سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 28250
سلامت نیوز : كارشناس ارشد طب سنتی و گیاهان دارویی وزارت بهداشت گفت: نمك دریای تصفیه نشده و غیر استاندارد حاوی مواد ناخالصی و همچنین فلزات سنگین مضر سلامت است و اصولاً مصرف هر نوع نمك عامل افزایش فشار خون و بروز بیماری‌های قلبی است.

یوسف صادقیان در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: در حال حاضر حداقل 2 گونه نمك خوراكی تصفیه شده و نمك خوراكی دریا در كشور عرضه می‌شود.

وی گفت: نمك خوراكی تصفیه شده طی فراینده خالص سازی كاملاً تصفیه شده و تقریباً می‌توان گفت فاقد هرگونه ناخالصی است و درجه خلوص آن حداقل99.2 درصد است كه البته به آن عنصر ید برای پیشگیری از نارسایی عملكرد غده تیروید افزوده می‌شود.

كارشناس ارشد حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی وزارت بهداشت افزود: به نمك خوراكی تصفیه شده، تركیب شیمیایی ضد كلوخه شدن كه حاوی آلومینیم است نیز می‌تواند افزوده ‌شود.

صادقیان اضافه كرد: اما در نمك دریا فرآیند خالص سازی صورت نگرفته و ممكن است صرفاً یك شست‌وشوی ساده برای جداسازی اجسام خارجی از نمك انجام شده باشد.

وی بیان داشت: نمك تصفیه شده از درجه خلوص حداقل 99.2 درصد برخوردار است اما نمك دریا دارای درجه خلوص 37 تا 84 درصد است و ناخالصی‌های زیادی دارد.

كارشناس ارشد حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی وزارت بهداشت ادامه داد: نمك تصفیه شده تقریباً فاقد سایر عناصر است اما نمك دریا حاوی عناصر دیگر نظیر پتاسیم، منگنز و منیزیم است كه برای بدن لازم است البته از طرفی این نمك حاوی مقادیری از فلزات سنگین مضر هم هست.

وی اظهار داشت: همچنین سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت باید شرایط تولید و عرضه نمك دریایی بهداشتی را پیگیری و فراهم كند. در صورت تدوین استاندارد برای نمك دریا و تولید بهداشتی آن، مصرف آن می‌تواند مفیدتر باشد.

* نمك دریا هم فشار خون را بالا می‌برد

پیش از این احمدرضا درستی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران هم گفته بود: نمك دریا موجب افزایش بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود و به هیچ وجه موجب كاهش فشار خون بالای افراد نمی‌شود بلكه می‌تواند فشار خون را افزایش هم بدهد.

وی اظهار داشت: نمك دریا نسبت به نمك صحرا از ارزش غذایی بالاتری برخوردار است و حاوی مواد معدنی مهمی از جمله فلوئور و پتاسیم است اما در صورتی ارزشمند است كه به مقدار زیادی مصرف شود ولی چون افراد میزان كمی از نمك استفاده می‌كنند این مواد معدنی در این مقدار كم، بسیار ناچیز است و هیچ ارزشی ندارد.

وی گفت: از طرفی اگر این نمك به مقدار زیاد مصرف شود، باعث افزایش فشار خون و بالارفتن احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی می شود و خطرناك است بنابراین تأمین عناصر مفیدی مانند پتانسیم از طریق نمك دریا كار درستی نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد: كلرید سدیمی كه در نمك صحرا وجود دارد، در نمك دریا نیز به میزان بیشتری یافت می‌شود و افراد روزانه باید فقط 5 گرم نمك استفاده كنند.

درستی مطلق افزود: كلرید سدیمی كه در نمك دریا وجود دارد، بسیار زیاد است و ممكن است موجب بروز بیماری‌های قلبی و عروقی شود البته باید خاطرنشان كرد چه نمك دریا و چه نمك صحرا باشد، باید از مصرف زیاد آن خودداری كرد.

وی با بیان اینكه باوری در میان مردم وجود دارد كه نمك دریا موجب كاهش فشار خون بالای افراد می‌شود، عنوان داشت: این باور غلطی است و به هیچ وجه نمك دریا موجب كاهش فشار خون بالای افراد نمی‌شود بلكه می‌تواند موجب افزایش آن نیز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha