چندی پیش خبری از دستگیری یکی از شاخ های اینستاگرام که معروف به سحر تبر است منتشر شد. این چهره جنجالی اینستاگرام، انواع و اقسام جراحی های زیبایی را انجام داده و البته گریم های ترسناکی بر روی چهره اش انجام میداد و دنبال کنندگان بسیاری داشت تا اینکه بلاخره خبر دستگیری او از سوی رسانه های رسمی مطرح شد.

غیرپزشکان رکورددار انجام جراحی های زیبایی/نظام پزشکی محدودیتی برای جراحی های غیرمعقول ندارد؟

سلامت نیوز: چندی پیش خبری از دستگیری یکی از شاخ های اینستاگرام که معروف به سحر تبر است منتشر شد. این چهره جنجالی اینستاگرام، انواع و اقسام جراحی های زیبایی را انجام داده و البته گریم های ترسناکی بر روی چهره اش انجام میداد و دنبال کنندگان بسیاری داشت تا اینکه بلاخره خبر دستگیری او از سوی رسانه های رسمی مطرح شد.

به گزارش سلامت نیوز آنچه که بیش از هر چیز ذهن کاربران را به خود مشغول می کند این است که آیا این فرد به درخواست خود چنین جراحی هایی انجام داده و چهره ای وحشتناک پیدا کرده است یا بر اثر خطا یا قصور پزشکی به این وضعیت درآمده است از طرفی همواره این سوال مطرح است که پزشکان و جراحان تا کجا اجازه دارند که به درخواست های مراجعین خود برای جراحی پاسخ مثبت دهند و آیا جراحان مجاز هستند که هر درخواستی را برای جراحی قبول کنند یا خیر؟


سال گذشته حسن نوروزی، سخنگوی كمیسیون قضایی مجلس اعلام کرده بود که برخی جراحی ها از جمله گوش الاغی یا چشم گربه‌ای شامل مجازات حبس و شلاق خواهد شد و هم کسانی که درخواست چنین جراحی هایی دارند و هم پزشکانی که این جراحی ها را انجام می دهند با استناد به ماده 638 قانون مجازات اسلامی شامل دو ماه حبس و 74 ضربه شلاق می شوند. البته وقتی موضوع جراحی های غیرمعقول را از مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی پیگیری کردیم وی عنوان کرد تا زمانی که شکایتی از سوی بیماری بر علیه پزشکان و جراحان مطرح نشود مسئله قابل پیگیری نیست و به نظر می رسد نظام پزشکی در این زمینه باید قوانین و محدودیت هایی برای پزشکان و جراحان اعمال کند چرا که یقینا افرادی که از نظر روحی و روانی سالم باشند درخواست جراحی های غیرمعقول را نمی کنند و البته ممکن است بعد از جراحی پشیمان شوند که شاید دیگر راهی برای جبران نباشد و تبعات ناگوار آن را مجبورند تا آخر عمر بر دوش بکشند.


در این میان باید به یک نکته ای هم اشاره کرد. اینکه اکثر مطب های زیبایی پوست و مو و جراحی های زیبایی بیمار را به چشم یک مشتری می بینند و برای وی نیازتراشی می کنند. در اکثر این مطب ها یک بخشی به نام مشاوره زیبایی وجود دارد که وقتی به این بخش مراجعه می کنید یک لیست بلندبالایی از انواع و اقسام جراحی ها و بوتاکس و تزریق ژل و لیفت و زاویه سازی فک و ... را جلوی شما می گذارند که میلیون ها تومان خرج برمی دارد و به نظر می رسد نظام پزشکی باید بر روی این مطب ها نظارت بیشتری داشته باشد چرا که بسیاری از اقدامات زیبایی که حتی بیماران با آن آشنایی ندارند از سوی همین مطب ها به فرد القا می شود که نیاز به انجام آنها دارند.


دکتر حسین کرمانپور در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره جراحی های غیرمعقول دختر جوانی به نام فاطمه.خ که در اینستاگرام مشهور به سحر تبر است، و اینکه اگر افراد درخواست جراحی های غیرمعقول داشته باشند، نظام پزشکی با این دسته از جراحان برخوردی نمی کند؟، گفت:« در جراحی های زیبایی مادامی که شکایتی از سوی بیمار مطرح نشود،مسئله پیگیری نمی شود. وقتی که شکایتی از پزشک شود و یا یک خلافی را به نظام پزشکی ارجاع دهند در اینجا نظام پزشکی به این مسئله ورود می کند و اگر جرمی رخ داده باشد با آن برخورد می کند.»


وی افزود:« جراحان و پزشکان یک آیین نامه اخلاق در پزشکی دارند و اگر کسی شاکی باشد، قابل پیگرد است و اصولا برای چنین مواردی باید شاکی وجود داشته باشد. براساس آیین نامه اخلاق حرفه ای که اخیرا تصویب شده است پزشکان باسواد و اهل علم هر پیشنهادی را قبول نمی کنند. اطلاعاتی از فرد نامبرده(سحر تبر) ندارم و شکایتی هم نشده که پرونده ای تشکیل شده باشد که از روی آن پرونده بتوانیم اطلاعاتی بدهیم. این افراد چون به دنبال خودنمایی هستند ممکن است اسیر دست غیرپزشکان شوند و این اتفاق برایشان رقم می خورد.»


وی در ادامه گفت:« بحث سحر تبر یک استثنا است و ما خبر نداریم که آیا وی واقعا جراحی شده است و آیا جراح ، وی را مورد جراحی زیبایی قرار داده است یا از سوی غیرجراح مورد جراحی قرار گرفته است. چون در حال حاضر گروه های مختلف پزشکی و یا افرادی که جراح نیستند به این مسئله ورود کرده اند و ما گزارشاتی را داریم مبنی بر اینکه افراد غیرپزشک که اقدام به جراحی های زیبایی می کنند تعدادشان بیشتر است از پزشکان به همین دلیل به بحث تبلیغات اینستاگرامی ورود کردیم و با کمک قوه قضاییه و پلیس فتا،سازمان صدا و سیما، معاونت درمان وزارت بهداشت و معاونت دارویی وزارت بهداشت این مسئله را پیگیری می کنیم و هر ماه تشکیل جلسه می دهیم و راهکارهای برخورد با تبلیغات اینستاگرامی را بررسی می کنیم و به دنبال ساماندهی تبلیغات پزشکی در اینستاگرام هستیم تا مردم گول تبلیغات غیرموجه و فریبنده را نخورند و افرادی را که تبلیغات انجام می دهند و پزشک نیستند را به قوه قضایییه معرفی می کنیم و با آنها برخورد شدیدی می شود.»


دکتر کرمانپور در پایان گفت:« در پزشکی واژه ای است به نام اندیکاسیون یعنی شرایط اقدام داریم که برای هر پزشکی برای اینکه در یک عملی اقدام کند چه جراحی و چه مداخله دارویی باید برای آن بیماری اندیکاسیون مداخله وجود داشته باشد و اگر اندیکاسیون وجود نداشته باشد پزشک آن را انجام نمی دهد و اگر پزشکی تخلفی کند و شاکی داشته باشد قابل پیگیری است.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha