رئیس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: تقویت اصول معنوی و معناگرایی در پیشگیری و حتی درمان بیماری‌ها از جمله سرطان موثر است و گاهی حتی معجره می‌كند.

سلامت نیوز :رئیس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: تقویت اصول معنوی و معناگرایی در پیشگیری و حتی درمان بیماری‌ها از جمله سرطان موثر است و گاهی حتی معجره می‌كند.

محمداسماعیل اكبری در گفت‌‌وگو با فارس، اظهار داشت: بحث معنویت و درمان بیماری‌های مزمن باید بسیار مورد توجه قرار گیرد البته در بحث معنویت شاید چند تصور اشتباه صورت پذیرد زیرا در مسئله معنویت زیاد به دین كار نداریم بلكه آدم می‌تواند معناگرا باشد اما متدین نباشد.

وی افزود: كسانی كه متدین هستند چون دین بدون معناگرای معنا ندارد و اصلاً هیچ دینی در دنیا وجود ندارد كه به خدا معتقد نباشد و دین‌های ابراهیمی نیز كه تكلیفشان مشخص است یك چیزی به نام خدا را می‌پذیرند و در قالب خدای نادیده برنامه‌ریزی می‌كنند و در مجموع دینداری روش آسان معنوی‌گرا عنوان می‌شود.

اكبری تصریح كرد: لذا ما واقعاً داریم در این زمینه كار می‌كنیم و جواب‌های معجزه‌‌آسایی از مبانی دینی را دیدیم كه مبانی دینی را وقتی به بیماران به وسیله متخصصان مربوطه آموزش می‌دهیم از جمله بیماران چگونه توكل كنند، شكر كنند زیرا خیلی‌ها واقعاً آگاه نیستند چگونه شكرگزار باشند چون ما روزی شاید هزار بار بگوییم شكر ولی سودی از این شكرگزاری نمی‌بریم و حال اگر به طور صحیح شكرگزار باشیم سود آن را نیز می‌بریم و اگر درست توكل، صبر و توسل كنیم بهره‌های زیادی خواهیم برد.

رئیس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ادامه داد: ما همیشه می‌گوییم «ان الله مع صابرین» و حال باید چگونه صبر كنیم زیرا صبر نیز روش و متدولوژی خود را دارد و اگر درست صبر كنیم بهره‌ خود را خواهیم برد و حال این روش‌ها مبانی دینی و علمی و حرف‌های به روز دنیا به حساب می‌آیند.

اكبری اظهار داشت: كارهای تحقیقاتی معنوی درمانی در درمان بیماران سرطانی در مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به پایان رسیده و كارهای اجرایی را آغاز كرده‌ایم و الان كسانی كه به درمانگاه ما مراجعه می‌كنند در حقیقت بر روی آنان معنوی درمانی صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: رعایت مسائل و موارد دینی نه تنها در پیشگیری از بیماری‌ها بلكه در درمان و كیفیت زندگی بیماران به خصوص بیماران سرطانی موثر و معجزه می‌كند و امیدواریم سیاستگزاران توجه جدی برای قانونمند كردن معنوی درمانی داشته باشند.

اكبری تصریح كرد: سیاستمداران باید كارهای اداری این موارد (معنوی درمانی) را آسان‌تر كنند به این معنی كه اگر كسی تربیت شد برای این زمینه زودتر به وی مجوز دهند یا تشویقش كنند به طور مثال اعلام كنند كه این افراد بروند در مراكز مختلف فعالیت كنند.

رئیس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی بیان داشت: معناگرایی و معنوی درمانی جزو وظایف ما است و باید برای درمان بیماران انجام دهیم و در این زمینه نسبت به دنیای غرب نیز خیلی عقب افتاده‌‌تر شده‌ایم و آنها از ما بسیار جلوتر هستند.

اكبری در پاسخ به این پرسش كه غرب در مسئله معنوی درمانی نسبت به كشورهایی از جمله ایران چه كارهایی انجام داده است گفت: معنوی درمانی را غربی‌ها خیلی زودتر از ما شروع كرده‌اند و خیلی از ما نیز موفق‌تر هستند و خجالت‌آور است كه با این دین، مذهب و همه چیزهایی را كه داریم ولی معناگرایی را به زندگی خود وصل نكرده‌ا‌‌یم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha