یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 282929

محققان دانشگاه توکیو موفق شدند درمطالعه ای که حدود 36 هزار مرد ژاپنی در آن شرکت داشتند، اطلاعات متعددی از سبک زندگی این افراد جمع‌آوری کنند و وضعیت آن‌ها را طی 24 سال پیگیری کنند.

پیشگیری از سرطان پروستات با مصرف قارچ

سلامت نیوز:محققان دانشگاه توکیو موفق شدند درمطالعه ای که حدود 36 هزار مرد ژاپنی در آن شرکت داشتند، اطلاعات متعددی از سبک زندگی این افراد جمع‌آوری کنند و وضعیت آن‌ها را طی 24 سال پیگیری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،در این مطالعه گسترده برای اولین بار رابطه بین مصرف قارچ و سرطان پروستات مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد مصرف یک یا دو بار قارچ درهفته می‌تواند میزان بروز سرطان را تا 8 درصد کاهش دهد.

نتایج نشان می‌دهد با مصرف بیشتر و مداوم قارچ احتمال بروز سرطان پروستات باز هم کاهش یافته است و افرادی که سه بار در هفته یا بیشتر قارچ مصرف می‌کردند، طی سال‌های بعد 17 درصد کمتر به سرطان پروستات مبتلا شدند.محققان معتقدند قارچ به واسطه داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها به ویژه ال‌ارگوتیونین و مواد ضدالتهابی می‌تواند چنین تاثیری داشته باشد.

بهتراست بدانید که سرطان پروستات یکی از سرطان‌های شایع بین مردان است. در آمار جهانی این سرطان رتبه دوم میزان ابتلا را در مردان به خود اختصاص داده است.

در ایران هر چند این سرطان، رتبه سوم بین مردان را دارد اما آمار نشان از رشد ابتلا به این سرطان دارد. نتایج این پژوهش در نشریه international Journal of Cancer منتشر شده است.

از سرطان پروستات چه می دانید؟

با افزایش سن، وزن غده پروستات افزایش می یابد و این افزایش به خوش خیمی یا سرطان پروستات منجرمی شود. در نتیجه احتمال بروز سرطان پروستات با افزایش سن بیشتر می شود.

برخی از انواع سرطان پروستات، غیر تهاجمی است و به همین دلیل امکان دارد فرد هیچ گونه علامتی را تجربه نکند.

 علایم

سرطان پروستات می تواند باعث مشکلات ادراری مشکلات جنسی، درد و بی حسی شود.

 مشکلات ادراری

مشکل ادراری علامت رایجی است زیرا پروستات در پایین مثانه قرار دارد و میزراه را احاطه می کند. به این دلیل اگر تومور روی آن به وجود آید می تواند به مثانه یا میزراه فشار آورد.

مشکلات ادراری می تواند شامل:نیاز مکرر به دفع ادرارجریان ادرار آهسته تر از معمولخون ریزی درهنگام دفع ادرار (هماچوری)

غربالگری سرطان

۴۰ سالگی: برای مردانی توصیه می شود که در معرض خطر بالا قرار دارند. 

از جمله می توان به افرادی اشاره کرد که بیش از یک نفر از خویشاوندان درجه یک (پدر، برادر یا پسر) آن ها در سنی کمتر از ۶۵ سال به سرطان پروستات مبتلا شده است.

۴۵ سالگی: برای مردانی توصیه می شود که در معرض خطر بالا قرار دارند. از جمله می توان به مردان آفریقایی – آمریکایی و آن هایی اشاره کرد که یکی از خویشاوندان درجه یک آن ها در سنی کمتر از ۶۵ سال مبتلا به سرطان پروستات بوده است.

۵۰ سالگی: برای مردانی توصیه می شود که در معرض خطر متوسط ابتلا به سرطان پروستات هستند و انتظار می رود دست کم ۱۰ سال دیگر به زندگی ادامه دهند. 

خواص دارویی قارچ

  قارچ حاوی مقادیر فراوان پروتئین است که از این نظر میزان پروتئین آن حدود دو برابر پروتئین اغلب سبزیجات و سایر حبوبات است.

 پروتئین قارچ جزو غنی‌ترین پروتئین ها محسوب می شود و از نظر ارزش غذایی بین  پروتئین گوشت و پروتئین گیاهی قرار دارد.قارچ در صد کمی چربی دارد و مصرف روزانه 100 گرم آن نیاز بدن به ویتامین c را برطرف می کند.قارچ منبع خوب ویتامین B1 و B2 است. عناصر معدنی موجود در آن در مقایسه با سبزیجات و میوه جات از کیفیت و کمیت بهتری برخوردار است.

 قارچ منبع  پتاسیم، آهن و مس است و فسفر مورد نیاز بدن را به طور کامل تأمین می کند.کلاهک قارچ سرشار از فسفر است.درقارچ ترکیبی به نام بیوفریولید وجود داردکه از تشکیل مخزن چربی خطرناک در شریان ها و کلسترول های بد خون (LDL )و اسید های چرب در سلول ها و خون جلوگیری می کند. قارچ، استخوان ها را تقویت ، خستگی و کمبود ویتامین D را بر طرف می کند.

 با مصرف قارچ دستگاه دفاعی بدن تقویت می شود، طول عمر افزایش و گردش خون در بدن بهبود می یابد. به دلیل کربوهیدرات و آهن موجود در قارچ، پزشکان مصرف آن را به بیماران دیابتی و افرادی که به تقویت دستگاه ایمنی بدن خود اهمیت می دهند و کسانی که برنامه خاص غذایی (رژیم) دارند، توصیه می کنند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha