سلامت نیوز :80 درصد از بیماری هپاتیت C ناشی از رفتارهای پرخطر اعتیاد تزریقی است كه باعث افزایش احتمال تماس افراد با ویروس هپاتیت C می شود.

دكتر ادیبی متخصص گوارش و كبد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: هپاتیت C یكی از عفونت های مزمن و یروسی كبد است كه باعث تخریب بافت كبد می شود. اكثر افرادی كه دچار این بیماری می شوند عفونت مزمن با این ویروس را پیدا می كنند به عبارت دیگر پس از ورود ویروس، بدن به صورت خود به خود قادر به پاك سازی نمی شود.

وی با اشاره به اینكه هپاتیت C تنها از راه خون منتقل می شود افزود: تماس با خون آلوده از هر راهی منجر به بیماری هپاتیت C می شود. یكی از شایع ترین راه های انتقال هپاتیت C از راه سرنگ مشترك و آلوده بوده كه در بین مصرف كنندگان مواد مخدر آشكارتر است.

ادیبی گفت: هپاتیت C مانند هپاتیت A و B باعث تورم كبد و در دراز مدت تغییر شكل و چروكیدگی كبد را به دنبال دارد. این چروكیدگی منجر به نارسایی و كم كاری كبد می شود و عوارض آن اختلال در دفع سوم بدن و ورم شدید در تمام نقاط بدن است.

وی خاطرنشان كرد: هپاتیت C تا زمانی كه به مرحله چروكیدگی كبد نرسیده باشد بدون نشانه بوده و تنها راه شناسایی این بیماری آزمایش خون است. افرادی که حتی یك بار سابقه اعتیاد تزریقی یا دریافت خون قبل از 30 سالگی داشته باشند باید بررسی ابتلا یا مبتلا نشدن را با آزمایش خون با مجوز پزشك انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha