سلامت نیوز : مدیر كل سلامت محیط وزارت بهداشت گفت:‌ گاز رادون یك گاز رادیواكتیو سرطان‌زاست كه در برخی از مناطق مسكونی ممكن است وجود داشته باشد. فعلاً برآوردی از میزان آن در كشور نداریم و قرار است با همكاری سازمان انرژی اتمی برنامه پایش و كنترل گاز رادون در مناطق مسكونی را تدوین و اجرا كنیم.

كاطم ندافی در گفت‌وگو با  فارس در پاسخ به این پرسش كه برنامه وزارت بهداشت برای تدوین استانداردهای مناطق مسكونی و محیط زندگی افزود: شاخص‌ها و اهداف كلان سلامت مسكن و محل زندگی مردم از نظر استاندارد نور، هوا و آب تدوین شده و از سالهای گذشته در شهرها در حال اجراست اما برنامه جدید كاهش آلودگی هوای ساختمان در مناطق روستایی است.

وی ادامه داد: در بسیاری از خانه‌های روستایی هنوز از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود كه برای كاهش آلودگی ساختمان آنها باید برنامه‌ریزی شود.

وی گفت: برنامه دیگری كه داریم و مربوط به تمام كشور است، پایش و كنترل گاز رادیواكتیو رادون است كه یك گاز مضر سرطان‌زاست و استنشاق بلند مدت آن موجب بروز سرطان دستگاه تنفسی می‌شود.

ندافی افزود:‌ تولید این گاز هیچ ربطی به وجود صنایع انرژی اتمی، یا هر نوع كارخانه و نیروگاه ندارد بلكه به وضعیت زمین و ساختار آن بستگی دارد، البته هنوز هیچ برآوردی از اینكه این گاز به چه میزان در مناطق مسكونی كشور ما وجود دارد یا نه نداریم و قرار است با همكاری سازمان انرژی اتمی ابتدا برآورد دقیقی از این نظر داشته باشد و بعد بر اساس داده‌های این تحقیق برنامه‌ریزی كنیم.

وی ادامه داد: ممكن است بعد از تحقیق مشخص شود كه هیچ منطقه مسكونی در كشور هم این مشكل را ندارند اما به هر حال تحقیق و بررسی این موضوع لازم است و انجام می‌شود.

مدیر كل سلامت محیط و كار وزارت بهداشت گفت: در صورتی كه مشخص شود در برخی مناطق مسكونی كشور غلظت گاز رادون بیش از حد مجاز است می‌توان به راحتی با خالی كردن یك طبقه زیرزمین مشكل را حل كرد.

وی در پاسخ به این پرسش كه ساختن یك زیرزمین برای یك واحد مسكونی ساخته شده كاری هزینه بر و مشكل است، گفت: باید در صورت اثبات این قضیه برای صدور پروانه ساخت در مناطق آلوده با همكاری شهرداری‌ها اقدام كرد و ساخت یك زیرزمین خالی را در این مناطق اجباری كرد، برای ساختمان‌های ساخته شده نیز در صورتی كه وجود مناطق آلوده به گاز رادون ثابت شود با توجه به خطرات این گاز بیماری زا، ایجاد یك زیرزمین برای از بین رفتن خطر این گاز ارزش هزینه كردن را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha