شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 282877

گروهی از محققان دریافتند هنگامی که بخارات ناشی از سفید کننده‌ها با ترکیب موجود در سایر پاک کننده‌ها مخلوط شود می‌تواند ذرات معلق مضری را ایجاد کند. این مرکبات به لیمونن معروف هستند. این ماده در بیشتر محصولات تمیز کننده، لوازم بهداشتی شخصی و خوشبو کننده‌های هوا نیز وجود دارد که از نوع خاصی چوب بدست می‌آید.

مضرات استفاده از سفیدکننده‌ها

سلامت نیوز: گروهی از محققان دریافتند هنگامی که بخارات ناشی از سفید کننده‌ها با ترکیب موجود در سایر پاک کننده‌ها مخلوط شود می‌تواند ذرات معلق مضری را ایجاد کند. این مرکبات به لیمونن معروف هستند. این ماده در بیشتر محصولات تمیز کننده، لوازم بهداشتی شخصی و خوشبو کننده‌های هوا نیز وجود دارد که از نوع خاصی چوب بدست می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، به خودی خود، لیمونن سمی نیست اگرچه قرار گرفتن در برابر مقادیر زیاد آن میتواند باعث تحریک پوست، چشم، گلو و ریه‌ها شود و در صورت قرار گرفتن در معرض هوا می‌تواند به اکسید ترکیباتی بدل شود که برای پوست حساسیت ایجاد می‌کنند.

از آنجایی که سفید کننده‌ها و محصولات حاوی لیمونن هر دو در یک محیط استفاده می‌شوند، مبنی بر گزارشات بدست آمده از تحقیق محققان، مقادیر زیادی از هیپوکلرو اسید و گاز کلر می‌تواند به سرعت در این محیط‌ها تولید شود. دانشمندان برای این منظور از یک محفظه مخصوص استفاده کردند که گازهای تولید شده توسط سفید کننده و لیمونن را در آن وارد کردند.

پس از قرار گرفتن در معرض نور فلورسنت یا نور خورشید این ترکیبات به منظور تشکیل آیروسلهای آلی ثانویه (SOA)، با یکدیگر واکنش دادند. واکنش اولیه و اصلی حتی در تاریکی و بدون نور انجام شد. SOAها ذرات کوچکی هستند که می‌توانند به ریه‌ها رفته و در کوتاه مدت سبب ایجاد علائمی مانند سرفه و تنگی نفس شوند. ذرات کوچک‌تر نیز می‌توانند از طریق ریه‌ها وارد جریان خون شوند. قرار گرفتن مداوم در برابر این ذرات می‌تواند موجب مشکلات سلامتی از جمله حملات قلبی و مشکلات تنفسی شود. همچنین افراد دارای بیماری‌های قلبی و آسم در خطر بیشتری نسبت به سایرین قرار دارند.

به گفته یکی از محققین استفاده از سفید کننده‌های کلردار برای مصارف گوناگون می‌تواند ترکیبات فرار آلی مانند کلروفرم یا تتراکلرید کربن را تولید کند که ممکن است خطرات سرطان زا برای سلامتی ایجاد کند.

به همین دلیل توصیه می‌شود در هنگام استفاده از این مواد دقت فراوان کرد یا به جای استفاده از آنها، از شوینده های دوستدار محیط زیست و اکولوژی یا شوینده‌های ساده مانند سرکه استفاده کرد.

healthline

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha