دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸

باید به این نکته توجه کرد که در سال تحصیلی 98-99 مدارس ما با کمبود جدی معلم روبه‌رو هستند و وزیر جدید آموزش و پرورش نیز، این امر را یک چالش می‌داند.

تاثیر کمبود معلم در نظام آموزشی

سلامت نیوز-* کارن خانلری:باید به این نکته توجه کرد که در سال تحصیلی 98-99 مدارس ما با کمبود جدی معلم روبه‌رو هستند و وزیر جدید آموزش و پرورش نیز، این امر را یک چالش می‌داند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،بخش قابل توجهی از معلمان و کادر آموزشی برخلاف شرایط نامناسب اقتصادی موجود در کشور همچنان به فعالیت خود با این سازمان ادامه می‌دهند. معلمان یکی از اقشار زحمتکش محسوب می‌شوند. برای مثال در بسیاری از کشورهای دنیا معلمان از لحاظ حقوق و درآمد از اقشار متوسط جامعه نیز متمول‌تر هستند، اما در کشور ما وضعیت اقتصادی این افراد از متوسطه نیز پایین‌تر است.

برای بهبود وضعیت اقتصادی این افراد می‌تواند اقدامات مناسب انجام شود، چون وضعیت اقتصادی بسیاری از معلمان حق التدریسی و معلمانی که به اشکال دیگر در کشور فعالیت می‌کنند را باید سر و سامان داد. بسیاری از معلمان خواستار استخدام رسمی در بدنه آموزش و پرورش هستند.

اغلب آنها سال‌ها در این وزارتخانه به شکل حق التدریس یا آموزش‌دهنده نهضت سوادآموزی یا در قالب گروه‌های دیگر به امید استخدام فعالیت می‌کنند. هرچند تاکنون اقدام مناسبی برای این افراد انجام نشده است.

این در حالی است که تعداد این افراد نیز در کشور اندک نیستند. از سوی دیگر وضعیت اقتصادی این افراد هم چندان مناسب نیست. در این شرایط باید به موضوعات معلمان نیز توجه کرد. هر‌ساله در تمام دوران ضعف بودجه در آموزش و پرورش برجسته است.

این ضعف باعث بروز بسیاری از آسیب‌های دیگر می‌شود. برای مثال وقتی افراد دغدغه معاش داشته باشند، در معرض ابتلا به انواع بزه هستند. اگر بتوان این مساله را به قشر معلم تعمیم داد، باید گفت چون این قشر از لحاظ اقتصادی تامین نیستند با بسیاری از تنش‌ها مواجه هستند.

این در حالی است که هیچ‌وقت بودجه به این سازمان نمی‌رسد. همیشه این سازمان با کمبود بودجه مواجه است. از سوی دیگر مساله معلمان حق‌التحریر در هیچ‌ دوره زمانی در آموزش و پرورش حل نمی‌شود. این دو مساله همیشه در تمامی دوره‌ها در این نهاد آموزشی وجود داشته و هیچ‌وقت این چالش‌ها برطرف نمی‌شود.

من مسائل و مشکلات این قشر را می‌شناسم و معلمان با موضوعات متعدد سر و کار دارند. وضعیت موجود این قشر به شرایط فعلی مربوطه است. مقوله دیگر نیز اطمینان از امنیت شغلی در بین این افراد است، بسیاری از این افراد به این امید کار می‌کنند که تضمینی برای فعالیت‌شان برای استخدامشان در این سازمان باشد. این مساله می‌تواند حالات روحی نامناسبی را در افراد بوجود آورد که پرخاشگری یکی از آنها است.

باید از طریق منابع این بودجه را افزایش داد. از دیگر چالش‌های این سازمان می‌توان به مشخص نبودن وضعیت استخدام‌ها در این سازمان اشاره کرد. آموزش و پرورش به‌عنوان مسئول این افراد باید در این زمینه مدیریت کرده و بتواند برای آینده این افراد تصمیمات مناسبی اتخاذ کند.

*عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha