یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 282580

نمایندگان مجلس، آمادگی خود را برای تصویب هر لایحه‌ای که مشکل پسماند شهر‌های شمالی را برطرف کند، اعلام کردند. نمایندگان استان‌های شمالی گفته‌اند، معضل دفن غیراصولی زباله به‌تدریج تبدیل به یک بحران ملی می‌شود- ساکنان نوار سبز شمال کشور در هفته‌های گذشته تجمعات اعتراضی برای مقابله با دپوی زباله در جنگل‌های شمال کشور داشته‌اند.

کوه زباله‌های شمال به مجلس رسید

سلامت نیوز:نمایندگان مجلس، آمادگی خود را برای تصویب هر لایحه‌ای که مشکل پسماند شهر‌های شمالی را برطرف کند، اعلام کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، نمایندگان استان‌های شمالی گفته‌اند، معضل دفن غیراصولی زباله به‌تدریج تبدیل به یک بحران ملی می‌شود- ساکنان نوار سبز شمال کشور در هفته‌های گذشته تجمعات اعتراضی برای مقابله با دپوی زباله در جنگل‌های شمال کشور داشته‌اند.


مشکل دپوی زباله با اعتراض مردم منطقه چهاردانگه حد‌فاصل مازندران و سمنان ادامه پیدا کرد، اما حل‌نشده باقی ماند. حالا نمایندگان مجلس به همشهری گفته‌اند درصورتی که دولت لایحه حل مشکل زباله کشور را به مجلس ارسال کند، این لایحه با رأی بالا به تصویب مجلس می‌رسد.

چند روز پیش احمد همتی، نماینده مردم سمنان، سرخه و مهدی‌شهر در مجلس، در نامه‌ای خطاب به استاندار مازندران درباره موضوع دفن غیربهداشتی زباله در منطقه «گویچاله» فولادمحله، خواستار توقف آنی دفن غیربهداشتی پسماندهای عادی و حتی امحا‌‌نشده استان مازندران در این منطقه شد.مشکل دپوی زباله در بکر‌ترین زیستگاه‌های شمال کشور، موضوعی است که به‌تدریج تبدیل به یک بحران محیط‌زیستی در سطح ملی شده است.

محمد دامادی، نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس گفته است: شهر‌هایی که در مورد زباله سکوت کرده‌اند، به‌زودی به همین درد مبتلا خواهند شد؛ مگر اینکه پیگیر اتمام پروژه زباله‌سوزها باشند.او  درباره این مطالبه قدیمی گفت: سیگنال‌های مسئولان در مورد استان‌های شمالی که به لحاظ گردشگری، تولید برنج، گندم، صیفی‌جات و مرکبات از اهمیت بالایی برخوردارند، خاموش است.

آنها از شمال، ویلاهای زیبا در مناطق خوش‌آب‌و‌هوا را می‌بینند. ولی نمی‌دانند که نمی‌توان معضل زباله گردشگران را مدیریت کرد و حل مشکل زباله به سرنوشت حل معضل جاده‌های شمالی در تعطیلات دچار شده است. او می‌گوید: جاده 27کیلومتری شمال، اگر در سال یک کیلومتر هم ساخته شده بود تا حال حاضر به اتمام رسیده بود و مشکل ترافیک جاده‌های شمال حل شده بود، اما هیچ‌کس عملا به این موضوعات توجه ندارد.محمد دامادی اعلام کرد:

مگر احداث زباله‌سوز در مناطق دپوی زباله در شمال کشور که شیرابه پسماند‌ها زیر ساقه برنج‌ها می‌رود و مردم کشور نیز از این محصول آلوده استفاده می‌کنند چقدر سخت است؟ چرا اقدامی عاجل برای حل این معضل که با سلامت آب و خاک و محیط‌زیست و مردم سروکار دارد، نمی‌شود؟به گفته او، ساخت زباله‌سوز ساری 95درصد پیشرفت دارد اما سؤال اینجاست که ساخت یک زباله‌سوز چقدر اعتبار می‌خواهد که این همه سال ساخت آن به‌طول انجامیده است؟

چون معطل 100میلیارد تومان اعتبار است. آیا اختصاص 100میلیارد تومان برای حل معضل زباله استان مازندران برای دولت سخت است؟ نماینده ساری تأکید کرد: در محدوده چهاردانگه شیرابه‌ها بلایی به سر محیط‌زیست آورده است که قابل تصور نیست و به‌راحتی نمی‌توان خسارات آن‌را ارزیابی کرد. زمین فقط برای انسان‌ها نیست و بر‌هم‌زدن نظم اکوسیستم، از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردن است.

او گفت: بارها به مسئولان تذکر داده‌ام و خواسته‌ام شرایط را برای جلوگیری از دپوی غیراصولی زباله در دل جنگل‌های شمال فراهم کنند. چون دپوی زباله دیروز مشکل بابل بود، امروز در ساری و فردا در سیاهکل، نوشهر و شهرهای گیلان است؛ بنابراین برای حل معضل زباله نباید تأخیر کرد.


کوه زباله‌ در جنگل‌های گیلانمنوچهر جمالی، نماینده مردم رودبار در مجلس دهم نیز در گفت‌وگو با همشهری درباره مشکل دپوی زباله در شمال کشور به‌ویژه استان گیلان، گفت: بحث پسماند زباله و فاضلاب در استان‌های شمال موضوعی مهم و قدیمی است. فضا و مکانی که زباله‌های گیلان در شهرستان رشت، روستای سراوان دپو می‌شود، محیطی جنگلی است و روزگاری از بهترین و خوش آب‌‌وهواترین نقاط شمال بود. جایی که می‌توانست به‌صورت بالقوه برای گردشگری و تولید هوای سالم مؤثر باشد، به کوهی از زباله تبدیل شده است.

به گفته این نماینده مجلس، تعداد زیادی از درختان در این منطقه از بین رفته است و از سوی دیگر خاک منطقه آلوده شده و روزبه‌روز بر وسعت منطقه در حال تخریب اضافه می‌شود. رانش زباله‌ها به همراه شیرابه‌های آن سر از مکان‌های جدید درمی‌آورد و نفوذ شیرابه‌ها به آب‌های سطحی و زیرزمینی برای منطقه مشکلات متعدد ایجاد کرده است.

نماینده مردم رودبار در مجلس با اشاره به اینکه مجلس در انتظار لایحه مناسب برای حل مسئله دپوی زباله در استان‌های شمالی است، گفت: حل مشکل دپوی زباله‌ها را نمی‌توان فقط بر عهده شهرداری‌ها قرار داد. شهرداری رشت به‌تنهایی توان انجام چنین پروژه مهم و بزرگی را ندارد و لازم است که وزارتخانه‌های مربوطه و سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به‌عنوان مهم‌ترین نهاد مرتبط برای ساماندهی زباله‌ها ورود کنند. اما به‌نظر می‌رسد سازمان حفاظت محیط‌زیست از دور این معضل را نظاره می‌کند.

منوچهر جمالی با اشاره به اینکه تاکنون لایحه مدون و دقیقی در موضوع حل معضل زباله و پسماند در کشور به‌ویژه برای حل مشکل زباله در جنگل‌های شمال به مجلس ارائه نشده است، گفت: لایحه دولت باید حاوی نکات تمام‌کننده در مشکل زباله کشور باشد.به گفته او، متولی اصلی دفع زباله، شهرداری‌ها و وزارت کشور است.

اما برخی شهرداری‌ها توان اقتصادی رفع معضل زباله به‌صورت اساسی را آن هم در زمانی که معضل زباله با گذر زمان در جنگل‌های شمال ایران هم تجمیع شده باشد، ندارند. نماینده مردم رودبار در مجلس تأکید کرد: هم‌اکنون معضل زباله در استان‌های شمالی به جایی رسیده ‌که هر استان به‌تنهایی نیز قادر به حل مشکل نیست و باید این معضل به‌صورت حاکمیتی برای همیشه حل شود.


 معضل بزرگ و نه‌چندان پیچیده
نماینده مردم رودبار در مجلس که حوزه انتخابیه‌اش بی‌‌نصیب از معضل زباله‌های شمال کشور نیست، گفت: حل مشکل زباله‌های شمال بزرگ است اما پیچیده نیست. تجربه سایر کشور‌ها نشان داده ‌که این مشکل بزرگ را می‌توان حل کرد. کشورهایی که آب و هوایی مشابه گیلان دارند، یک راه‌حل پایدار انتخاب کرده‌اند و ما هم می‌توانیم همین راه‌حل‌ها را اجرایی کنیم. او راه‌حل‌هایی مانند تولید کمپوست و انرژی از طریق زباله را در شمال کشور قابل اجرا دانست و گفت:

قرار نیست اتم بشکافیم. حل مشکل بزرگ زباله‌های شمال کشور که تبدیل به یک موضوع ملی شده است، چندان پیچیده نیست. کم‌کردن این حجم از زباله یک طرف مسئله است ولی ماجرا الان به جایی رسیده که ما با هر مقدار زباله‌ای که تولید کنیم، نمی‌دانیم چه‌کار کنیم؟

به گفته او، مشکل زباله در شمال کشور با اعتبارات ملی و کشوری حل خواهد شد و مجلس هم برای تصویب هر لایحه‌ای که این مشکل را حل کند، با قید فوریت همراهی خواهد کرد و با اطمینان اعلام می‌کنیم، لایحه حل معضل زباله در کشور و عرصه‌های طبیعی، از لوایحی است که بیشترین رأی مثبت نمایندگان را خواهد داشت و با رأی بالا به تصویب مجلس خواهد رسید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha