سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 28297
سلامت نیوز :روزنامه «قدس» در گزارشی نوشت:روآوردن گروهی از مردم به برنامه‌های شبكه‌های ماهواره‌ای سبب شده كه پای تبلیغات بخصوص تبلیغات پزشكی هم در این مكان باز شود. از تبلیغ داروی ترك اعتیاد 24 ساعته تا درمان چین و چروك و افزایش قد كه هیچ كدام مورد تأیید مراجع معتبر علمی نیستند.

این داروها كه به صورت قاچاق، از سوی عده‌ای سودجو وارد بازار می‌شوند تأییدیه ندارند و در كشورهای پیشرفته به فروش نمی‌رسند و جزو فارماكوپه دارویی نیستند و غیرمجاز به شمار می‌آیند.

این قلم محصولات در كشور ما به وسیله چند شماره تلفن به فروش می‌رسند و تعداد زیادی از مردم، متأثر از این تبلیغات به خرید اقدام می‌كنند.

اگرچه بعد از گذشت سالها سرانجام دكتر محمدرضا شانه ساز، مدیركل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت از اقدامات این وزارتخانه در جهت برخورد با تبلیغات دارویی غیرمجاز شبكه‌های ماهواره‌ای خبر داده است اما به نظر می‌رسد كه همچنان این مسأله در گیر و دار كاغذ بازی مانده است و در عمل، برخورد جدی با این مسأله انجام نمی‌شود، زیرا كه اعلام شده است وزارت ارشاد «در حال انجام اقدامات لازم است» و این در حالی است كه تبلیغات نادرست این شبكه‌ها چند سالی است، همچنان نظام سلامت كشور را تهدید می‌كند.

داروهای معجزه گر قاچاق!

دكتر رامین صادقی داروساز در مورد داروهای تبلیغ شده در شبكه‌های ماهواره‌ای می‌گوید: شبكه‌های ماهواره‌ای علاوه بر پیامدهای منفی كه برای افراد جامعه به وجود آورده‌اند با پخش تبلیغات پزشكی سلامت مردم را نیز تهدید می‌كنند. آنان با آگهی‌های فریبنده و ارائه داروهای معجزه گر مردم جامعه را گمراه می‌كنند و متأسفانه افراد ساده‌ای كه در دام این تبلیغات می‌افتند كم نیستند.

او می‌افزاید: مهمترین مسأله در مورد این داروها این است كه هیچ كدام مورد تأیید مراجع معتبر علمی نیستند، چون اگر غیر از این بود، بی تردید در مجلات علمی پزشكی معرفی می‌شدند. واقعیت این است كه بیشتر این داروها به صورت قاچاق و با شماره‌های ایرانسل و گاه ثابت در سراسر كشور به دست مردم می‌رسد.

او یادآوری می‌كند: مهم ترین عوارض این داروها این است كه یك درمان ناموفق ایجاد می‌كنند و البته در بسیاری از مواقع عوارض قلبی، كبدی و كلیوی را نیز به همراه دارند، در عین حال چون این داروها به صورت كپسول و شربت در دیگر كشورها تولید می‌شوند محتوای مشخصی هم ندارند و مردم باید بدانند كه اگر با مصرف آنها دچار عوارض شوند، نمی‌توانند به مراجع قانونی شكایت كنند.
او می‌گوید: وزارت ارشاد باید جلوی تبلیغات فریبنده و نادرست را بگیرد وزارت بهداشت هم باید آگاهی‌های لازم را به مردم بدهد تا مردم در دام این شیادان گرفتار نشوند.

درمان از راه خیلی دور!

دكتر صادقی یادآوری می‌كند: نباید وضعیت بهداشت و درمان مردم به گونه‌ای باشد كه مردم اطلاعات پزشكی خود را از ماهواره‌ها بگیرند و یا از پزشكانی كه صلاحیت اظهارنظر در مورد بیماری‌ها را ندارند و جالب هم اینجاست كه از راه دور اقدام به درمان می‌كنند.

آنان فقط به دنبال سودجویی و كسب درآمد میلیاردی هستند و دلشان برای مردم نسوخته است.
او می‌گوید: بیشتر تبلیغات شبكه‌های ماهواره‌ای گمراه كننده و اسباب تشویش اذهان عمومی است، از این رو توصیه می‌شود افراد سلامت خود را فدای چنین سودجویی‌هایی نكنند. با این همه، اكنون باید منتظر ماند و دید نامه نگاری‌های وزارتخانه‌های ارشاد و بهداشت كی به ثمر می‌رسد تا سرانجام فكری به حال سلامت مردم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha