سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 28261
سلامت نیوز :مسوول مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مازندران از راه‌اندازی بانك اطلاعاتی سرطان در شمال كشور خبر داد.

قاسم جان بابایی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه مازندران، با اعلام این خبر اظهار كرد: دو مرکز سرطان در بیمارستان امام خمینی(ره) به صورت هیات امنایی با همکاری معاون علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران، معاون بودجه استانداری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و یکی از مسوولان کانون خیرین سرطان اداره می‌شود.

وی اظهار كرد: مرکز مشاوره بیماران سرطانی 20 فروردین سال 90 در راهبند دخانیات افتتاح شده است و بیماران برای کسب مشاوره‌های لازم می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند.

جان بابایی افزود: ثبت اسامی بیماران سرطانی با تمام اطلاعات بالینی، آزمایشگاهی و رادیولوژی از جمله فعالیت‌های این مرکز است.

مسوول مرکز تحقیقات سرطان مازندران خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمامی اطلاعات بیماران وارد spss می‌شود که بر اساس این اطلاعات، بانک اطلاعاتی برای مرکز تحقیقات سرطان در شمال کشور راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به وجود مرکز بیوبانک گفت: تمام نمونه‌های بیماران سرطانی در این مرکز نگهداری می‌شود.

جان بابایی افزود: در حال حاضر حدود 10 پروژه سرطان توسط اعضای هیات علمی مرکز سرطان و دانشجویان در حال انجام است.

وی به شایع‌ترین سرطان‌ها در استان اشاره کرد و افزود: سرطان دستگاه گوارش، پستان، لنوم و سرطان خون از جمله موارد شایع سرطان در مازندران هستند که در میان آن‌ها سرطان گوارش شیوع بیشتری دارد.

مسوول مرکز تحقیقات سرطان مازندران درخصوص اجرایی شدن طرح کوثر توسط جهاد دانشگاهی مازندران گفت: در صورتی که جهاد دانشگاهی مازندران قصد داشته باشد طرح کوثر را در استان اجرایی کند، دانشگاه علوم پزشکی حاضر است با داشتن عضو هیات علمی، تجهیزات و دانشجویی که در اختیار دارد به جهاد دانشگاهی استان که دارای پتانسیل بالایی است، ملحق شود و یک کار مشترک را با هم انجام دهند.

جان بابایی با بیان این‌که سرطان جزو دومین علت مرگ و میر بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی در استان است ، گفت: با توجه به این‌که مازندران جزو مناطق مسافرخیز است و حوادث مرگ و میر جاده‌ای در آن شایع است، اما سرطان دومین علت مرگ و میر محسوب می‌شود که از تصادفات جاده‌ای نیز بیشتر است.

وی با بیان این‌كه علل محیطی نیز با ایجاد تغییرات ژنتیكی در سلول‌های بدن سبب ایجاد سرطان می‌شود، تصریح کرد: از عوامل محیطی در استان که می‌توانند سرطان زا باشند انواع سموم کشاورزی مانند حشره‌کش‌ها، علف کش‌ها و آلودگی آب آشامیدنی به فاضلاب‌ها است.

جان بابایی با اشاره به این‌که اقدامات درمانی برای سرطان‌ها شامل جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی است، افزود: هر نوع اقدامات درمانی به نوع تومور و میزان پیشرفت آن بستگی دارد.

مسوول مرکز تحقیقات سرطان مازندران تصریح کرد: اکثر داروهای شیمی درمانی از گیاهان دارویی گرفته شده است، اما این داروها تحت نظر شرکتهای بزرگ دارویی زمان طولانی‌تری را برای مجوز استفاده در انسان‌ها طی کرده‌اند.

جان بابایی اظهار كرد: اگرچه اعتقاد ما نیز بر این است که گیاهان دارویی می‌توانند در درمان سرطان قابل استفاده باشند، ولی لازمه آن، این است که زمان لازم را برای آزمایشات اولیه زیر نظر شرکت‌های دارویی و پزشکان مرتبط به صورت آزمایشی طی کند تا به عنوان یک داروی درمانی برای انسان، مجوز دریافت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha