سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 282692

سال هاست سایه سیاه خشكسالی بر فلات ایران گسترده شده و نفس منابع آبی را در بسیاری از مناطق از جمله هرمزگان در سینه حبس كرده است.

قطره‌های آخر آب در هرمزگان

سلامت نیوز:سال هاست سایه سیاه خشكسالی بر فلات ایران گسترده شده و نفس منابع آبی را در بسیاری از مناطق از جمله هرمزگان در سینه حبس كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، روز گذشته (دوشنبه) امام‌جمعه موقت جزیره هرمز با بیان اینکه نبود آب شرب در این منطقه به یک بحران جدی تبدیل‌شده است، تصریح کرد: در طول دو هفته اخیر تنها از مسئولان وعده شنیدیم و وعده و دیگر نمی‌دانم این درد را چگونه بیان کنم. حجت‌الاسلام حر گلزاری هرمزی در ادامه افزوده است:

مسئولان می‌گویند تا ساعات آتی آب در مدار است، اما نمی‌دانم آیا مدار مسئولان با مدار مردم جزیره هرمز تفاوت دارد که آبی در آن جریان ندارد، فصل مدارس آغاز، اما نبود آب سبب شده دانش آموزان برای سرویس بهداشتی رفتن و خوردن آب به منزل بروند و بازگردند.


امام‌جمعه موقت جزیره هرمز ادامه داد: در طول روز تنها چند ساعت آب آن هم با فشار بسیار ضعیف وصل می‌شود که آن هم تنها برای منازلی که منبع یا پمپ پرفشار دارند امکان ذخیره وجود دارد و برای اکثر ساکنین که از این موضوع بی‌بهره‌اند هیچ ‌سودی ندارد.

وی با بیان اینکه کار به‌جایی رسیده است که شهروندان هرمزی برای شست و شوی سروصورت خود از آب کولر استفاده می‌کنند، عنوان کرد: ساعتی پیش با فرماندار بندرعباس صحبت کردم که وی از قول مسئولان برای حل این مشکل تا جمعه خبر داده بود، اما امروز یکشنبه است و این مشکل کماکان پابرجا!


11 شهر درگیر خشکسالی
اینها در حالی گفته می‌شود که 11 شهر هرمزگان شرایط بحرانی و 15 شهر در آستانه بحران كم آبی قرار دارند. همانطور که مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری هرمزگان به این موضوع اشاره کرده است:به‌دلیل تداوم بیش از دو دهه خشكسالی بر استان و كاهش بارندگی اكنون 11 شهر استان در شرایط بحرانی و 15 شهر نیز در آستانه بحران كم آبی قرار دارد. نیاز آبی شهرهای هرمزگان در سال جاری حدود 136‌میلیون مترمكعب برآورد شده اما به سبب كاهش بارندگی و ذخایر آبی، میانگین میزان تولید فعلی استان به 103‌میلیون مترمكعب كاهش یافته است.

حداقل نیاز آبی روزانه استان هرمزگان چهار‌هزار و 100 لیتر و میزان تولید كنونی سه‌هزار و 200 لیتر بر ثانیه است كه روزانه 900 لیتر بر ثانیه كمبود آب دارد. قصمی تصریح كرد: اكنون از مجموع 54 دشت استان افزون بر 1.4‌میلیارد متر مكعب آب از طریق 23‌هزار حلقه چاه و حدود 340 چشمه و قنات برداشت می شود.

وی با اشاره به وجود بیش از پنج‌هزار حلقه چاه غیرمجاز و بدون پروانه بهره برداری در استان، گفت: این چاه ها در طول 10 تا 15 سال اخیر حفر شده و حدود 20‌درصد از مجموع برداشت از دشت های استان به وسیله این چاه ها است.

قصمی یكی از مهمترین برنامه های این شركت جهت كاهش بحران كم آبی در هرمزگان را احداث آب شیرین كن 100‌هزار مترمكعبی بندرعباس عنوان كرد و گفت: هرمزگان اكنون با احداث 15 سایت آب شیرین كن فعال توسط بخش خصوصی در شهرها و جزایر از استان های پیشرو در بهره مندی از سامانه شیرین سازی آب دریا است.

225‌هزار مشترك زیر پوشش آب و فاضلاب استان هستند كه 85‌درصد مشتركان در بخش خانگی بوده و 65‌درصد كل مصرف آب را به خود اختصاص دادند. وی با بیان اینكه هر سال تعداد مشتركان 17 تا 20‌درصد افزایش می‌یابد ، تصریح كرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان و كاهش منابع آبی در سال های اخیر، مصرف بهینه آب و رعایت الگوی مصرف از سوی شهروندان هرمزگانی یك ضرورت است كه می تواند ما را در تولید و حفظ منابع آبی پایدار استان یاری كند.


کاهش 80‌درصد منابع آبی روستاها
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان نیز می‌گوید: بیش از 80‌درصد از منابع آبی در روستا‌های هرمزگان در اثر خشكسالی و برداشت های بی‌‌‌رویه كاهش یافته است. عبدالحمید حمزه‌پور تصریح كرد:

همه منابع تامین آب در روستا‌ها مانند چشمه ها، قنات و چاه ها خشك شده و یا افت كیفیت پیدا كرده‌اند. اكنون در هرمزگان 229 روستا با بحران بی‌‌‌آبی و كم آبی روبه‌رو است. روستاهای شهرستان های بندرعباس، سیریك، بشاگرد، قشم و بندرخمیر بیشتر با مشكل كم آبی مواجه‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha