سلامت نیوز :رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت از ابلاغ دستورالعمل ممنوعیت عرضه قلیان در اماكن عمومی از سال جاری از سوی وزارت كشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، دكتر كاظم ندافی در نشست خبری «هفته ملی بدون دخانیات» در مورد اقدامات انجام شده برای اجرای قانون كنترل و مبارزه ملی با دخانیات گفت: اگر ادعا كنیم همه این قانون اجرا شده است ادعای صحیحی نیست، اما بسیاری از موارد قانون اجرایی شده است. به عنوان مثال ممنوعیت استعمال دخانیات در ادارات اجرا شده است. همچنین ممنوعیت استعمال دخانیات در اماكن عمومی دولتی تا حدودی اجرایی شده‌اند. ماده مربوط به الصاق تصاویر بهداشتی روی پاكت‌های سیگار نیز اجرا شده است هرچند كه در تعویض تصویرها تعویق‌هایی صورت گرفته است.

وی افزود: بحث ساماندهی مراكز عرضه دخانیات نیز كارهایش تا حدودی انجام شده و اماكن مجاز به عرضه این محصولات در حال پیگیری است تا مشخصا این مراكز اعلام شوند و با نصب تابلو به مردم معرفی شوند.

ندافی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه ماده 9 قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات گفت: به این منظور بیش از 130 كلینیك ترك دخانیات در كشور دایر شده است. همچنین زمینه‌های ایجاد این كلینیك‌ها در بخش خصوصی نیز فراهم شده است. در مجموع اجرای مواردی از این قانون نیز به هماهنگی و كمك دیگر سازمان‌های دست‌اندركار نیاز دارد. در این زمینه وزارتخانه‌های بهداشت، صنایع، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و ... باید نقش خود را ایفا كنند.

ندافی با اشاره به جلسات ستاد كشوری كنترل دخانیات در سال 88 و مصوبات این ستاد افزود: وزارت بهداشت تنها می‌تواند نقش پیگیری‌ كننده این مصوبات را داشته باشد ما نمی‌توانیم مستقیما وارد مباحثی مانند جمع‌آوری قلیان‌ها شویم.

وی با اشاره به جلسات برگزار شده به منظور اجرایی شدن ممنوعیت عرضه دخانیات و از جمله قلیان در اماكن عمومی گفت: به این منظور اخیرا جلسه‌ای در وزارت كشور برگزار شد و به طور كامل به این موضوع پرداخته شد. نتیجه آن شد كه به جز اماكنی كه در گذشته مجوز عرضه قلیان را گرفته‌اند و هنوز اعتبار مجوز آنها باقیست، سایر اماكن مانند سفره‌خانه‌ها، رستوران‌ها، اماكن بین‌راهی و ... اجازه عرضه قلیان را ندارند. این جلسه در تاریخ 18 بهمن ‌ماه سال گذشته برگزار و ابلاغیه آن در سال جاری از سوی وزارت كشور اعلام شده است.

وی درباره اقدامات انجام شده در زمینه اجرایی شدن ماده 9 قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات مبنی بر تكلیف وزارت بهداشت بر ادغام خدمات مشاوره‌ای ترك سیگار در نظام شبكه گفت: این ماده قانونی در بسیاری از استان‌ها از جمله استان زنجان، قزوین، دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و بسیاری دیگر از دانشگاه‌های علوم پزشكی اجرایی شده است. به این ترتیب در مراكز بهداشتی شهرستانها كلینیك ترك دخانیات دایر بوده و پزشك دوره ‌دیده در این زمینه فعال است. همچنین در بسته‌های آموزشی برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع و همچنین بهورزهای خانه‌های بهداشت آموزشهای لازم برای ترك دخانیات در نظر گرفته شده است.

ندافی با اشاره به میزان مصرف دخانیات در دانش‌آموزان گفت: وزارت آموزش و پرورش عضو ستاد كشوری كنترل دخانیات است. یكی از نگرانی‌های ما كاهش سن شروع مصرف دخانیات است. در این زمینه وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های آموزشی مناسبی را آغاز كرده است.

وی همچنین به مالیات‌های ناشی از عوارض سیگار اشاره كرد و افزود: مالیات ناشی از عوارض سیگار مطابق قانون بودجه سنواتی اخذ و به خزانه دولت واریز می‌شود. مبلغ این مالیات 150 میلیارد تومان بود كه سال گذشته هم تقریبا نیمی از آن معادل 75 میلیارد تومان تحقق یافت. بخشی از این مالیات به سازمان تربیت بدنی و بخشی اندكی از آن كه حدود هفت میلیارد تومان بود در سال گذشته به وزارت بهداشت تخصیص داده شد كه اغلب صرف توسعه شبكه‌های بهداشتی روستایی و شهری شد.

رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت با تاكید بر لزوم انجام اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما در زمینه مضرات استعمال دخانیات و همچنین اقدامات پیشگیرانه در این زمینه افزود: تنها شرایط تحقق 20 تا 25 درصد از آرمان‌ها و اهداف سلامت در اختیار وزارت بهداشت است و تحقق 5 درصد باقیمانده با سازمانهای دیگر است كه لازم است در این زمینه همكاری‌های مناسبی برقرار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha