شاید در میان انتشار انبوه مطالب درباره خطراتی که سلامت مردم را تهدید میکند جویدن آدامس مساله ی چندان مهمی به نظر نیاید اما اگر بدانید براساس گزارش مرکز آمار در سال ۹۷، سالانه 11 هزار تن آدامس در ایران مصرف می‌شود که از این میزان، 3500 تن آدامس‌های قاچاق و دارای مشکلات متعدد برای سلامتی هستند. با احتساب قیمت دلار آزاد روز، سالانه مبلغی حدودا4000 میلیارد تومان صرف قاچاق آدامس می‌شود ؛قضیه کمی تغییر کند.

هشدار درباره فروش شکلات و آدامس قاچاق در سوپرمارکت/آدامس های تاریخ مصرف گذشته سرطانزا هستند

سلامت نیوز:شاید در میان انتشار انبوه مطالب درباره خطراتی که سلامت مردم را تهدید میکند جویدن آدامس مساله ی چندان مهمی به نظر نیاید اما اگر بدانید براساس گزارش مرکز آمار در سال ۹۷، سالانه 11 هزار تن آدامس در ایران مصرف می‌شود که از این میزان، 3500 تن آدامس‌های قاچاق و دارای مشکلات متعدد برای سلامتی هستند. با احتساب قیمت دلار آزاد روز، سالانه مبلغی حدودا4000 میلیارد تومان صرف قاچاق آدامس می‌شود ؛قضیه کمی تغییر کند.

متاسفانه اکثر مصرف کنندگان بدون توجه به قاچاق بودن محصول یا تاریخ مصرف کالا آن را خریداری می کنند به همین دلیل تا زمانی که تقاضا برای مصرف بالا باشد قاچاقچیان و فروشندگان غیرمجاز به کار خود ادامه خواهند داد .

به گزارش سلامت نیوز، «برخی از ترکیبات مثل وینیل استات از ترکیبات افزودنی آدامس است که خاصیت کشسانی به آدامس می دهد و احتمال سرطان زایی این ماده وجود دارد بنابراین تاکید می شود حتی از آدامس های تاریخ مصرف گذشته هم نباید استفاده کرد.» این هشدارهای یک کارشناس تغذیه است که در گفت و گویی با خبرنگار سلامت نیوز درباره آدامس های تاریخ مصرف گذشته، داده است.

خدیجه رحمانی  پیشتر در اینباره به سلامت نیوز گفته است که:« افراد حتی آدامس را هم باید از مراکز معتبر خریداری کنند. استفاده از رنگ های غیرمجاز در مواد خوراکی از جمله آدامس می تواند سرطان زا باشد چون یک ترکیب غیرطبیعی است که وارد بدن می شود و هر ترکیب غیرطبیعی می تواند اثرات سوء برای بدن داشته باشد که برحسب مقدار مصرف و مدت زمان مصرف این اثرات متفاوت است.» با این وجود مصرف کنندگان درباره اثرات سوء این خوراکی به ظاهر کم خطر به ویژه از نوع تاریخ گذشته آن کمتر اطلاع دارند و به همین دلیل است که همچنان شاهد خرید این محصول از دستفروشان هستیم.

موضوع توزیع و فروش آدامس های تاریخ مصرف گذشته موضوع جدیدی نیست اما آنچه که اهمیت توجه به این موضوع را دوچندان می کند این است که حالا دیگر نه تنها این آدامس ها و شکلات ها در مراکز عمومی مانند مترو توسط دستفروشان به فروش می رسد بلکه پای این محصولات به مغازه ها هم باز شده است.

متاسفانه با وجودی که سال گذشته سلامت نیوز هشدارهایی در اینباره داده بود اما گزارشات رسیده به دست ما نشان می دهد که عدم نظارت کافی باعث شده فروش زیرزمینی آدامس های تاریخ مصرف گذشته حالا به مغازه ها هم برسد .

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت روز گذشته در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، در پاسخ به اینکه وظیفه نظارت بر مغازه ها و واحدهای صنفی مواد غذایی بر عهده کدام سازمان است،‌گفته است:« نظارت بر روی مغازه ها و واحدهای صنفی عرضه کننده مواد غذایی با مراکز بهداشت استان ها و شهرستان ها است و همکاران ما در اداره بهداشت محیط این نظارت را بر عهده دارند.»

سال گذشته محمد علی اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران هم در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز از آمادگی اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران برای پیگیری موضوع آدامس های تاریخ مصرف گذشته و قاچاق خبر داده و گفته بود: «سلامت مردم برای ما اهمیت بسیاری دارد لذا خیلی جدی با کسانی که آدامس های قاچاق به کشور وارد می کنند، برخورد می کنیم و فرقی هم نمی کنند عرضه و فروش آن در مترو باشد یا در سوپرمارکت یا مکان هایی که به صورت انبوه این کالاها را به فروش می رسانند.»

وی گفته بود:«طرح موضوع آدامس های تاریخ مصرف گذشته زمینه را فراهم کرده است که به گشت های تعزیرات بسپاریم حتما موضوع را بررسی کنند و در صورت مهیا بودن شرایط تشکیل پرونده بدهند.»  با اینحال مشخص نیست که با وجود نظارت دقیق گشت های تعزیرات چطور فروشندگان آدامس های تاریخ مصرف گذشته جولان می دهند و سدی بر سر راه آنها نیست.

با این حساب به نظر می رسد که این وظیفه از سوی نهادهای نظارتی و مراکز بهداشتی به خوبی انجام نگرفته است که حالا باید شاهد فروش این خوراکی پرمصرف که تاریخ آن گذشته با نزدیک به اتمام است، حتی در مغازه ها باشیم.

به نظر می رسد نهادهای نظارتی باید مسوولانه تر این مساله پیگیری را کنند تا سلامت مردم بیش از این به خطر نیفتد و گشت های اداره تعذیرات و کارشناسان بهداشت باید موشکافانه تر به بررسی این محصولات در مغازه ها و سوپر مارکت ها بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha