سلامت نیوز :یك فوق تخصص گوارش كودكان با بیان این كه 80 درصد دل دردهای كودكان ناشی از مشكلات روحی و روانی است، عنوان كرد: این دل ‌دردها در دسته بیماری‌های روان تنی قرار می‌گیرند.

دكتر احمد خداداد ایسنا، اظهار كرد: دل درد كودكان در حقیقت به نوعی درد دل هم هست كه اغلب ناشی از كمبود توجه است. نوع ارگانیك دل درد كه به علل پیچ‌خوردگی روده، مشكلات روده بزرگ و نداشتن عصب و نظایر آن ایجاد می‌شود نیاز به عمل جراحی دارد. حدود20 درصد كودكان دچار دل‌ درد ارگانیك با منشا مشكلات جسمی هستند.

وی درباره دل ‌دردهایی با منشا روحی توضیح داد: این كودكان اغلب در محیط‌های پراسترس خانواده قرار می‌گیرند و همراه با دل درد، سردرد، حالت تهوع، رنگ پریدگی و سرگیجه نیز دارند. كودكانی كه دل درد مجازی و غیرارگانیك دارند بیماری‌شان اغلب به محیط زندگی‌ آنها وابسته است و معمولا یك نفر از اعضای خانواده‌شان هم همین مشكل را دارد.

دكتر خداداد اضافه كرد: مسئله‌ای كه مهم است تشخیص صحیح علت این عارضه است كه كودك اشتباه مورد عمل جراحی قرار نگیرد. این درد بیشتر در اطراف ناف احساس می‌شود و هرچه قدر دامنه درد بیشتر باشد و از ناف دور نشود، خطرناك‌تر خواهد بود.

این متخصص كودكان با بیان این كه دل درد در این كودكان اغلب به خودی خود بهبود می‌باید، پیشنهاد كرد: باید توجه كرد كه این دسته از كودكان اگر مشغول به تحصیل هستند مشكلی در مدرسه نداشته باشند كه باعث افزایش استرس شده باشد. همچنین باید تلاش كرد محیط خانواده استرس زا نباشد.

وی اضافه كرد: عرق نعنا یا روغن نعنا و داروهای آرامش بخش مانند استامینوفن برای التیام درد شكمی موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha