معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه 94 درصد سالمندان بیمه هستند، گفت: 27 میلیون نفر از جمعیت کشور که در روستا و شهرهای زیر 20 هزار نفر زندگی می‌کنند، تحت پوشش پزشک خانواده هستند و دفترچه بیمه رایگان دارند.

بهره‌مندی 27 میلیون نفر از روستاییان از دفترچه بیمه رایگان

سلامت نیوز:معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه 94 درصد سالمندان بیمه هستند، گفت: 27 میلیون نفر از جمعیت کشور که در روستا و شهرهای زیر 20 هزار نفر زندگی می‌کنند، تحت پوشش پزشک خانواده هستند و دفترچه بیمه رایگان دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت ، درباره «برنامه وزارت بهداشت برای سلامت روان سالمندان»، اظهار داشت: یکی از کارهای خیلی خوبی که در سطح کشور طی سه سال گذشته انجام شد این بود که ما 1600 مراقب سلامت روان در مراکز جامع سلامت مستقر کردیم.


وی ادامه داد: یکی از وظایف اصلی مراقبان سلامت در حوزه سالمندی است. زمانی که سالمندان مراجعه می‌کنند اول توسط بهورز و مراقبت سلامت فرمی را پرکرده و اختلالات فرد شناسایی شده و به کارشناسان بهداشت روان ارجاع می‌شود.


معاون بهداشت وزیر بهداشت اضافه کرد: افرادی که نیاز به درمان دارند به روان شناس و روان پزشک معرفی می‌شوند و آنها که نیاز به مراقبت دارند، تحت مراقبت قرار می‌گیرند؛ در روستاها بهورز این ابزار را دارد و به پزشک ارجاع داده و پزشک خانواده نیز به سطوح بالاتر ارجاع می‌دهد.  


رئیسی در پاسخ به این پرسش که «وزارت بهداشت چه تمهیداتی برای بسیاری از سالمندان ساکن در روستاها که توان مالی برای بهره مندی از کوچکترین خدمات را ندارند در نظر گرفته است؟»،گفت: حدود 94 درصد سالمندان به طور کلی بیمه هستند و سالمندان در روستاها نیز بیمه رایگان دارند، اما مشکل نبود بیمه تکمیلی است.


وی با اشاره به تدوین سند ملی سالمندان، افزود:‌تدوین این سند در همین راستاست تا سازمان‌های حمایتی مانند بهزیستی باید پای کار آمده و در جهت سرویس دهی کامل به سالمندان اقدام کنند؛ضمن اینکه سالمندان فقط نیاز به خدمات مراقبت سلامت ندارند، بلکه مراقبت‌های بازتوانی،  تغذیه و... نیز نیاز دارند.


معاون بهداشت وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که « روستائیان نسبت به پوشش دفترچه‌های بیمه روستایی و فرایند رسیدن بیمار به مراکز درمانی گلایه دارند و وزارت بهداشت چه برنامه ایی برای رفع این مشکل دارد؟»، بیان داشت: اگر روند درمانی افراد از طریق پزشک خانواده و نظام ارجاع باشد این روند کاملا تسهیل شده است؛ یعنی هر فرد در روستا ابتدا باید پیش پزشک خانواده برود و اگر نیاز به ارجاع به مراکز درمانی داشته باشد، ارجاع داده می‌شود. در نظام پزشک خانواده نیز در دنیا نیز همین طور است و باید ابتدا افراد ابتدا به پزشک خانواده خود مراجعه کنند.


رئیسی در واکنش به «انتقاد از عملکرد نامطلوب پزشک خانواده در برخی نقاط روستایی»، یادآور شد: 27 میلیون نفر در روستا و شهرهای زیر 20 هزار نفر زندگی می‌کنند و تحت پوشش پزشک خانواده هستند.این افراد دارای دفترچه بیمه سلامت همگانی رایگان هستند؛ در حالی که  افرادی که در شهرها هستند چنین دفترچه رایگانی ندارند.


وی با تأکید بر اینکه شرط استفاده از دفترچه بیمه رایگان روستایی این است که فرد از طریق پزشک خانواده خود به مراکز درمانی مورد نیاز ارجاع داده شود،ابراز داشت:اگر این فرد از طریق نظام ارجاع رفته باشد، به دلیل اینکه مهر پزشک در نسخه آن خورده است، داروخانه نیز این نسخه را قبول می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha