این باور غلط که مرغ‌ها هورمون دارند از کجا آمده است؟این باور از آنجا شکل گرفت که سرعت رشد مرغ در مرغداری‌ها از آنچه مردم در روستاها و خانه‌هایشان دارند، بیشتر است.

آیا مرغ‌ها‌ هورمون دارند؟

سلامت نیوز-* دکتر امیرعلی امیری: این باور غلط که مرغ‌ها هورمون دارند از کجا آمده است؟این باور از آنجا شکل گرفت که سرعت رشد مرغ در مرغداری‌ها از آنچه مردم در روستاها و خانه‌هایشان دارند، بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،در 30 - 20 سال پیش مرغ‌های صنعتی طی 80 - 75 روز رشد می‌کردند  تا به وزن دلخواه برسند. مرغ بومی حتی بعد از 40 روز در خانه هم به وزن بالاتر نمی رسید، اما به دلیل ضریب تبدیل بیشتر و دوره پرورش بیشتر راندمان بالاتر شده و در حال حاضر طی شش دوره می‌توانیم پرورش مرغ داشته باشیم؛ یعنی زمان را کوتاه کردند و علتش به مسائل ژنتیکی و تغذیه‌ای برمی‌گردد.

چرا مرغ بومی از صنعتی لذیذ‌تر است؟

هر چه مرغ در سن پایین‌تر کشتار شود، لذیذ‌تر است‌‌.مرغ بومی را ممکن است در سن پایین‌تر ذبح کرده باشند.

غذای مرغ شامل چه موادی است؟

در کشور ما غذای اصلی مرغ، ذرت و گندم است؛ البته گندم غذای مردم ماست، بنابراین غذای مرغ ذرت و سویاست؛ البته تغذیه اصلی ذرت است.

چرا رنگ برخی زرده تخم‌مرغ‌ها زرد و برخی زرده‌ها نارنجی رنگ هستند؟

علت آن به تغذیه مرغ مربوط می‌شود. اگر از ذرت بیشتر استفاده کند یا  فلفل قرمز ، رنگ آن زرد یا نارنجی می‌شود. 50 درصد پروتئین تخم‌مرغ در داخل زرده است.

بقیه آن، شامل ویتامین ازجمله ویتامین D و املاح است. رنگ زرده هیچ تاثیری بر خواص آن ندارد.

آیا آنتی‌بیوتیک تزریق شده به مرغ باعث افزایش ترشح هورمون می‌شود؟

به مرغ آنتی‌بیوتیک تزریق نمی‌شود و واکسن تزریق می‌شود. اگر کسی تخلف کند و آنتی‌بیوتیک تزریق کند بحثش جداست. ما این کار را انجام نمی‌دهیم  و واکسن باعث ترشح هورمون نمی‌شود.

آیا اصلاح نژاد در طیور سرطان‌زاست؟

اصلاح نژاد از نظر تولید گوشت بهتر و تخم‌مرغ بهتر انجام می‌گیرد و خاصیت سرطان‌زایی ندارد.

تخم‌مرغ در چه شرایطی باید نگهداری شود؟

وقتی تخم‌مرغ تولید می‌شود، چهار تا پنج هفته می‌تواند سلامت باشد. بهتر است در هوای گرم بالای 25 درجه سانتی‌گراد نگهداری نشود. یادتان باشد تخم‌مرغ را به صورت نشسته داخل یخچال بگذارید. قبل از مصرف حتما آن را بشویید. 

*دامپزشک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha