پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 282823

روز گذشته ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور از میزبانی ایران در نشست جهانی گردشگری روستایی در سال 2021 خبر داد و گفت: «در این رویداد مهم گردشگری 154 کشور عضو سازمان جهانی گردشگری به ایران خواهند آمد.

سایه خشکسالی بر گردشگری روستایی

سلامت نیوز:روز گذشته ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور از میزبانی ایران در نشست جهانی گردشگری روستایی در سال 2021 خبر داد و گفت: «در این رویداد مهم گردشگری 154 کشور عضو سازمان جهانی گردشگری به ایران خواهند آمد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،امسال شعار گردشگری اشتغال بود و برای سال بعدی که از5 مهر شروع می‌شود طبیعت‌گردی روستایی در اولویت قرار گرفته است». این اجلاس در حالی برگزار می‌شود که خشکسالی یکی از مشکلات روستاهای ماست و موجب شده در سال‌های اخیر، روستاییان بسیاری به شهرها مهاجرت کنند.

در حال حاضر بسیاری از روستا هستند که به خاطر مهاجرت ساکنانشان تقریبا متروکه شده‌اند، در حالی که هر کدام دارای ظرفیت‌های بسیاری هستند. ظرفیت‌هایی که در صورت مورد توجه قرار گرفتن نه تنها ساکنان را برای ماندن در روستا ترغیب می‌کنند که موجب می‌شوند هر سال گردشگران بسیاری هم این روستاها را به عنوان مقصد سفرهایشان انتخاب کنند. آنچه که در این میان مغفول مانده، توجه و اهمیت به میراث روستایی است؛ مفهومی که بسیاری شاید از آن چیزی ندانند.


دنیا به فکر میراث روستایی است
ایران، سرزمینی است که نه تنها می‌توان با سفر به گوشه و کنار آن تنوع آب و هوایی را تجربه کرد، بلکه گشت و گذار در میان شهرها و روستاهایش هم ما را با گوناگونی فرهنگ‌ها و تنوعشان مواجه می‌کند.

هر گوشه ایران، فرهنگ و آداب خود را دارد. در برخی روستاها در سال‌های اخیر می‌توان رنگ یکدست شدن فرهنگی را دید.احمد معینی فرد، کارشناس میراث فرهنگی معتقد است اینکه در روستاها امروز رد نان ماشینی و آجر سه سانتی می‌بینیم، نشان از عدم درک فرهنگ متنوع روستاهای ایران است. او می‌گوید فرهنگ جذاب، متنوع و رنگارنگ روستاهای ایران، نسبتی با نگاه‌های یکدست اداره‌ای ندارد.

این کارشناس میراث فرهنگی تمام اجزای مادی و غیرمادی روستا از جمله تاریخ، معماری و سبک زندگی، زبان، داستان‌ها، ترانه‌ها، موسیقی‌ها و رقص‌ها و در کل فرهنگ، گونه‌های گیاهی و جانوری، منظره‌های طبیعی و چشم‌اندازها و آثار باستانی و تاریخی را میراث فرهنگی روستا معرفی می‌کند.

توجه به میراث روستایی و بومی، امری جهانی است و تمهیداتی هم برای نگهداری و حفظ آن اندیشیده شده است. منشور بین‌المللی «بوم‌ ساخت»، میراث روستایی را سندی از تاریخ اجتماعی به حساب می‌آورد. در این منشور با اینکه روستا ساخته بشر است، می‌توان آن را مخلوق زمان دانست. این ساخته‌ها حاصل جریان طبیعی زندگی در بستر زمان است و از همین رو، میراث روستایی را میراث زنده و میراث زندگی هم می‌نامند.


اهمیت اجلاس جهانی در روستاهای آباد
سال‌هاست کشورهای پیشرفته دنیا، ضرورت توجه به میراث روستایی را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی دریافته‌ و مورد توجه قرار داده‌اند. این توجه و اهمیت برای میراث روستایی برای سوئد، به بیش از صد سال قبل برمی‌گردد. سوئدی‌ها بیش از صد سال قبل، ساخت موزه میراث روستایی را شروع کردند.

کشورهایی که در جریان جنگ دوم جهانی آسیب دیده بودند، پس از جنگ و آغاز بازسازی اروپا، کار ساخت موزه‌های میراث روستایی را شروع کردند چرا که در جریان آن ویرانی‌ها، نگران از بین رفتن ساختارهای فرهنگی و طبیعی روستاهایشان بودند.


میراث روستایی در ایران
ایران در سال 84 با بهر‌ه‌گیری از تجربه اروپا، وارد عرصه ساخت موزه میراث روستایی شد. محمود طالقانی، سرپرست گروه اجرایی ساخت موزه در همان زمان در این باره گفته بود: «در خلال مطالعات‌مان پس از زلزله رودبار و منجیل، متوجه این واقعیت تلخ شدیم كه روند تخریب میراث مادی و معنوی روستاهای زلزله‌زده، سال‌ها پیش از زلزله آغاز شده و گاه عوامل طبیعی، مانند سیل و زلزله و توفان، این روند را تشدید می‌كنند.

بعد از چند ماه تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیدیم كه حفظ میراث روستاهای گیلان در جای خودش عملا غیرممكن است و تجربه اروپا نیز این كار را نشدنی می‌دانست. معینی‌فرد، معتقد است در کشور ما مسأله حفاظت از میراث روستایی دائما دچار افت و خیز است. از نظر معیری این روند در ایران کند و منقطع است در حالی که کشورهای اروپایی توسعه پایدار خود را در گرو توجه به میراث روستایی و حفظ آن می‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha