فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران در خصوص ساماندهی دستفروش‌های مترو تهران اعلام كرد با دستور شهردار تهران به زودی طرح ساماندهی این دستفروش‌ها نیز آغاز می‌شود.

دستور شهردار برای ساماندهی دستفروش‌های مترو

سلامت نیوز:فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران در خصوص ساماندهی دستفروش‌های مترو تهران اعلام كرد با دستور شهردار تهران به زودی طرح ساماندهی این دستفروش‌ها نیز آغاز می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، سردار كریم بیات كه روز گذشته برای اولین ‌بار در نشستی خبری در برابر خبرنگاران حاضر شده بود تا پاسخگوی سوالاتشان در حوزه انضباط و امنیت شهری باشد از موضوعات مختلفی سخن گفت كه هر كدام چالشی برای شهرداری تهران و پایتخت كشورمان محسوب می‌شوند، از ساماندهی دستفروش‌ها تا تشریح آخرین اقدامات در خصوص سرقت تابلوهای تبلیغاتی شهری، مجسمه‌ها و سردیس‌های سطح شهر.

او با بیان اینكه تاكنون 44 مورد سرقت پایه‌های بنرهای تبلیغاتی سطح شهر گزارش شده است، گفت: خوشبختانه با تلاش‌های همكاران ما، همگی این اموال مسروقه كشف و ضبط و سارقین آنها نیز دستگیر شدند.

براین اساس، سرقت‌های مزبور توسط افرادی كه با كارفرمای خود اختلافی داشتند، صورت گرفته بود كه همگی دستگیر شدند. سردار بیات در ادامه به موضوع سرقت سردیس قیصر امین‌پور به عنوان یكی دیگر از فعالیت‌های این مجموعه اشاره كرد و گفت:

سردیس قیصر امین‌پور در منطقه 2 برای بازسازی میدان، این سردیس از وسط میدان جابه‌جا و در مكانی نصب شده بود كه از دید دوربین‌ها خارج بود و نظارت دوربینی وجود نداشت.

از سویی نمی‌شد برای یك سردیس نگهبان فیزیكی گذاشت! سارقین هم از این فرصت استفاده كرده بودند و سردیس یاد شده را به سرقت برده بودند كه خوشبختانه سارق و همدست او و حتی همدست دوم او در بومهن دستگیر شدند.

او در مورد سرنوشت خود سردیس نیز گفت: خود سردیس هم كشف شده است. اما سردیس قیصر امین‌پور تنها مجسمه‌ای نبوده كه طی سال‌های اخیر به سرقت رفته است.

سردار بیات در پاسخ به سوالی در خصوص سرنوشت سایر مجسمه‌هایی كه در سال‌های گذشته در تهران به سرقت رفته بود، گفت: مجسمه‌های قبلی در سال‌های قبل به سرقت رفته بودند. در چند سال اخیر چنین مواردی نداشتیم و من در جریان پیگیری‌های گذشته برای مجسمه‌های قبلی نیستم.


به گفته سردار بیات، گزارشی در مورد سرقت سردیس قیصر امین‌پور و با هدف پیشگیری از بروز چنین حوادثی به شهردار تهران ارایه شده تا تمهیدات لازم لحاظ شود. البته به گشت‌های انضباط شهری و یگان حفاظت هوشیاری دادیم كه اگر كسی نسبت به جابه‌جایی این مجسمه‌ها اقدام كرد حتما از افراد مجوز اخذ شود.


چندی قبل خبری منتشر شد در مورد سرقت دیوارهای حائل صوتی حاشیه اتوبان‌ها كه فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران در خصوص پیگیری‌های انجام شده در این زمینه گفت: همه افرادی كه در این سرقت‌ها دخیل بودند، دستگیر و به جرم خود اعتراف كردند البته در این مورد تحقیقات ادامه دارد.


او در پاسخ به این سوال كه حفاظت از مجسمه‌ها و سردیس‌های سطح شهر، وظیفه كدام ارگان است با ذكر اینكه قطعا وظیفه پلیس در حوزه كشف و دستگیری چنین اقدامات پیشگیرانه بر عهده شهرداری است، گفت: در حال حاضر مسوولان همه تمهیدات لازم را باید مد نظر قرار دهند كه دیگر این اقدامات تكرار نشود.


یكی دیگر از موضوعات مطرح شده در جلسه دیروز؛ بحث ساماندهی دستفروش‌ها بود كه شهرداری همواره با آن دست به گریبان بوده و هر از گاهی خبری در مورد این موضوع منتشر می‌شود. دیروز فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران در این مورد گفت: پیش از اجرای طرح ساماندهی دستفروشان تعدادی از لیدرهای فروش خیابان به دستفروشان شناسایی و دستگیر شدند. سردار بیات اضافه كرد:

در اسفند سال گذشته طرح پاك‌سازی معابر از دستفروشان را در خیابان ولیعصر و تقاطع آن با خیابان انقلاب به اجرا درآوردیم. او با ذكر اینكه البته دستفروشانی كه از این محل جمع شدند به محل‌های سرپوشیده منتقل شدند، گفت: اتفاقا آن افراد لیدری كه اقدام به فروش خیابان كرده بودند هم دستگیر شدند.


فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران اشاره‌ای هم به موانع قانونی دستفروشی داشت و گفت: اصل دستفروشی در قانون جرم نیست اما سد معبر و بستن پیاده‌رو و مانع ایجاد كردن حتما تخلف بوده و جرم محسوب می‌شود. واقعیت این است كه بسیاری از دستفروشان افراد بی‌بضاعت هستند و محل ارتزاقشان از همین مسیر است و ما اصلا برخورد را سرلوحه كار نداشتیم بلكه می‌خواستیم اینها را ساماندهی كنیم.


سردار بیات تصریح كرد: كسبه و مردم هر دو گروه از عملكرد پلیس در ساماندهی دستفروشان راضی بودند البته بعضی هم از كسبه گله‌مند بودند كه در نهایت یك تعامل بین دستفروشان و كسبه ایجاد شده بود.


فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران ادامه داد: برنامه میان‌مدت و درازمدتی هم برای ساماندهی دستفروشان داشتیم تا با توجه به عواقبی كه بساط‌گستری می‌تواند داشته باشد، جلوگیری شود.


او با طرح این ادعا كه با اجرای طرح ساماندهی دستفروشان حدود ۱۸ درصد میزان وقوع جرایم خرد در محل‌های مورد نظر كاهش یافته است، گفت: این امر نشان‌دهنده اهمیت اجرای این طرح بود. به گفته او این طرح در منطقه یك حوالی میدان تجریش، منطقه ۱۳، منطقه ۱۹ بخش عبدل‌آباد، منطقه ۱۱ و منطقه ۶ محدوده چهارراه ولیعصر به اجرا درآمده و همچنان ادامه دارد.


فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران در مورد دلایل موفق بودن این طرح نیز گفت: در اجرای این طرح یك فقره درگیری هم با دستفروشان نداشتیم و اتفاقا از چند روز قبل از اجرای طرح لیدرهای این جریان كه قلدری می‌كردند، دستگیر شدند كه همین می‌تواند عاملی باشد برای موفقیت‌آمیز بودن این طرح.


با این وجود سردار بیات مدعی است كه موضوع ساماندهی دستفروش‌های مترو تهران وظیفه نیروی انتظامی است و به یگان حفاظت شهرداری ارتباطی ندارد. گرچه او در این زمینه به دستور جدید شهردار تهران اشاره كرد و گفت: با تمام این تفاصیل بنابر دستور جدید شهردار تهران به زودی این مجموعه طرحی را برای پاك‌سازی و ساماندهی دستفروش‌های مترو تهران آغاز خواهد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha