شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 282870

یکی از چالش‌های زندگی مشترک، تقسیم کارهای خانه است. حتی اگر شما هم‌خانه‌ای هم‌جنس خودتان داشته باشید یا سابقه زندگی در خوابگاه را دارید، این تجربه را کسب کرده‌اید که اگر برای خودتان و دیگرانی که با آنها زندگی می‌کنید برنامه تقسیم کار تعیین نکنید، دائم باهم در حال جر و بحث می‌شوید.

تقسیم کار در منزل

سلامت نیوز-*عطیه میرزا امیری: یکی از چالش‌های زندگی مشترک، تقسیم کارهای خانه است. حتی اگر شما هم‌خانه‌ای هم‌جنس خودتان داشته باشید یا سابقه زندگی در خوابگاه را دارید، این تجربه را کسب کرده‌اید که اگر برای خودتان و دیگرانی که با آنها زندگی می‌کنید برنامه تقسیم کار تعیین نکنید، دائم باهم در حال جر و بحث می‌شوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، امروزه به دلیل اینکه هم زن و هم مرد در بیرون از خانه کار می‌کند، این جروبحث کارهای داخل خانه پایش به زندگی زناشویی هم رسیده است.

اگر از خانم‌ها درباره بزرگ‌ترین نگرانی و استرس روزانه‌شان بپرسید، تعداد قابل‌توجهی از آنها از بی‌میلی همسرشان برای همکاری در کارهای منزل گله خواهند کرد. بدون شک میزان اختلافاتی که بر سر تقسیم کارهای خانه بین زن و شوهرها به وجود می‌آید آنقدر زیاد و پرتنش است که می‌تواند زمینه اختلافات جدی‌تری را باز کند. طبق مطالعات و بررسی‌های انجام‌شده، اکثر زنان شاغل مجبور هستند که کارهای داخل خانه را برعهده بگیرند.

استفانی کونتز استاد تاریخ و مطالعات خانواده، در روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «نحوه تقسیم کارها در داخل خانه، یکی از دو عامل تعیین‌کننده مهم در تعیین میزان رضایت زنان از زندگی مشترک است.

بی‌شک مردها نیز از این موضوع بهره می‌برند؛ چون ازنظر زنان، مردانی که در کارهای خانه آنها را یاری می‌کنند جذاب‌ترند.»

ازدواج شراکتی دو نفره است که زوجین باید به خاطر داشته باشند علاوه‌بر همکاری و هم‌فکری‌های مهمی که «باهم» انجام می‌دهند، امور مربوط به خانه هم برعهده هر دونفرشان است.

منظور از امور خانه، خرید، برنامه ریزی، جابه‌جایی وسایل، آشپزی، نگهداری از بچه‌ها، سامان‌دهی به قبض‌ها، تمیز کردن خانه، تعمیرات وکارهایی از این دست است.

زمانی‌که این امور به‌خوبی پیش بروند، صلح، آرامش و هماهنگی در خانه حکم‌فرما خواهد شد؛ اما اگر هنگام ورود مهمان‌ها خانه به‌هم‌ریخته و نامنظم باشد یا اگر هیچ لباس تمیزی نداشته، ناراحتی و رنجش در خانه به وجود می‌آید و برخی سوءبرداشت‌ها ممکن است موجب به‌وجودآمدن اختلاف بین همسران شود.

حالا قرار است در این مقاله در مورد روش تقسیم کارهای خانه بین زوجین صحبت شود.

اولویت بندی کنید

هم زن و هم مرد باید اولویت‌های خود را در زندگی مشترکش مشخص کند. این را باید بدانید که چه چیزی واقعا برای هریک از شما مهم است؟ بسیاری از همسران، نگاه متفاوتی به موضوع تقسیم کارهای خانه دارند.

برای برقراری صلح، بهتر است به‌جای تلاش برای رضایت کامل هر دو طرف در مورد اینکه چه چیزی برایتان مهم است و چه چیزی مهم نیست، اولویت‌ها را تعیین و انتخاب کنید. وقتی اولویت‌های خود را مشخص کردید می‌توانید چندین لیست‌ اولویت‌بندی کارها برای بخش‌های مختلف زندگی‌تان طراحی کنید.

مثلا یک لیست از کارهای خانه و لیستی از پروژه‌های کاری یا مدرسه تهیه کنید. اگر برای تعیین اهمیت کارها به مشکل برمی‌خوردید، همه کارها را کنار یکدیگر بگذارید تا با مقایسه آنها اهمیت‌شان را مشخص کنید.

شناسایی کارهای غیرقابل قبول

وقتی لیست خود را نوشتید، یک لیست هم از کارهایی تهیه کنید که از آن بدتان می‌آید و هیچ جوری حاضر نیستید آن را انجام دهید. شاید کاری که از انجام دادنش، سر باز می‌کنید برای همسرتان قابل قبول باشد و برعکس شاید کاری که همسرتان از آن متنفر است، انجام دادنش برای شما مشکلی نداشته باشد.

حتی ممکن است موردی در این لیست باشد که هردوی شما از آن متنفرید. در این حالت با همفکری، راهی برای انجام آن کار ناخوشایند پیدا کنید؛ همچنین می‌توانید آن کار را با همکاری متقابل به پایان برسانید: مثل یک تیم.

نسبت به زمان انجام کارها سخت‌گیری نکنید

مسلماً زمان انجام دادن کارها، خیلی از اوقات هماهنگ با شما نیست. گاهی اوقات همسرتان وقتی می‌تواند مثلا تعمیری را انجام دهد که کارهای بیرون از منزلش را انجام داده باشد.

بنابراین اگر همسرتان را مجبورکنید کارهای خانه را در ساعاتی که آمادگی ندارد انجام دهد، احتمال تنش را در خانه بالا می‌برید. زمان‌بندی صحیح را جدی بگیرید.

بازبینی کنید

سرزنش و متلک انداختن به همسرتان بابت کارهای عقب‌افتاده راه چاره نیست. بهتر است برنامه خود را دوباره ارزیابی کنید و آن را با توجه به شرایط تغییر دهید. انعطاف‌پذیر باشید و اجازه دهید تا همسرتان کارها را به روش خودش انجام دهد.
* کارشناس ارشد روانشناسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha