یک روانپزشک با بیان اینکه یک سوم بیماران مبتلا به سرطان در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند، گفت: این افراد معمولا شامل کسانی هستند که از حمایت‌های خانوادگی مناسبی برخوردار نیستند و یا زمینه افسردگی در گذشته را داشته اند.

سلامت نیوز : یک روانپزشک با بیان اینکه یک سوم بیماران مبتلا به سرطان در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند، گفت: این افراد معمولا شامل کسانی هستند که از حمایت‌های خانوادگی مناسبی برخوردار نیستند و یا زمینه افسردگی در گذشته را داشته اند.

دکتر مجید صادقی در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار كرد: در مواجهه با بیماران سرطانی بهترین راه آگاهی دادن به بیمار در مورد روند بیماری و درمان و کنترل آن است.

وی با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌ها با پیشرفت علم و تکنولوژی قابل درمان و کنترل است، افزود: آگاهی داشتن نسبت به بیماری و سیر درمان آن می‌تواند از بسیاری از پیش‌داوری‌ها نسبت به شرایط بد و خطرناک بیماری جلوگیری کند.

این روانپزشک بیان کرد: مطلع کردن بیمار سرطانی از وجود بیماری بهتر است توسط پزشک و تیم درمانی که آگاهی بهتری راجع به بیماری، روند و سیر درمانی آن دارند با ملاحظاتی همچون شرایط بیمار، توان روحی و تجربیات قبلی و شرایط خانوادگی وی انجام گیرد.

وی ادامه داد: برخی مواقع خانواده و پزشک، بیمار را از وجود بیماری مطلع نمی کنند و بیمار خود به مساله پی می‌برد که این در بسیاری از موارد شرایط را بدتر و بیمار را نسبت به وجود بیماری حساس‌تر می کند.

دکتر صادقی با توضیح این مطلب که محیط زندگی بیماران سرطانی تاثیر زیادی در بروز افسردگی و حتی بهبود شرایط بیمار دارد، افزود: به جز شرایطی که بیمار به دلیل بیماری، مستعد بروز عفونت است و باید ایزوله باشد و در بخش نگهداری شود، در سایر موارد توصیه می شود حتی المقدور بیمار به شرایط و محیط زندگی عادی برگردد و با افراد خانواده و نزدیکان در تماس باشد.

این روانپزشک با بیان اینکه یک سوم بیماران مبتلا به سرطان در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند، تصریح کرد: این افراد معمولا شامل افرادی هستند که از حمایت‌های خانوادگی مناسبی برخوردار نیستند و یا زمینه افسردگی در گذشته را داشته اند.

وی ادامه داد: احتمال خودکشی در افراد با زمینه قبلی که واکنش خوبی در مواجهه با شرایط پر استرس ندارند و از حمایت خانوادگی بهره مند نیستند و تنها زندگی می کنند، بسیار بالا است.

دکتر صادقی اظهار كرد: در موارد افسردگی شدید در بیماران مبتلا به سرطان در صورتی که با بیماری فرد یا درمان های دیگر تداخل نداشته باشد می توان از درمان دارویی استفاده کرد.

این روانپزشک با اشاره به اینکه خانواده و نزدیکان فرد مبتلا به سرطان از خطر ابتلا به افسردگی دور نیستند، گفت: حمایت از خانواده و نزدیکان فرد مبتلا به سرطان و دادن این باور به آنها که در مراقبت از بیمار تنها نیستند، می تواند بسیار امید بخش باشد.

وی ادامه داد: پزشکان باید در باره بیماری، راه های درمان، مشکلات آن و بهبودی یا عدم بهبودی توضیحات روشنی برای خانواده بیمار بدهند و از امیدوار یا ناامید کردن غیر منطقی بپرهیزند.

دکتر صادقی با بیان اینکه خانواده و فرد مبتلا به سرطان باید نسبت به این مسئله آگاهی داشته باشند که برخلاف تصور عموم سرطان دیگر یک بیماری لاعلاج نیست و قابلیت های درمانی زیادی براین آن به وجود آمده است اظهار كرد: بیماران سرطانی می توانند با داشتن تصویر روشنی از بیماری و آینده خود برای زندگی، تحصیل، کار و فرزندان و خانواده خود برنامه ریزی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha