20 مهر، روز جهانی طب تسکینی نامگذاری شده است. طب تسکینی شاخه‌ای از علم پزشکی به حساب می‌آید که از طریق گسترش حمایت های معنوی، روانشناختی و اجتماعی و یاری‌گر، در روند درمان بسیاری از بیماری های سخت و دشوار همچون سرطان بسیار تاثیرگذار است .

طب تسکینی مرهمی بر روحیه بیماران سرطانی

سلامت نیوز:20 مهر، روز جهانی طب تسکینی نامگذاری شده است. طب تسکینی شاخه‌ای از علم پزشکی به حساب می‌آید که از طریق گسترش حمایت های معنوی، روانشناختی و اجتماعی و یاری‌گر، در روند درمان بسیاری از بیماری های سخت و دشوار همچون سرطان بسیار تاثیرگذار است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،کیفیت زندگی بیمار در طول درمان سخت و در کنار هزینه‌های بالای دارو ، امید به زندگی را کاهش می دهد و این طب تسکینی است که می‌تواند به بهبود او سرعت ببخشد. انجام روش مراقبت تسکینی به شکل روتین برای همه بیماران ضرورت دارد و بدین ترتیب سطح خدمات خارج بیمارستانی برای بیماران ارتقا پیدا می‌کند.

مراقبت تسکینی برای بیماری‌های مزمن پیش‌رونده، افراد مبتلا به سرطان پیشرفته، مبتلایان به نارسایی شدید کلیه و سایر بیمارهای پیشرفته قابل اجرا است. بیماری سرطان در مواردی با درد و عوارض جانبی شدید عجین است و گاهی شدت درد تا جایی پیش می‌رود که بیمار و پزشک نمی‌توانند بدون کاستن از آن روند درمان را طی کنند و تلاش برای کاهش از درد بر درمان بیماری مقدم می‌شود.

برای مثال ممکن است کودک مبتلا به یکی از انواع سرطان به‌دلیل عوارض و دردهای ناشی از بیماری توان انجام سایر فعالیت‌های زندگی را از دست داده و به همین دلیل به مرحله‌ای از ناراحتی و پریشانی برسد که انگیزه خود برای مبارزه را از دست دهد یا به دیگر رفتارهای واکنشی نظیر غذا نخوردن یا خشم روی می‌آورد.

تیم درمانگر در رأس آن پزشک فوق‌تخصص سرطان کودکان با همراهی تیم درمانگر (متخصص کنترل درد، روانشناس و مددکار اجتماعی) با سایر روش‌های مدیریت درد نسبت به کاهش درد و برگشت کودک به روند درمان تلاش  می‌کند. بخش درد در بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک، اولین بخش درد و مراقبت‌های تسکینی و حمایتی کودکان در سراسر کشور است که با تشخیص و انجام متناسب‌ترین روش‌های طب تسکینی به‌صورت سرپایی و بستری به ارائه خدمات به کودکان مبتلا به سرطان در تمام مراحل درمان می‌پردازد.

در بیشتر مواقع کودکان به انجام مراقبت‌های تسکینی بلندمدت در منزل نیاز دارند که در این موارد نیز سایر امکانات درمانی و آموزش‌های لازم برای انجام این مهم به‌صورت رایگان در اختیار خانواده قرار خواهد گرفت. دسترسی کودک مبتلا به سرطان و خانواده‌های ایشان به انواع روش‌های مراقبت‌های تسکینی از قبیل جسمی، روحی و روانی یکی از نیازهای اساسی درمان بیماری به شمار می‌رود و  بهتر آن است که در اسرع زمان در اختیار ایشان قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha