شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 282873

انجام فعالیت های بدنی برای کنترل علائم بیماری های مزمن تنها همراه با اثرات مثبت جسمی نیست بلکه اثرات مثبت روانی به همراه دارد.

ورزش چطور بیماری های مزمن را کنترل می کند؟

سلامت نیوز:انجام فعالیت های بدنی برای کنترل علائم بیماری های مزمن تنها همراه با اثرات مثبت جسمی نیست بلکه اثرات مثبت روانی به همراه دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،برخی از تمرینات ورزشی خاص برای برخی بیماری های مزمن پیشنهاد شده است که 11نوع آن در اینجا دنبال می شود:


دردهای مزمن کمر: برای کسانیکه از درد مزمن رنج می برند، ورزش می تواند منجر به کاهش سفتی عضلات، ضعف، تقویت عضلات و حمایت از ستون فقرات شود. برای جلوگیری از آسیب البته باید ورزش های ویژه انجام شوند. متخصصان توانبخشی پیشنهاد می کنند که یک سری از تمرینات کششی برای افزایش انعطاف پذیری عضلات کمر، پاها، باسن و اطراف ستون فقرات مفید است. علاوه بر این، تمرینات تقویت عضلات شکم و عضلات نگهدارنده ستون فقرات باید تعقیب شوند. ورزش های قلبی عروقی، نظیر شنا و دوچرخه سواری نیز مفیدند.


دیابت: انجمن دیابت آمریکا اعلام کرده که تجویزهای ورزشی برای درمان دیابت و کاهش گلوکز خون باید توسط پزشکان انجام شود. در ترکیب با یک رژیم غذایی مناسب، انجام ورزش به مدت 150 دقیقه در هفته یعنی معادل 20 دقیقه در روز در سطح هوازی متوسط تا شدید برای این بیماران باید تجویز شود.


آرتروز: مانند درد مزمن کمر، افرادی که از آتریت رنج میبرند، باید بدانند که بی تحرکی و عدم فعالیت منجر به افزایش علائم و درد در آنها می شود. ورزش در حد مناسب در عوض، خشکی مفاصل را کاهش می دهد و منجر به بهبود درد و افزایش دامنه حرکت می شود. نسخه ورزشی برای مبتلایان به آرتریت شامل ورزش های هوازی کم تاثیر برای 30 تا 60 دقیقه در 5 روز هفته است. البته ورزش های کششی نباید فراموش شود.


سرطان: تحقیقات نشان می دهد که مزایای ورزش برای پیشگیری و حتی درمان سرطان ثابت شده است. یک راه برای پیشگیری از عوارض جانبی درمان، روی آوردن به پزشکی ورزشی است. البته نوع و شدت ورزش بسته به وضعیت بیمار باید پیشنهاد شود چون ورزش های شدید اثر منفی بر روی عملکرد سیستم ایمنی بدن می تواند بگذارد. بسته به هر مرحله از درمان، نوع ورزش تجویزی توسط متخصصان پزشکی ورزشی متفاوت است.


سلامت قلب: بنیاد سکته مغزی و انجمن قلب کانادا اعلام کرده اند خطر ابتلا به بیماری های قلبی در کسانی که فعالیت کافی و کامل ورزشی دارند 35 تا 55 درصد کمتر است. علاوه بر این کسانی که در دوره نقاهت بیماری قلبی ورزش می کنند، کاهش فشار خون، کنترل چربی خون و دیابت را تجربه می کنند. متخصصان بازتوانی قلبی تمرینات مختلف هوازی و قدرتی را برای پیشگیری و بهبود بیماری های قلبی پیشنهاد می کنند.


بیماری ام اس: ام اس یک بیماری التهابی مزمن سیستم عصبی مرکزی است که با ترکیبی از دارو درمانی و ورزش می توان آن را کنترل کرد. ورزش طبق مطالعات بخش مهمی از مدیریت بیماری های مزمن و ناتوان کننده ای مانند ام اس است. افزایش قدرت عضلانی، تمرینات تعادل برای بهبود توانایی راه رفتن و تمرینات کششی برای کنترل خستگی به بیماران پیشنهاد می شود. علاوه بر مزایای فیزیکی، ورزش منجر به کاهش افسردگی و خشم ناشی از ام اس می شود و آن هم با افزایش انرژی و کیفیت کلی زندگی.


سرماخوردگی: طرفداران ارتقای سلامت همیشه به ما یادآوری می کنند که شستن دست ها مهمترین راه برای کاهش شانس ابتلا به آنفلوآنزا و یا سرماخوردگی است. در این میان ورزش نیز یک راه عمده کاهش این خطر محسوب می شود. البته باید در نظر داشته باشید که ورزش های بسیار شدید می تواند تاثیر مخالف داشته و منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش آمادگی برای ابتلا به این بیماری ها را داشته باشند.


فشار خون: مصرف کنندگان داروهای پرفشاری خون با عوارض جانبی این داروها از قبیل بی خوابی، خستگی و سرگیجه آشنا هستند. اما یک راه موثر برای فشار خون پایین همراه با افزایش انرژی، قدرت، تعادل و حتی بهبود کیفیت خواب، ورزش است. انجام هفتگی 150 دقیقه ورزش هوازی متوسط تا شدید از سوی انجمن پزشکی ورزشی آمریکا برای کاهش فشار خون و کاهش نیاز به مصرف داروهای پرفشاری خون پیشنهاد شده است.


زوال عقل: زوال عقل شامل طیف گسترده ای از بیماری های مزمن از طریق تغییرات حافظه، استدلال و شخصیت می شود. علت و درمان قطعی این بیماری هنوز ناشناخته است اما ورزش برای پیشگیری از ابتلا به آن و افزایش سطح حافظه موثر است. در مراحل اولیه این بیماری، و در کنار یک رژیم غذایی موثر، انجام ورزش و برخی فعالیت های بدنی شامل فعالیت های فکری، تای چی، ورزش با موسیقی و یوگا از بروز مراحل شدید پیشگیری می کند.


بی خوابی: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده اعلام کرده که بی خوابی جزء لاینفک زندگی اکثر بزرگسالان در این کشور است و سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرده که بی خوابی یک نگرانی عمده بهداشت عمومی است. در عوض خبر خوب این است که ورزش می تواند اثرات همیشگی و مثبت بر کیفیت و کمیت خواب داشته باشد. البته یک شبه قرار نیست که انجام ورزش خواب شما را تنظیم کند و این روند احتیاج به انجام فعالیت های منظم ورزشی حداقل به مدت 4 ماه دارد.


فیبرومیالژیا: یک فرد مبتلا به فیبرومیالژیا ممکن است از دردهای مزمن عضله، و خستگی شدید رنج ببرد. با این جال تمرینات ورزشی برای کنترل درد، افزایش کیفیت زندگی و ارتباطات اجتماعی و کاهش افسردگی موثر است. تمرینات کششی و تقویت عضلات بعلاوه ورزش های هوازی متوسط و بسته به نیازهای فرد بیمار، بسیار مفیدند.

منبع:activebeat

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha