دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 282627

نتایج به دست آمده از پژوهش دانشگاه ایالتی اوهایو موضوع جالبی را نشان دادند: در حالتی كه هر یك از همسران كمتر از 7 ساعت خواب شبانه را ثبت كرده بودند، شدت مشاجره بیشتر و رفتار آنها نیز خصمانه تر گزارش شد. در مقابل دریافت خواب كافی حتی تنها توسط یكی از طرفین، توانست مشاجره را با نتیجه ای منطقی و سازنده تر به پایان برساند.

آخرین نتایج پژوهشی درباره خوابیدن همسران

سلامت نیوز:نتایج به دست آمده از پژوهش دانشگاه ایالتی اوهایو موضوع جالبی را نشان دادند: در حالتی كه هر یك از همسران كمتر از 7 ساعت خواب شبانه را ثبت كرده بودند، شدت مشاجره بیشتر و رفتار آنها نیز خصمانه تر گزارش شد. در مقابل دریافت خواب كافی حتی تنها توسط یكی از طرفین، توانست مشاجره را با نتیجه ای منطقی و سازنده تر به پایان برساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سواد زندگی، شاید تعجب كنید اما خواب یكی از مهم ترین مفاهیمی است كه همسران باید الگویی منظم و برنامه ریزی شده برای آن در نظر بگیرند.


مطالعات جدید: از  الگوی خواب تا ارتقاء كیفیت زندگی مشترك
بر اساس مطالعه ای كه از طریق پاب مد قابل دسترسی است، شادترین زوج ها آنهایی هستند كه زمان خواب و بیداری مشابهی دارند. در واقع باید حداقل 75 درصد از این زمان میان یك زوج همپوشانی داشته باشد.


این پژوهش همچنین توضیح می دهد كه رضایت بانوان از رابطه با همسر خود تاثیر زیادی بر پیروی هر دو نفر از یك الگوی خواب مناسب و سالم دارد. از این رو ساعات خواب به هم ریخته و ناكافی در زوج هایی دیده می شد كه معمولاً (نه همیشه) سطح شادمانی و رضایت از روابط جنسی کمتری نسبت به هم دارند.


بررسی علمی دیگری از وبگاه ساینس دیلی نشان می دهد كه خواب و كیفیت رابطه زناشویی ارتباطی دو جانبه با یكدیگر دارند. بدین معنا كه دریافت خواب كافی و هماهنگ توسط زوج ها، می تواند سطح رضایتمندی از زندگی مشترك را به طرز قابل توجهی افزایش دهد. از طرفی دیگر رضایت هر یك از طرفین - به ویژه خانم ها - نیز خود بر ارتقا سطح كیفی خواب اثرگذار خواهد بود.


بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه، محققین رابطه قوی خواب و رضایت از زندگی را به اثبات رسانده اند: "هنگامی كه خانم رضایت زناشویی بالاتری را از زندگی خود داشته باشد، همزمانی خواب و بیداری وی با همسرش نیز به صورت خودكار افزایش یافته و هر دو نفر خواب بهتری را تجربه می كنند" درست می توان مانند یك چرخه به آن نگاه كرد:  تعادلی همیشگی بین كیفیت خواب با شادمانی در زندگی مشترك.


دكتر آدریان ویلیامز، استاد دانشگاه آكسفورد نیز تحقیقات گسترده ای را پیرامون موضوع خواب انجام داده است. به گفته وی كمبود خواب و عدم توانایی زوجین برای همگام سازی ساعات خواب و بیداری خود با یكدیگر، آثار منفی محدودی دارد كه می توانند سلامت یك رابطه زناشویی را تهدید كنند اما همین آثار محدود به اندازه قوی هستند كه اهمیت پژوهشی بالایی خواهند داشت. از جمله مهمترین عوارض تاثیرگذار آن بر روابط زوجین می توان به مواردی همچون كاهش مهارت های خود كنترلی، خلق و خوی ناپایدار و افسردگی در دراز مدت اشاره كرد.


پژوهشی از كتابخانه دیجیتال ساینس دایرکت نشان داده است كه كمبود خواب قادر است بر عملكردهای مغزی اثر بگذارد. برای مثال عدم دریافت خواب كافی توسط همسران، می تواند توانایی تشخیص حالات چهره را به مرور زمان مختل كند و بدین ترتیب درك طرفین از شادمانی، ناراحتی و مابقی احساسات انسانی یكدیگر را به شدت كاهش دهد.


دبلیو. کریستفر وینتر عصب شناس و نویسنده كتاب "راه حل خواب" در این مورد می گوید: كمبود خواب همانند افتادن در رودخانه ای یخ زده است. بدن گردش خون را به اندام های فرعی متوقف كرده و خون را در هسته مركزی حفظ می كند. در واقع این وضعیت را می توان "حالت بقا" نام نهاد. زمانی كه خواب كافی دریافت نكرده باشیم نیز توانایی مغز به امور ساده و زمینه ای همچون تامین غذا، دفع و تنفس محدود می شود. بدین ترتیب فعالیت های مهم دیگری از جمله گفت و گو با همسر، توجه به نیازهای وی، امور اجتماعی و به خاطر سپردن كارهای ضروری به كلی تعطیل خواهند شد.
دقیقا به همین دلیل است كه خواب از آن چه كه تصور می كنیم در زندگی مشترك ما اهمیت بیشتری دارد. تمامی عواملی كه یك رابطه زناشویی را سر زنده نگه می دارند، مستقیما به دریافت خواب كافی و منظم وابسته هستند.


خواب ناكافی و عدم همپوشانی ساعات خواب و بیداری، چه تاثیراتی بر رابطه زوجین دارد؟
- تشدید مشاجرات زناشویی: به تازگی مطالعه ای توسط دانشگاه ایالتی اوهایو روی زوجین جوان صورت گرفته است. در این پژوهش از همسران حین مشاجره در مورد مسائل معمول همچون پول و ارتباطات فیلم برداری شد. سپس دانشمندان تغییرات بدنی هر یك از طرفین مانند افزایش و یا كاهش فاکتور نکروز توموری آلفا و اینترلوكین 6 را بررسی كردند. زمانی كه سطح این عوامل بالا رود، بدن متحمل التهاب و مستعد ابتلا به بیماریهای مزمن همچون دیابت خواهد شد.


نتایج به دست آمده از این مطالعه موضوع جالبی را نشان دادند: در حالتی كه هر یك از همسران كمتر از 7 ساعت خواب شبانه را ثبت كرده بودند، شدت مشاجره بیشتر و رفتار آنها نیز خصمانه تر گزارش شد. در مقابل دریافت خواب كافی حتی تنها توسط یكی از طرفین، توانست مشاجره را با نتیجه ای منطقی و سازنده تر به پایان برساند.


بنابراین اگر دوران سخت و پر تنشی را با همسرتان تجربه می كنید، بهتر است نگاهی دقیق به برنامه خواب و بیداری خود داشته باشید و اطمینان حاصل كنید كه از نظر كیفیت و كمیت خواب مشكلی وجود ندارد. بر اساس مقاله ای از روزنامه بریتانیایی گاردین، بی خوابی و كم خوابی نواحی خاصی از مغز را درگیر می كند كه به روند حل مسأله اختصاص یافته است.


- اختلال در تصمیم گیری: طبق مقاله ای كه در مجله روانشناسی امروز به چاپ رسیده است، خواب نقش بزرگی در عملكرد قشر پیش‌پیشانی بر عهده دارد. این ناحیه از مغز مسؤول عملكرد اجرایی كل بدن انسان است و از این رو با مفاهیمی نظیر تصمیم گیری آگاهانه، برآورد پیامدهای آینده و هدف گذاری های كوتاه مدت و بلند مدت ارتباط مستقیم دارد. بنابراین کم خوابی تصمیم گیری ها را اعم از مهم و کم اهمیت، دچار اختلال می کند.


- تضعیف قدرشناسی: با استناد به مطالعات گسترده از دانشگاه كالیفرنیا، كمبود خواب عواطفی نظیر قدرشناسی را تضعیف كرده و به مرور زمان آن را به كلی تعطیل می كند! درك فداكاری های همسر و قدر دانی از وی، بخش مهمی از سلامت یك رابطه زناشویی را تامین می كنند. مطالعات نشان داده اند كه كمبود خواب منجر به كاهش تمایل افراد به قدر دانی از همسران خود می شود.


 3 پیشنهاد کاربردی:

1 - به موقع و به اندازه بخوابید.

2 - تا جایی که ممکن است ساعت خواب و بیداری تان را با همسرتان یکی کنید.

3 - درس های مربوط به خواب را  بخوانید؛ بسیار کاربردی هستند:

درس اول: چگونه خواب مان را بر اساس "ملاتونین" تنظیم کنیم و لذت ببریم؟

درس دوم: خواب روز کِی، چقدر و چگونه باشد؟ 7 توصیه کاربردی از دو بنیاد علمی در آمریکا

درس سوم: دقیقاً چقدر باید بخوابیم؟

درس چهارم: فرمول بیدار شدن آسان: خوابیدن با ضریب 1.5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha