یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 282943

دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی دختر،11 اکتبر 2019 برابر با 19 مهرماه جاری گفت دختران می توانند نماینده های قدرتمندی برای تحول باشند و هیچ چیز نباید مشارکت آنان در تمامی عرصه های زندگی را محدود کند.

دختران، نماینده های قدرتمند برای تحول

سلامت نیوز:دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به  مناسبت روز جهانی دختر،11 اکتبر 2019 برابر با 19 مهرماه جاری گفت دختران می توانند نماینده های قدرتمندی برای تحول باشند و هیچ چیز نباید مشارکت آنان در تمامی عرصه های زندگی را محدود کند.
متن کامل پیام آنتونیو گوترش به شرح زیر است:
در حال حاضر بیش از یک میلیارد دخترکه زیر18 سال سن دارند آماده می شوند تا مسئولیت های خود را در آینده بر عهده بگیرند. آنان هر روز کلیشه های رفتاری را به چالش می کشند و محدودیت ها را زیر پا می گذارند. دختران جنبش هایی را برای مقابله با مسائلی همچون ازدواج کودکان، نابرابری تحصیلی، خشونت و بحران اقلیمی،  سازماندهی و رهبری می کنند. همانطورکه موضوع انتخاب شده امسال برای این روز جهانی تاکید      می کند، دختران ثابت می کنند که  شکست ناپذیرند و مبتکر هستند.  
در این روز جهانی، موفقیت هایی  را جشن می گیریم  که به وسیله زنان، برای زنان و همراه زنان از زمان اتخاذ "اعلامه پکن" و "چارچوب اقدام" به عنوان برنامه سیاست گذاری جامعی برای توانمندسازی زنان و دختران به دست آورده ایم. ظرف نزدیک به 25 سال، شاهد آن هستیم که دختران بیشتری در مدارس حضور پیدا می کنند و تحصیلات خود را به پایان می رسانند، تعداد کمتری از آنان ازدواج زودهنگام می کنند یا در حالی که هنوز خودشان کودک هستند، مادر می شوند و تعداد بیشتری مهارت هایی را می آموزند که به آنان برای برتری داشتن در محل کار نیاز دارند.
دیگر برای دختران پذیرفتنی نیست که مجبور باشند رویاهای خود را محدود کنند و یا باور کنند که آنها اصلا دستیافتنی نیستند. اما هنوز بسیاری از آنان در تنگنای هنجارهای جنسیتی آسیب زایی قرار داند که هرآنچه را انجام می دهند تحت تاثیر قرار می دهد: آیا و باید با چه کسی و چه زمانی ازدواج کنند، آیا می توانند در مدرسه حضور پیدا کنند و تحصیلات خود را به پایان برسانند، دسترسی به خدمات پزشکی و کسب درآمد و امرار معاش کردن، و بسیاری موارد دیگر. دو میلیون از زنان و دختران در معرض ختنه زنانه  قرار دارند. از هر چهار قربانی قاچاق انسان سه نفر زن و دختر هستند. مخاصمات نظامی میلیون ها نفر از زنان را در خشونت، بلاتکلیفی و نومیدی گرفتار کرده است.
برای اطمینان حاصل کردن از این که تمامی دختران می توانند استعداد ها و شایستگی های خود را شناسایی کنند، به کوشش های همه جانبه و سرمایه گذاری بر سلامتی، امنیت و مهارت های مورد نیاز قرن بیست یکم نیاز داریم. هر سال از تحصیلات متوسطه که یک دختر می گذراند توان کسب قدرت او را تا 25 درصد افزایش می دهد. اگر تمامی دختران و پسران تحصیلات متوسطه را به پایان برسانند، 420 میلیون انسان می توانند از فقر نجات پیدا کنند، مزایای این اتفاق در میان نسل ها آشکار می شود.
باید از حق و فرصت اظهار نظر و تاثیر گذاری برابر دختران در خانواده ها، جوامع و ملت های خود حمایت کنیم. دختران می توانند نماینده های قدرتمندی برای تحول باشند و هیچ چیز نباید مشارکت آنان در تمامی عرصه های زندگی را محدود کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha