شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 282854

یک متخصص روانپزشک گفت: بسیاری از والدین با پر کردن وقت کودکان با کلاس‌های مختلف فرصت بازی کردن و شادبودن را از آن‌ها می‌گیرند.

چگونه کودکانی شاد تربیت کنیم؟

سلامت نیوز:یک متخصص روانپزشک گفت: بسیاری از والدین با پر کردن وقت کودکان با کلاس‌های مختلف فرصت بازی کردن و شادبودن را از آن‌ها می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاان جوان، لیلا شقاقی متخصص روانپزشک درباره این که چگونه می توانیم کودکان شادی داشته باشیم اظهار کرد: مسئله مهم  این است که والدین در تربیت فرزندشان باید با هم همسو باشند و  به سبک های تربیتی توجه خاصی داشته باشند و  یک نوع سبک تربیتی و اجرایی که تصور می کنند قوانین مساعدی برای  رشد کودکان دارد را  به کار گیرند. 


وی در ادامه افزود: کودکان شاد کودکانی هستند که والدین به آن ها توجه خاصی داشته باشند. وظیفه والدین در قبال کودکان ایجاد فضایی شاد برای آنهاست. واقعیت این است که اگر افراد خواهان کودکان شادی هستند باید در خانه محیط گرم و شادی را ایجاد کنند تا کودکان الگوهای شادزیستن را یاد بگیرند.


در بسیاری از مواقع والدین زمانی که کودکان را نزد پزشک مربوطه می برند بعد از بررسی ها می توانند به علل مشکلات کودکان به سرعت پی ببرند. هنگامی که که کودکان در مهدکودک‌ها و مدارس وقت خود را می گذرانند دارای استرس  و اضطراب شدید خواهند بود زیرا احساس می کنند از خانوادشان بسیار فاصله دارند. البته با بررسی ها و ارزیابی ها، امروزه به این نتیجه رسیده اند که مکان خواب کودکان هم می تواند بر افکار  و رفتار  کودک تاثیر بسزایی  داشته باشد به ویژه اگر جای خواب کودک جدا از پدر و مادر باشد. قطعاً یک کودک نگران  فشار های زیادی را تحمل خواهد کرد و در این صورت این کودکان نمی توانند شادمانی را تجربه کنند زیرا جداشدن خود از خانواده را یک ترس تلقی می کنند. 


شقاقی بیان کرد: مساله بعدی این است که افراد به عنوان والدین سطح انتظارات خود را نسبت به کودکانشان کاهش دهند. والدینی که معیارهای سختگیرانه در زندگی  خود  دارند کمتر از زندگی لذت می برند و این معیارهای سختگیرانه باعث می شود زندگی را برای خود  و فرزندانشان سخت کنند.

وی گفت: والدین در صورتی که بتوانند  به عنوان یک تیم یا گروه همدل  در کنار تربیت فرزندشان به خوبی عمل کنند می توانند زمینه را برای شادی آنها به راحتی فراهم کنند. آنها باید قوانین با ثبات و پایداری داشته باشند و یک هدف مشترک را  در نظر بگیرند و روش‌ها و تکنیک های مناسبی را برای شادمانی کودکانشان در نظر بگیرند. همچنین لازم است که روابط همسری به صورت مطلوبی در محیط خانه وجود داشته باشد زیرا اگر زن و شوهر نسبت به روابط خودشان خوشنودی و رضایت خاطر نداشته باشند نمی توانند به خوبی نقش   پدر مادر را ایفا کنند و همین نارضایتی ها می توانند در تربیت کودکانشان موثر باشند.

شقاقی اظهار کرد: شاد بودن باعث می‌شود فرد سلامت جسمی  و روانی خود را به خوبی تنظیم کند. بازی کردن یکی از فاکتور‌هایی است که در دنیای کودکان منجر به شادمانی می‌شود. متخصصصان بازی کردن  را به تمام سنین توصیه می‌کنند. به کسانی که به سنین بالا، میانسالی و کهنسالی می‌رسند پیشنهاد می‌شود  که از بازی کردن خودداری نکنند، زیرا این عمل موجب می‌شود که فرد احساس شادمانی بیش از اندازه را  تجربه کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که حداقل شرایطی برای فرزندان ایجاد کنید که بتوانند از بازی‌های پرتحرک و پر هیجان  بهره ببرند. قبل از بازی کردن احساس خیلی خوبی داشته باشند و به لحاظ جسمی و روانی از ظرفیت بالایی برخوردار باشند. بسیاری از والدین با پر کردن وقت کودکان با کلاس زبان و کلاس‌های مختلف دیگر باعث می‌شوند که کودکان به خوبی بازی نکنند و وقتی برای آن نداشته باشند.  


وی تصریح کرد: امتیاز بزرگسالان نسبت به کودکان امروز در بازی کردن بیشتر است به دلیل اینکه کمتر تلویزیون نگاه می‌کردند یا با تبلت و گوشی، بازی‌های رایانه‌ای کمتر بازی می‌کردند. ساعت‌ها می‌دویدند، می‌خندیدند که تمام این تحرک‌ها منجر به شادی در دوره کودکیشان  با  تمام محدودیت‌ها می‌شد.  در گذشته تمامی افراد به لحاظ روانی احساس خیلی خوبی داشتند و از اینکه می‌توانستند در هوای بارانی و برفی بازی کنند حس خوبی داشتند.


متاسفانه کودکان امروز نسبت به تمام اتفاق‌های خوب دوران گذشته محروم شده اند. با توجه به موقعیتی که کودکان امروز دارند والدین هم با پر کردن وقت کودکان با کلاس‌های دشوار این شادمانی را از آن‌ها دریغ خواهند  کرد. با این کار خانواده‌ها می‌توانند  اضطراب و استرس را در کودکان افزایش دهند  یا حتی  آن‌ها را پرخاشگر کنند. پس بهتر است وقت بیشتری را صرف بازی و ارتباط برقرار کردن با کودکان خود کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha