سلامت نیوز :دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه شانس ابتلای فردی با سابقه خانوادگی ابتلا به كولیت اولسروز 20 درصد است، گفت: البته كسانی هم كه در محیط پاكیزه و عاری از میكروب زندگی می‌كنند، بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند.

 دكتر فرحوشی در نشست خبری كه به مناسبت هفته جهانی سلامت گوارش برگزار شد با اشاره به شیوع فراوان این بیماری در كشورهای صنعتی و توسعه یافته، گفت: در درمان انواعی از این بیماری‌ها از كرم‌های آسكاریس استفاده می‌شود.

وی با بیان اینكه بر اساس یك تئوری، عفونت حاد دوران كودكی عاملی برای ابتلای فرد به بیماریهای التهابی روده در سالهای بعدی زندگی است، اظهار كرد: با بهتر شدن وضعیت بهداشتی ممالك، این بیماریها رو به افزایش گذاشت.

وی با بیان اینكه در سنین كودكی، بیماریهای التهابی روده افزایش می‌یابد در ادامه درمان جراحی كولیت اولسروز را صرفا در مواردی ضروری دانست كه به درمان‌های طبی جواب نمی‌دهند و افزود: البته در صورتی كه پس از گذشت20 سال مخاط روده دستخوش تغییراتی به نفع سرطان روده شود و در موارد مشكوك به دیسپلازی توتال كولكتومی (برداشت كامل كولون) توصیه می‌شود.

دكتر فرحوشی با بیان اینكه در بیماری كرون هم تلاش می‌شود به جای جراحی محل تنگی‌ها باز شود، افزود: چون محل جراحت در جراحی (آناستوموز) می‌تواند عاملی برای ایجاد تنگی در آینده باشد.

وی افزود: در درمان جراحی، روده بزرگ یا كولون كاملا برداشته می‌شود.

به گزارش ایسنا، دكتر خالقی فوق تخصص كبد و گوارش و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران هم در خصوص احتمال تبدیل كولیت اولسروز به سرطان گفت: هرچه شدت التهاب و طول دوره بیماری بیشتر باشد خطر تبدیل آن به بدخیمی بیشتر است.

وی ادامه داد: احتمال بروز بدخیمی سمت چپ كولون (روده بزرگ) پس از 15 سال و سرتاسر كولون پس از 10 سال وجود دارد.

این فوق تخصص كبد و گوارش كولونسكوپی‌های سالیانه یا دست كم هر دو سال یكبار را برای مبتلایان به كولیت اولسروز ضروری برشمرد و افزود: مطالعات نشان می‌دهد كسانی كه سابقه آپاندكتومی (برداشتن آپاندیس) را در تاریخچه پزشكی خود ذكر می‌كنند كمتر به كولیت اولسروز مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینكه داروهای ضد بارداری خوراكی تاثیری در بروز التهاب روده ندارند، افزود: اما چنانچه بیماری تظاهرات خارج روده‌ای نظیر تاثیر بر روی كبد، چشم و مفاصل را داشته باشد باید احتیاط شود.

دكتر خالقی با بیان اینكه مبتلایان به كولیت اولسروز باید از مصرف مسكن‌هایی نظیر آسپرین، پروفن و حتی شیاف‌ها خودداری كنند در ادامه استامینوفن را مسكنی مناسب برای كاهش درد این افراد عنوان كرد و افزود: همچنین مصرف آنتی بیوتیك‌هایی با عوارض گوارشی برای این افراد ممنوع است.

به گزارش ایسنا، دكتر زمانی فوق تخصص كبد و گوارش هم بی‌خوابی و تغییر سیكل‌های خواب را از عوامل موثر در تشدید بیماری برشمرد و افزود: بی‌خوابی‌ها و تغییر سیكل خواب باعث ترشح سروتونین و تاثیر بر روی سیستم ایمنی افراد می‌شود.

وی با بیان اینكه در تشیخص باید بیماری كولیت اولسروز از كولیت عفونی و حتی دیورتیكول افتراق داده شود، افزود: بهترین راه تشخیص آندوسكوپی كولون یا كولونوسكوپی با نمونه برداری از زخم پاتولوژی وجود بیماری را تایید كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha