چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 282752

«شهرداری شیراز عامل اصلی جاری شدن سیل در این شهر از سوی کمیسیون اصل نود شناخته شد» این خبری بود که روز گذشته به شکل گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی از قول بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اصل نود دست به دست می‌شد.

شهرداری شیراز، عامل اصلی سیل شناخته شد

سلامت نیوز: «شهرداری شیراز عامل اصلی جاری شدن سیل در این شهر از سوی کمیسیون اصل نود شناخته شد» این خبری بود که روز گذشته به شکل گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی از قول بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اصل نود دست به دست می‌شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،پنجم فروردین امسال بود که با شدت گرفتن بارندگی در چندین استان کشور، بروز سیل به جان و اموال مردم آسیب وارد کرد و چندین نفر جان خود را از دست دادند.

در حادثه شیراز و همان‌طور که فیلم‌های این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شد تعدادی از سرنشینان خودروها که ظاهرا غافلگیر شده‌اند در تلاش‌ بودند که جان خود را نجات دهند و عده‌ای نیز بر روی سقف خودروها سرنوشت خود را به دست سیلاب سهمگین سپردند و در نهایت ۱۹ نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند و ۲۱ نفر هم مصدوم شدند.چرا شیراز را سیل برد؟

پاسخ این سوال چندان سخت نبود؛ گفته شده حدود 15سال پیش شهرداری شیراز این دره را «با پر کردن نخاله و ریختن آسفالت» پر و عملا مسیر عبور سیلاب را مسدود و‌ آن را به یک کانال لوله‌ای کوچک محدود کرد.

به گفته کارشناسان شهرسازی علاوه بر اینکه پوشاندن مسیل برای شهرها دردسرساز است، آسفالت و سیمان کردن زمین‌های اطراف آن نیز مشکلی مضاعف در هنگام بارندگی‌های شدید ایجاد می‌کند؛ سفت شدن زمین باعث می‌شود که زمین حالت آبکشی خود را از دست دهد و آب بجای فرو رفتن در زمین به اطراف سرازیر شود. البته یکی از دلایل اعلام شده برای این سیل، طغیان رودخانه آب زنگی و ریزش آب از ارتفاعات بوده ‌است.

پس از این حادثه، عکس قدیمی از دره یا تنگه « ا... اکبر» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و شیرازی‌های قدیمی می‌گویند که تا چند سال پیش در کنار دروازه قرآن، ورودی اصلی به شهر و درمیان این بنای قدیمی و تپه نزدیکش همیشه خندقی یا دره‌‌ای بوده که مسیر سیلاب‌های فصلی بوده، مسیلی که بین شیرازی‌های قدیمی به تنگِ ا... اکبر مشهور بوده و مسدودسازی مسیر رودخانه باعث جاری شدن سیل شده است.


مقصران دادگاهی می‌شوند
بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی  انتشار این خبر را تایید می‌کند و می‌گوید: شهرداری و شهردار وقت به علت تغییراتی که در مسیر رودخانه شهر به وجود آورده، به‌صورت غیرقانونی و بدون مجوزهای لازم از وزارت نیرو مسیر رودخانه را تغییر داده (هرچند که عوامل تشدید کننده‌ای در رابطه با بروز سیل شیراز وجود داشت) اما با نظر کارشناسان کمیسیون اصل نود و دانشگاه، عامل بروز حادثه دلخراش نوروز 98 شیراز دستکاری‌های بدون کارشناسی شهرداری بوده و شهرداران بعدی نیز در ترمیم این مشکل اقداماتی را انجام ندادند.

بعد از وقوع سیل و با انتشار چند عکس قدیمی از تنگه ا... اکبر، محل فعلی دروازه قرآن، این گمانه زنی‌ها زده می‌شد که مسدود سازی مسیر رودخانه باعث وقوع سیل شده است، چرا حالا مجلس به این نتیجه رسیده و مسدودسازی رودخانه را دلیل اصلی بروز این حادثه می‌داند، پارسایی در پاسخ به این سوال خاطرنشان می‌کند: وقتی قرار است مقصران یک حادثه شناسایی شوند، باید همه ابعاد موجود را مورد بررسی قرار دهیم و با گمانه‌زنی‌ها در شبکه‌های اجتماعی نمی‌توان به واقعیت دست پیدا کرد.

این موضوع از فروردین‌ماه امسال در کمیسیون اصل نود مورد بررسی قرار گرفت و با بازدیدهای میدانی و جمع‌آوری مستندات به این نتیجه رسیده‌ایم. گزارش این موضوع همزمان با قرائت آن در صحن علنی مجلس، یک نسخه آن نیز برای قوه قضائیه ارسال خواهد شد که پرونده آن در حال حاضر هنوز باز است و از لحاظ قضائی باید متخلفین پاسخگو باشند، اینکه چه نوع حکم و تصمیمی در این رابطه از سوی مسئولان قضائی اتخاذ می‌شود، بستگی به صدور رای دارد.


ورود اصل نود
وی در پاسخ به این سوال که آیا فردی در این رابطه تاکنون بازداشت شده یا با قید وثیقه آزاد است، می‌افزاید: نه هیچ‌کسی بازداشت نیست. این موضوع دو جنبه دارد، اول برخورد با افرادی که در این رابطه تخلفی را صورت داده‌اند و دیگری اصلاح این مسیر‌ها و ایراداتی که باعث بروز سیلاب می‌شود.

تنگه یا دره ا... اکبر (که عکس‌های قدیمی آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد) سابقه عبور آب تا حجم 100 متر مکعب در ثانیه را داشته و با دستکاری‌های غیرکارشناسانه، آبی که در نوروز امسال باعث وقوع سیل در شیراز شد کمتر از 70 متر مکعب در ثانیه بود و اگر دستکاری نمی‌شد قطعا شاهد بروز سیل نبودیم.

از سوی دیگر منطقه سعدی نیز دچار آبگرفتگی شد و این موضوع نیز به‌دلیل همین دستکاری‌های غیرکارشناسانه در مسیر رودخانه آن منطقه بود و نباید خروجی آب از یک لوله به قطر 1.5 متری باشد، حتی وقتی بازدیدی از این محل را داشتیم یک خودرو در ورودی آن گیر افتاده بود.

پس علاوه بر رسیدگی‌های قضائی کمیسیون اصل نود پیشنهاداتی نیز داریم که با برگزاری جلسات با مسئولان استانی، به اصلاح این مشکلات خواهیم پرداخت. دغدغه‌های دیگری که در این رابطه وجود دارد دستکاری‌های انسانی و دخالت‌هایی بدون نظر کارشناسان مربوطه است که به احتمال قوی این وضعیت در همه شهرهای کشور حاکم است که در این کمیسیون اصل نود مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای اصلاح آنها حتی در شهر تهران مستندسازی و برنامه‌ریزی صورت خواهد گرفت.


ساخت و سازهای بدون مجوز
برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ علی اكبری، دیگر نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز رفتیم و او نیز با بیان اینکه شهرداری وقت را می‌توان اصلی‌ترین مقصر بروز سیل دانست،  می‌گوید: من در جریان صحبت‌های جناب پارسایی و تصمیمات کمیسیون اصل نود نیستم، اما بی‌تردید دلیل بروز این اتفاق در شیراز دستکاری‌های غیرکارشناسانه بوده است، اما ما نمی‌توانیم دلایل دیگر را در این زمینه دخیل ندانیم.

در بالادست رودخانه خیلی از مسیرها بسته شده یا در حوزه سعدی به‌دلیل ساخت و سازهای حتی بدون مجوز که بسیاری از این املاک آنجا دارای سند نیستند، مسیرهای عبور آب کاملا مسدود است، هرچند که شهرداری وقت بدون تردید در بروز این حادثه دخیل بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha