سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۳
کد خبر: 28270
تزریق خون کهنه به بیماران نیازمند به خون می تواند عوارض جانبی شدیدی به جا بگذارد. اما اکنون شیوه ای ابداع شده است که می توان خون تازه را از کهنه مشخص کند. این شیوه راه موثری برای نظارت بر کیفیت فراورده های خونی است.
 
به گزارش دیلی میل، اگرچه به خون های نگهداری شده در بانک های خون ،مواد نگهدارنده می زنند اما این خون ها نیز کهنه می شوند و مواد زیستی از سلول های قرمز خون نشت می کنند و در ویژگی و عملکرد گلبول های قرمز تغییراتی ایجاد می کنند.
در حال حاضر می توان از خون هایی که در محیط ویژه ذخیره می شود تا 42 روز پس از تولید برای تزریق استفاده کرد اما نظارت بر این خون متفاوت است.
نتایج این تحقیقات در نشریه پزشکی سلولی مولکولی منتشر شده است.
"جای مهریشی" خون شناس دانشگاه کمبریج و مجری این تحقیق با بررسی 40 هزار بیماری که عمل جراحی قلب انجام داده بودند، نشان داد، خون تزریق شده ای که بیش از 14 روز از تولید آن می گذرد عوارض جانبی جدی برای بیماران ایجاد می کند.
گفته می شود عوارض جانبی خون کهنه تزریقی، آسیب ریوی جدی ایجاد می کند و احتمالا بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد.
در بیماران مبتلا به ترومای شدید، تزریق خون ذخیره شده ای که بیش از 28 روز از تولید آن گذشته است ، می تواند خطر بروز ترومبوز وریدی عمقی را دو برابر کند و خطر مرگ ثانویه ناشی از نارسایی چند عضو بدن را افزایش دهد.
این پژوهشگران براین باورند که مطالعات آنها می تواند به طور چشمگیری تفاوت بین خون تازه و کهنه را در تزریق نشان دهد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha