یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸

استرس می تواند برای مردان مرگبار باشد. استرس، خشم و اضطراب موجب افزایش فشار خون و هورمون های استرس می شوند که می تواند محدود شدن جریان خون به قلب را در پی داشته باشد.بیماری قلبی شرایطی ناخوشایند است که هیچ فردی دوست ندارد با آن مواجه شود.

حقایقی درباره قلب مردانه

سلامت نیوز:استرس می تواند برای مردان مرگبار باشد. استرس، خشم و اضطراب موجب افزایش فشار خون و هورمون های استرس می شوند که می تواند محدود شدن جریان خون به قلب را در پی داشته باشد.بیماری قلبی شرایطی ناخوشایند است که هیچ فردی دوست ندارد با آن مواجه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران،بیماری قلبی یکی از مهم‌ترین خطرات سلامت در دنیای امروز است که به ویژه مردان را تهدید می کند.


به گزارش  "اکتیو بیت"، علائم بیماری قلبی می تواند بین مردان و زنان متفاوت باشند و مردان معمولا حملات قلبی را در سنین پایین‌تری نسبت به زنان تجربه می کنند. با این وجود، حمله قلبی تنها یکی از اجزا بیماری قلبی که طیف گسترده ای از ناراحتی های قلبی را پوشش می دهد را شامل می شود.


تعریف بیماری قلبی

همان گونه که پیشتر اشاره شد، بیماری قلبی یک اصطلاح کلی برای برخی شرایط قلبی که از آن جمله می توان به نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونر، آریتمی یا ضربان نامنظم قلب، آنژین، و دیگر عفونت های مرتبط با قلب یا نقایص هنگام تولد اشاره کرد.


تمام موارد بیماری قلبی موجب علائم مشهود نمی شوند و ممکن است فرد از ابتلا به این شرایط آگاه نباشد.  با این وجود، آشنایی با عوامل خطرآفرین بیماری قلبی می تواند کمک بزرگی باشد.


عوامل خطرآفرین برای بیماری قلبی

تعداد زیادی از مردان در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند زیرا درصد کمتری از مردان از دستورالعمل ها و توصیه های ارائه شده برای فعالیت بدنی پیروی می کنند. مردان بسیاری با اضافه وزن و چاقی مواجه هستند که خود از عوامل خطرآفرین برای بیماری قلبی محسوب می شوند.


از دیگر عوامل خطرآفرین برای بیماری قلبی می توان به دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع، مصرف الکل، کلسترول بالا، بیماری دیابت، و فشار خون بالا (پرفشاری خون) اشاره کرد.


عوامل خطرآفرین اختصاصی برای مردان: اختلال نعوظ

همانند برخی عوامل خطرآفرین اختصاصی برای زنان، مردان نیز با برخی خطرات منحصر به فرد برای بیماری قلبی مواجه هستند. در همین راستا، اختلال نعوظ می تواند یکی از نشانه های بروز مشکل در قلب باشد.


مشکلات سرخرگی می توانند پیش از قلب خود را در آلت تناسلی مردان نشان دهند، از این رو، اختلال نعوظ می تواند یک پیش نشانه از مشکلات قلبی باشد. مردانی که در دهه چهارم زندگی خود با اختلال نعوظ مواجه می شوند و هیچ عامل خطرآفرین قلبی عروقی دیگر ندارند، 80 درصد احتمال بیشتری دارد طی یک بازه زمانی 10 ساله مشکلات قلبی را تجربه کنند.


عوامل خطرآفرین اختصاصی برای مردان: استرس/خشم

استرس می تواند برای مردان مرگبار باشد. استرس، خشم و اضطراب موجب افزایش فشار خون و هورمون های استرس می شوند که می تواند محدود شدن جریان خون به قلب را در پی داشته باشد.
طی دو ساعت نخست پس از تجربه یک دوره خشم یا استرس شدید، خطر مواجهه با یک حمله قلبی و سکته مغزی برای یک مرد به ترتیب تقریبا پنج برابر و سه برابر بیشتر است.
عوامل خطرآفرین اختصاصی برای مردان: سطوح پایین تستوسترون

کاهش سطوح تستوسترون می تواند پیامدهایی فراتر از کاهش میل جنسی به همراه داشته باشد. سطوح پایین این هورمون اغلب با بیماری قلبی و دیابت نوع 2 پیوند خورده است. پژوهش ها نشان داده اند که سطوح پایین تستوسترون می تواند به عنوان یک عامل خطرآفرین قلبی‌عروقی و متابولیک در نظر گرفته شود.
سندرم متابولیک می تواند به معنای فشار خون بالا، کلسترول بالا و چربی شکم زیاد باشد که همگی می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند.


علائم هشدار دهنده اولیه: آریتمی

علائمی با شدت کمتر نسبت به یک حمله قلبی وجود دارند که بدن برای ارائه هشدار نسبت به بروز مشکل در قلب استفاده می کند.
مراحل اولیه بیماری قلبی می تواند بیشتر شبیه به یک ناراحتی باشد که شکل گرفته و از بین می رود. اگر با آریتمی (ضربان نامنظم قلب) مواجه هستید، احتمالا هنگام بالا رفتن از پله ها با کمبود نفس مواجه می شود یا احساس ناخوشایندی را برای مدتی طولانی - از 30 دقیقه تا چند ساعت می تواند ادامه داشته باشد - در ناحیه سینه تجربه می کنید. همچنین، ممکن است با احساس درد بی دلیل در قسمت فوقانی نیم تنه بالایی بدن خود و همچنین گردن و فک مواجه شوید.
حقایقی که مردان باید درباره بیماری قلبی بدانند


علائم هشدار دهنده اولیه: رگ های خونی

اگر بیماری قلبی رگ های خونی شما را تحت تاثیر قرار داده باشد، ممکن است نشانه هایی مانند درد سینه (معمولا به آنژین ارجاع می شود)، درد یا تورم در اندام های انتهایی، مانند دست ها و پاها یا خستگی شدید را تجربه کنید.
این علائم می توانند به معنای آن باشند که رگ های خونی در نتیجه تشکیل یک پلاک تنگ شده اند که کار قلب برای ارسال خون حاوی اکسیژن و مواد مغذی به سراسر بدن را دشوار می سازد. فشار خون بالا نیز خطر بیماری قلبی را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد، اما پرفشاری خون معمولا به ندرت موجب بروز علائم مشهود می شود.


علائم حمله قلبی

تجربه حمله قلبی لزوما به معنای احساس درد شدید در سینه و به زمین افتادن نیست. شما ممکن است فشار یا تنگی در سینه که به یک حمله قلبی اشاره دارد را تجربه کنید. همچنین، ممکن است ناراحتی در دست ها، پشت، گردن، و حتی فک را تجربه کنید.
افزون بر این، شما ممکن است با نشانه های هشدار دهنده دیگر یک حمله قلبی مانند تنگی نفس، تعریق بی دلیل، حالت تهوع، و احساس سبکی سر مواجه شوید.
علائم سکته مغزی

یک سکته مغزی معمولا یک سمت از بدن انسان را با بی حسی در صورت، دست، یا پا تحت تاثیر قرار می دهد. یک سکته مغزی می تواند موجب سردرگمی، دشواری در بیان واژه ها، یا تغییرات ناگهانی در بینایی شود.
سکته مغزی که بسیاری عوامل خطرآفرین مشترک با بیماری قلبی دارد می تواند با یک سردرد شدید نیز همراه باشد. از آنجایی که علائم سکته مغزی می توانند بدون هشدار قبلی شکل بگیرند، تماس با مرکز فوریت های پزشکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از مشاهده علائم اهمیت دارد.


تشخیص بیماری قلبی 

تشخیص بیماری قلبی در یک بیمار اغلب با یک معاینه بدنی آغاز می شود. طی معاینه، پزشک قادر خواهد بود به صحبت های فرد گوش داده و هر گونه علائم و عوامل خطرآفرین برای بیماری قلبی را شناسایی کند.
پس از معاینه بدنی، پزشک می تواند آزمایش های بیشتر، مانند آزمایش استرس برای بررسی چگونگی واکنش قلب به سطوح مختلف فعالیت بدنی را تجویز کند. همچنین، پزشک ممکن است از آزمایشات تصویربرداری برای بررسی وجود انسداد در رگ های خونی استفاده کند. این روش غیر تهاجمی و بدون درد است.


چشم انداز بلند مدت

متاسفانه، حدود 50 درصد مردانی که جان خود را به واسطه بیماری قلبی از دست می دهند از ابتلا به این شرایط آگاه نیستند. با این وجود، آنچه پس از یک حمله قلبی یا سکته مغزی رخ می دهد تا حدی زیادی به درمان مناسب بستگی دارد. توانایی فرد برای بهبودی پس از این رویدادها به این که تا چه اندازه سریع درمان را دریافت کرده است، بستگی دارد.


پس اگر نگران هر کدام از علائمی هستید که پیشتر به آنها اشاره شد باید کمک پزشکی دریافت کنید زیرا ممکن است از ابتلا به بیماری قلبی آگاه نباشید. حتی اگر احساس می کنید وضعیت جسمانی و سلامت شما خوب است، چکاپ های منظم می توانند ارزشمند باشند.


کاهش خطر

روشی قطعی برای پرهیز از مشکلات قلبی وجود ندارد، اما دو عامل کلیدی می توانند خطر مرگ ناشی از این شرایط را کاهش دهند که شامل کاهش سطوح فشار خون و کلسترول می شوند.
پژوهش ها نشان داده اند حدود 70 درصد از افرادی که برای نخستین بار حمله قلبی را تجربه می کنند به فشار خون بالا مبتلا بوده اند، در شرایطی که احتمال ابتلا به بیماری قلبی در افرادی با سطوح کلسترول کلی بالا نیز دو برابر بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha