شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 282872

آی یو دی وسیله‌ای است که به کمک آن می‌توان تا چندین سال از بارداری جلوگیری کرد اما قرار دادن آن در رحم می‌تواند باعث قاعدگی سنگین و دردناک به خصوص در چند دوره اول شود.

درد بیش از حد در قاعدگی به این دلایل است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نی نی بان، در  این مطلب توضیح داده میشود که چه زمان درد قاعدگی را میتوان بیش از حد دانست. وقتی زمان عادت ماهانه می‌رسد درد خفیف، نفخ و تحریک پذیری قابل انتظار است. با این حال گرفتگی شدید عضلات، خونریزی شدید، خستگی و سایر علائم جدی که کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بروز نمی‌کند. اگر عادت ماهانه شما درد قابل توجهی در شما ایجاد میکند حتما با پزشک مشورت کنید چون می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد.



در اینجا چند علت قاعدگی‌های دردناک را مرور میکنیم.

  • آندومتریوز

آندومتریوز به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم و اغلب در تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ، مثانه و لگن است. لگن شایع‌ترین محل بروز آندومتریوز است. در موارد شدیدتر این بافت به روده، دیافراگم، کبد و ریه هم می‌رسد. دقیقا مشخص نیست که چرا آندومتریوز باعث درد قاعدگی می‌شود. ممکن است درد مربوط به جایی باشد که اندومتریوز قرار دارد.

تغییر مکان آندومتر می‌تواند باعث چسبندگی، التهاب مزمن و کیست پرخون و خونریزی شود که همه این‌ها منجر به درد در ناحیه لگن می‌شود. درد اندومتریوز محدود به این دوره‌ها نمی‌شود و برخی از زنان این درد را در مواقع دیگر هم تجربه میکنند.
 

  • آدنومیوز

آدنومیوز مشابه آندومتریوز است ولی به جای نفوذ به خارج رحم در اعماق عضلات خارجی رحم نفوذ می‌کند. در زنان مبتلا به آدنومیوز رحم مانند یک ماهیچه کبود عمل می‌کند. علائم و نشانه‌های این بیماری عبارتند از دل درد و تماس جنسی دردناک که معمولا در زنان بالای ۳۰ سال بروز میکند.
 

  • فیبروئیدهای رحمی

از هر چهار زن، سه نفر به این بیماری مبتلا هستند اما خیلی‌ها بدون علامت و در اندازه‌های میکروسکوپی هستند. فیبروئید رحم می‌تواند قاعدگی ماهانه را به یک کابوس تبدیل کند چون هم شدت درد را زیاد میکند و هم میزان خونریزی را بالا می‌برد. علت این درد آن است که رحم نیاز به انقباض برای خارج کردن لخته خون دارد.

  • آی یو دی مسی

آی یو دی وسیله‌ای است که به کمک آن می‌توان تا چندین سال از بارداری جلوگیری کرد اما قرار دادن آن در رحم می‌تواند باعث قاعدگی سنگین و دردناک به خصوص در چند دوره اول شود.

  • بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن عفونت دستگاه تناسلی زنان است که معمولا به دلیل عفونت‌های منتقله جنسی بدون درمان ایجاد میشود. این بیماری میتواند باعث قاعدگی دردناک و حتی ناباروری شود. در طول قاعدگی هورمون‌ها رحم و ساختارهای اطراف را تحت تاثیر قرار می‌دهند و می‌توانند موجب التهاب، خونریزی و درد زیاد شود. این بیماری را می‌توان با آنتی بیوتیک درمان کرد.

  • نقص رحم

در حالی که جنین دختر هنوز در رحم مادر است، رحمش شکل می‌گیرد. در برخی موارد رحم به درستی شکل نمی‌گیرد و می‌تواند ناباروری، قاعدگی‌های دردناک و همینطور تماس جنسی دردناک را باعث شود. برای زنان با ناهنجاری‌های ساختمانی رحم مانند رحم تک شاخ، رحم سپتوم دار و ... درد قاعدگی ناشی از انسداد مسیر رحم به واژن است.

  • دیسمنوره اولیه

دیسمنوره یا قاعدگی دردناک از شایع‌ترین مشکلات زنان است. به صورتی که ۵۰  تا ۷۰ درصد زنان به آن مبتلا  هستند. این دل درد با افزایش و عدم تعادل سطح پروستاگلاندین ایجاد می‌شود. تغییراتی که در سطح پروستاگلاندین ایجاد می‌شود می‌تواند انقباضات شدید و مکرر را در رحم باعث شود که منجر به فشرده سازی عروق خونی مجاور و قطع اکسیژن به عضلات رحم شده و دل دردهای دردناک را موجب میشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha