وزیر بهداشت، به تشریح جزئیات اجلاس وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی در تهران پرداخت.

تهران میزبان وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، به تشریح جزئیات اجلاس وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی در تهران پرداخت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سعید نمکی، روز شنبه در نشست خبری شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: امسال این اجلاس از ۲۲ تا ۲۵ مهر ۹۸ به میزبانی تهران برگزار می شود.


وی با اشاره به اهمیت برگزاری این اجلاس در تهران، افزود: حضور وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی در تهران، می تواند نشان از مدیریت نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد اهداف سلامت باشد.


نمکی، از این اجلاس به عنوان یکی از ممتاز ترین اجلاس ها نام برد و گفت: برگزاری چنین نشستی با اقبال کشورهای منطقه و مسئولان ارشد سازمان جهانی بهداشت، در تهران نشان از شکست سیاست های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران است.


وزیر بهداشت با اشاره به همراهی سازمان جهانی بهداشت در برگزاری این اجلاس در تهران، تاکید کرد: در اجلاس وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی در تهران، موضوعات مهم بهداشتی در سطح کشورهای منطقه در قالب اسناد مورد بررسی قرار می‌گیرد.


وی ادامه داد: خروجی این اسناد در قالب قطعنامه، نقشه راه، تصمیمات و اقدامات مصوب و برنامه عملیاتی به کشورها جهت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در سطوح کشوری ارائه می‌شود که به موجب آن  کشورهای عضو، خود را متعهد به اجرای مفاد آن اسناد می‌دانند.
وزیر بهداشت افزود: حاصل این نشست یک بیانیه خواهد بود که به عنوان بیانیه تهران نام دارد.


وی ادامه داد: در این نشست از دستاوردهای حوزه سلامت کشور صحبت خواهیم کرد.
وزیر بهداشت در پاسخ به سئوال خبرنگاری در ارتباط با موضوع ظرفیت پذیرش پزشکی، گفت: ما شاهد افزایش ۲۵ درصدی سهمیه های پزشکی بوده ایم. ضمن اینکه برای شائبه ایجاد نشدن در بحث سهمیه ها، دستور دادم که معادل آن ظرفیت تحصیلات تکمیلی را بالا ببرند که افراد نخبه فکر نکنند جای آنها را گرفته اند.
وی در ارتباط با قیمت دارو، افزود: تلاش کرده ایم برای آن دسته از داروهای خاص قیمت ها را تا دو برابر برای تولید داخل بالا ببریم که تولید این داروها در کشور صرفه اقتصادی برای تولید کنندگان داخلی داشته باشد.


وزیر بهداشت در ارتباط با موضوعات مورد بحث در اجلاس تهران، گفت: توجه به سبک زندگی، بیماری های غیر واگیر، پرستاری در منزل و...، و نقش سلامت در صلح جهانی، از جمله موضوعات مورد بحث در اجلاس تهران خواهد بود.
نمکی ادامه داد: یکی از مباحث مورد توجه در این اجلاس، اعلام مظلومیت مردم ایران از آثار تحریم های ظالمانه آمریکا خواهد بود که دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی را دشوار و سخت کرده است.
وی افزود: تا این لحظه اجازه نداده ایم هیچ بیماری از دسترسی به داروهای خاص از جمله بیماران تالاسمی، محروم شوند. اما مسیرهای تامین دارو در شرایط تحریم، دشواری ها و مشکلات خاص خودش را دارد که تلاش کرده ایم از این مراحل عبور کنیم.
نمکی گفت: در رابطه با داروهای اساسی کمبود قابل توجهی نداریم.
وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که دنیا نمی تواند ایران را نادیده بگیرد، افزود: در مراودات بین المللی، اگر عزت و کرامت خودمان را حفظ کنیم، هرگز متضرر نخواهیم شد.


وی با اشاره به برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون در کشور، گفت: دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، بابت این حرکت ملی ما، پیام تبریک به رهبری ارسال کردند که این بزرگ ترین خفت برای دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران است. 

نمکی، به موضوعات مورد بحث در اجلاس تهران، افزود: موضوع مدیریت بیمارستانی در منطقه، پزشکی خانواده، بیماری های واگیردار و...، از دیگر مباحثی خواهد بود که در این اجلاس مورد توجه قرار خواهد گرفت.


وزیر بهداشت در ارتباط با موضوع توریسم سلامت، گفت: در حاشیه این نشست در ارتباط با توریسم سلامت، گفتگوهایی خواهیم داشت.
وی در ارتباط با خدمات وزارت بهداشت در راهپیمایی اربعین، افزود: اکیپ های زیادی برای کنترل بهداشت محیط گذاشته ایم. ۱۱۰۰ دستگاه آمبولانس به همراه برپایی بیمارستان در مرزها، استفاده از ظرفیت اورژانس و...، در این مراسم معنوی، در خدمت زائران خواهد بود.
وزیر بهداشت در ارتباط با موضوع حذف سقف بیمه ها، گفت: با این اقدام ما، ۵۵ درصد از دانشگاه های علوم پزشکی مشکلی پیدا نکردند و ۳۰ درصد تقریبا سر به سر هستند که قرار شد در نشست بعدی روسای دانشگاه های علوم پزشکی، موضوع مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha