لاغری ممكن است در فصل امتحانات مواد نشاسته‌ای را از برنامه غذایی خود حذف كنند این در حالیست كه حذف مواد نشاسته‌ای باعث نرسیدن انرژی كافی به سلول‌های عصبی می‌شود.

برلیانت بزرگمهر در گفت وگو با ایسنا، افزود: حذف مواد نشاسته‌ای مانند نان، سیب‌زمینی و ماكارونی از برنامه غذایی باعث كاهش قند خون می‌شود كه این اقدام بر قدرت یادگیری و تمركز تاثیر منفی می‌گذارد.

وی در ادامه گفت: این گونه افراد به جای مواد نشاسته‌ای، مواد قندی زیادی مصرف می‌كنند این در حالیست كه مصرف زیاد مواد قندی باعث بروز چاقی می‌شود. از سوی دیگر قند به‌ سرعت جذب خون می‌شود. در نتیجه فرد به ‌سرعت احساس سیری می‌كند. در این شرایط انسولین ترشح می‌شود و بعد از مدتی قند خون افت می‌كند. نتیجه این وضعیت افسردگی، گیجی و كاهش قدرت تمركز و یادگیری است.

بزگمهر افزود: تغذیه در فصل امتحانات در همه مقاطع تحصیلی اهمیت زیادی دارد چرا كه اختلالات تغذیه‌ای و تغذیه غلط باعث كاهش قدرت تمركز و یادگیری دانش آموزان و دانشجویان می‌شود. این در حالیست كه این گروه هنگام امتحانات به تمركز بالا و قدرت یادگیری زیاد نیاز دارند.

وی تاكید كرد: دانش آموزان و دانشجویان در فصل امتحانات به هیچ وجه نباید كم غذا بخورند یا وعده غذایی خود را حذف كنند چرا كه یكی از مهمترین عوامل موثر بر كاهش قدرت یادگیری و تمركز، افت قند خون است كه مصرف نكردن صبحانه یا حذف برخی مواد غذایی از دلایل آن به شمار می‌آید.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به ویتامین‌های گروه B اظهار كرد: این ویتامین‌ها برای سلامت سلولهای عصبی لازم هستند و در غلات سبوس‌دار، جگر، گوشت قرمز و مرغ به میزان زیاد یافت می‌شوند.


وی ویتامین C را یكی دیگر از موادی برشمرد كه باعث انتقال پیام به سلولهای عصبی می‌شود و گفت: ویتامین‌های گروه C در سبزیجات تازه دارای برگ سبز مانند سبزی خوردن و مواد غذایی دیگری مانند گوجه فرنگی، فلفل دلمه، توت فرنگی، كیوی و مركبات یافت می‌شود.

بزرگمهر اسیدهای چرب از جمله امگا 3 را از مواد موثر در افزایش قدرت یادگیری برشمرد و اظهار كرد: امگا 3 و ویتامین‌های گروه D در ماهی و محصولات دریایی به وفور یافت می‌شود بنابراین به جوانان و كنكوری‌ها توصیه می‌شود كه هفته‌ای دو تا سه بار ماهی را به صورت كباب شده یا بخارپز مصرف كنند و تا حد امكان آن را به صورت سرخ شده نخورند.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی تاكید كرد: دانشجویان و دانش آموزان در فصل امتحانات لازم است صبحانه را به طور كامل مصرف كرده و وعده‌های غذایی را حذف نكنند. ورزش را فراموش نكرده و حداقل بین نیم تا یك ساعت پیاده‌روی كنند چرا كه انجام این كارها باعث افزایش قدرت یادگیری می‌شود.

بزرگمهر در پایان در پاسخ به این پرسش كه دانشجویان چگونه در فصل امتحانات می‌توانند ساعت‌های بیشتری از شب را بیدار بمانند، اظهاركرد: دانشجویان به هیچ وجه نباید تا دیروقت بیدار بمانند بلكه می‌توانند شب‌ها به موقع بخوابند و صبح‌ها زودتر بیدارشوند چون قدرت یادگیری افراد صبح‌ها بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha