یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: تاثیر نواختن و گوش دادن به موسیقی های خوب در درمان بیماری های پنهان چون آلزایمر و افسردگی اثبات شده است که خواندن همراه با موسیقی نیز تاثیر بسیار مثبتی در فعال نگه داشتن مدارهای مغزی دارد.

برای پیشگیری از آلزایمر چه کنیم؟

سلامت نیوز:عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: تاثیر نواختن و گوش دادن به موسیقی های خوب در درمان بیماری های پنهان چون آلزایمر و افسردگی اثبات شده است که خواندن همراه با موسیقی نیز تاثیر بسیار مثبتی در فعال نگه داشتن مدارهای مغزی دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر اکرم فرهادی، متخصص سلامت سالمندان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در همایش "برای پیشگیری از بیماری آلزایمر چه باید کرد؟" اظهار کرد: بیمار مبتلا به آلزایمر روانی نیست، اما متاسفانه گاه در رسانه ها و فیلم ها نشانه های بیماری را به شکل بیمار روانی نشان می دهند، هر چند بار منفی بیماری روانی نیز باید برداشته شود.


وی با اشاره به تظاهرات بیماری آلزایمر گفت: یک سوال را چندین بار می پرسد، در کارها استقلال کافی ندارد، و نمی تواند مدیریت کارهای همزمان را انجام دهد و در پیدا کردن نشانی ها مشکل دارد.


متخصص سلامت سالمندان افزود: در موارد پیشرفت بیماری، فرد حتی نام فرزندانش را فراموش می کند و در عملکرد روزانه زندگی خود نیز دچار مشکل می شود. بیمار به مرور زمان دچار مشکلاتی شده و در سکوت و انزوا فرو می رود و در موارد پیشرفته تر حتی قادر به خوردن غذا هم نیست و در فاز انتهایی تنها احساسات فرد باقی می ماند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: عوامل خطر بیماری آلزایمر شامل افزایش سن، جنسیت (زنها زمینه بیشتری برای ابتلا دارند)، و ژنتیک هستند. البته عامل ژنتیک ۵ درصد اثرگذاری دارد و نکته مهم این است که قدرت اختیار و رفتار افراد حتی می تواند بر ژن نیز غلبه کند.


فرهادی با بیان اینکه افسردگی یکی از بیماری هایی است که به خاطر آن به دکتر مراجعه نمی کنیم، یادآور شد: در حالی که این بیماری به تدریج باعث خاموشی مدارهای مغزی می شود، ما کمتر به آن توجه می کنیم. به مرور زمان تعاملات اجتماعی بیمار مبتلا به افسردگی کم شده و از جامعه کنار می رود و حتی می تواند به سمت اعتیاد برود.


وی با اشاره به اینکه علائم بیماری های آلزایمر و افسردگی شبیه هم است، گفت: وقتی فرد تعلقات خود را از دست می دهد، به افسردگی مبتلا می شود. باید درباره افسردگی حرف بزنیم، و برای درمان اقدام کنیم.


متخصص سلامت سالمندان اظهار کرد: یکی از راه های درمان این بیماری ها پیاده روی ۳۰ دقیقه ای روزانه است که سه نوبت پیاده روی ۱۰ دقیقه ای نیز می تواند جایگزین خوبی برای این فعالیت باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اهمیت خواب کافی ادامه داد: در افراد بالای ۶۰ سال خواب یک مسئله بسیار جدی است. می دانیم که پس از یک شب بی خوابی فرآیند یادگیری و عملکرد مغز دچار اختلال می شود. همچنین داروهای خواب آور پس از ۳ ماه استفاده می تواند عملکرد معکوس داشته باشد.


این کارشناس تصریح کرد: تعاملات اجتماعی حقیقی بسیار متفاوت از تعاملات مجازی است. زیرا در فضای مجازی فرصتی برای فعالیت های لذت بخشی چون دید و بازدید و تعاملات مثبت وجود ندارد.


وی تاکید کرد: حضور بیش از حد در فضای مجازی موجب مشکلات تمرکز و توجه و در نهایت مشکل حافظه می شود. وقتی تمرکز از دست برود و فرد مشکل توجه پیدا شود، درگیر مشکلات حافظه می شود. هنگامی که توجه ما به سمت گذشته و آنچه پیش می آید (آینده) باشد نمی توانیم بر زمان حال تمرکز کنیم.


اکرم فرهادی با ارائه برخی از راهکارها گفت: به خودتان حس خوب و القا مثبت درباره یک زندگی خوب و همراه با سلامتی داشته باشید و هیچوقت افزایش سن را مانعی برای کار و فعالیت خود ندانید. مغز خود را به جریان بیندازید، مسیرهای تکراری را عوض کنید و سعی کنید مغز خود را به چالش بکشید.


این کارشناس بیان کرد: درمان دارویی قطعی برای بیماری های افسردگی و آلزایمر وجود ندارد، اما دمنوش زعفران با عوارض کمتر نسبت به داروهای شیمیایی می تواند تاثیر خوبی در درمان این بیماری داشته باشد.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: یکی از عوامل بروز بیماری های آلزایمر و افسردگی غم و غصه است. در طب سنتی غم دارای طبع سرد و شادی دارای طبع گرم است. دلیل توصیه دمنوش زعفران برای درمان بیماری آلزایمر نیز طبع گرم آن است. 


 همایش عمومی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر چه باید کرد پیش از ظهر روز یکشنبه ۲۱ مهر ماه به همت انجمن خیریه آلزایمر و بنیاد فرزانگان جهان دیده استان بوشهر در سالن اجتماعات بانک صادرات برگزار شد.
گفتنی است هر ۳ ثانیه یک نفر در جهان به دمانس (آلزایمر) مبتلا می شود و هم اکنون ۷۰۰ هزار نفر با بیماری آلزایمر در ایران زندگی می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha