یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 282969

محققان دانشگاه ایلینوی واقع در شیکاگو نوعی آنتی‌بادی را در اشک انسان شناسایی کردند که هدف گرفتن آن با استفاده از قطره‌های چشمی، امکان درمان بیماری خشکی چشم را فراهم می‌کند.

درمان خشکی چشم با کمک آنتی‌بادی‌ها

سلامت نیوز: محققان دانشگاه ایلینوی واقع در شیکاگو نوعی آنتی‌بادی را در اشک انسان شناسایی کردند که هدف گرفتن آن با استفاده از قطره‌های چشمی، امکان درمان بیماری خشکی چشم را فراهم می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،بیماری خشکی چشم در اثر وجود عوامل غیرعادی در اشک چشم به وجود می‌آید و موجب خشک شدن قرنیه می‌شود و می‌تواند به درد شدید و حساسیت نسبت به نور منجر شود.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، محققان ایلینوی در تحقیقات پیشین دریافتند که در بیماری خشکی چشم رشته‌های دی ان ای خارج شده از نوعی سلول سفید خون موسوم به نوتروفیل موجب تشکیل شبکه‌هایی روی چشم شده و آن را ملتهب می‌کنند. اکنون در این تحقیقات مشخص شد آنتی‌بادی‌های موسوم بهAnti-Citrullinated Protein Autoantibodie با نام اختصاری ACPA یکی دیگر از دلایل بروز تورم در چشم هستند و در شکل‌گیری شبکه‌های دی ان ای نقش دارند.محققان قطره‌هایی را ساختند که سیستم ایمنی بدن را از این چرخه معیوب خارج می‌کنند.

این قطره‌ها با استفاده از مخزن آنتی‌بادی‌هایی ساخته شده‌اند که از گلبولین‌های ایمنی بدن هزاران اهداء‌کننده خون به دست آمده و در برگیرنده انواع مختلفی از آنتی بادی‌ها است. این قطره‌ها از طریق هدف‌گیری مکانیزم اثرگذاری سیستم ایمنی بر خشکی چشم، با آثار منفی ACPA مقابله می‌کنند.  در آزمایشات اولیه این قطره‌ها که با کمک ۲۷ داوطلب مبتلا به خشکی چشم انجام گرفت، مشخص شد مصرف این قطره‌ها در طول ۸ هفته موجب کاهش معنادار آسیب قرنیه و عوارض خشکی چشم می‌شود.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه The Ocular Surface منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha