سلامت نیوز : یک فوق تخصص روانپزشک کودکان با اشاره به اینکه پسران بیشتر از دختران در معرض ابتلا به اوتیسم هستند، اذعان کرد: مراوده اجتماعی (دشواری در ایجاد روابط اجتماعی)، ارتباط اجتماعی (دشواری در ابجاد ارتباط لفظی و غیر لفظی)، دشواری در یادگیری بازی و رفتار تکراری از عمده ترین خصوصیات کودک اوتیسمی است.

دکتر غزال زاهدی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با  ایسنا ، با اشاره به اینکه کودکان مبتلا به اوتیسم از نظر بهره هوشی در گروه متوسط به پایین قرار می گیرند، گفت: اوتیسم (درخود ماندگی) نوعی اختلال رشدی است كه با رفتارهای ارتباطی-كلامی غیرطبیعی معمولا در ابتدای دوره کودکی تشخیص داده می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: این کودکان در هنگام ناراحتی واکنش هیجانی و غیرعادی و با علائمی همچون جیغ‌های فراوان، بیقراری، تحرک پذیری زیاد، گریه‌های غیرمعمول و در حواس پنجگانه ( بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی) واکنش‌ها و حساسیت‌های شدید به محرک‌های عادی از خود نشان دهند.

دکتر غزالی با بیان اینکه علت دقیق این بیماری هنوز ناشناخته است، اظهار كرد: مصرف بعضی از داروهای خاص، انتقال بیماری مادر به جنین در زمان بارداری، حوادث پس از زایمان و تماس نوزاد با مواد می تواند به عنوان ریسک فاکتور در بروز این بیماری دخیل باشد.

این فوق تخصص روانپزشک کودک با بیان اینکه درمان قطعی برای این کودکان وجود ندارد، گفت: درمان اصلی این کودکان، آموزش فرد به فرد توسط مربیان در زمینه رشد مهارت‌های ارتباطی، وضعیت تکلمی کودکان و آموزش مفاهیم پایه زندگی مانند سلام کردن و چگونه با محیط اجتماعی قرار گرفتن است که ممکن است ماه ها و یا سال ها نیاز به آموزش داشته باشد.

دکتر غزالی خاطر نشان کرد: این نوع کودکان می توانند به مدارس عادی راه پیدا کنند اما همواره به مربیان خود احتیاج دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha