دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 282635

كنترل وزن دردوران بارداری و شیردهی اصول خاص خود را دارد. رژیم غذایی در سه ماه اول بارداری باید به صورتی باشد كه هیچ افزایش وزنی در آن اتفاق نیفتد.

رژیم در دوران بارداری و شیردهی

سلامت نیوز:كنترل وزن دردوران بارداری و شیردهی اصول خاص خود را دارد. رژیم غذایی در سه ماه اول بارداری باید به صورتی باشد كه هیچ افزایش وزنی در آن اتفاق نیفتد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،در این دوران برای افراد چاق سه كیلوگرم كاهش وزن هیچ مشكلی ایجاد نمی‌كند. اصولا سه ماه اول بارداری سه ماه نخوردنی‌هاست و بدن مادر غیر از نیاز شدید به اسیدفولیك كه توسط قرص‌های مكمل باید تامین شود نیازی بیش از دوران غیر بارداری به مواد مغذی ندارد. ولیكن طیف بسیار گسترده‌ای از خوراكی‌ها وجود دارد كه در سه ماه اول بارداری به شدت آسیب رسان است.

باقیمانده سموم دفع آفات، مایكوتوكسین‌ها، قارچ‌ها و كپك‌ها، مواد نگهدارنده و... از این دسته‌اند. اصولا تهوع سه ماه اول بارداری واكنش طبیعی سیستم دفاعی بدن مادر است تا جلوی خوردن را بگیرد كه كمترین میزان سموم و مواد مضر وارد بدن شود.در سه ماه دوم بارداری به‌تدریج نیاز به ریز مغذی‌ها و پروتئین افزایش می‌یابد كه باید به‌درستی تامین شود.

علاوه بر این‌كه افزایش وزن به‌صورت كنترل شده باید باشد. افزایش وزن دو تا چهار كیلوگرم در این دوران مناسب به نظر می‌رسد. افزایش وزن‌های كنترل نشده در این دوران زمینه را برای دیابت و فشاربارداری فراهم می‌كند.در سه ماهه سوم بارداری علاوه برنیازهای سه ماه دوم بارداری نیاز به اسیدهای چرب و همین‌طور كالری نیز افزایش می‌یابد. عمده وزن‌گیری جنین در این دوران اتفاق می‌افتد و محدودیت‌های كالری كمتر می‌شود.

كل اضافه وزن در بارداری باید بین هشت تا 12 كیلوگرم باشد كه این عدد در افراد چاق بیش از ده كیلوگرم نباید باشد.در پنج ماه اول دوران شیردهی، رژیم شدید كاهش وزن توصیه نمی‌شود، اما در افراد چاق كاهش ماهانه یک كیلوگرم كاملا بدون اشكال است.

شروع كاهش وزن جدی و برنامه‌ریزی شده باید حداقل دو هفته بعد از شروع غذای كمكی كودك باشد. اصولا دوران شیردهی یكی از طلایی‌ترین و بهترین زمان‌های كاهش وزن برای افراد چاق است،  به شرط آن‌كه رژیم توسط یك مشاور خبره و مجرب و با اولویت بخشیدن به نیازهای ویژه این دوران داده شود.

اولویت این دوران هم نیازهای كودك و مادر شیرده است نه سرعت در كاهش وزن، ولی با توجه به مصرف زیاد كالری در فرآیند ساخته شدن شیر و متابولیسم بالای مادر در این دوران، با دادن مقدار بیشتری از كالری و مواد مغذی نسبت به دوران غیرشیردهی باز هم شاهد كاهش وزن‌های موفقیت‌آمیز در این دوران هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha