وزیر بهداشت گفت: در زمینه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی و صادرات آن به کشور لیبی، با بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت و همچنین، ایجاد کارخانه های تولید تجهیزات پزشکی و دارویی، آمادگی کامل داریم.

آماده ایم داروی ایرانی را با ارزان ترین قیمت صادر کنیم

سلامت نیوز:وزیر بهداشت گفت: در زمینه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی و صادرات آن به کشور لیبی، با بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت و همچنین، ایجاد کارخانه های تولید تجهیزات پزشکی و دارویی، آمادگی کامل داریم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سعید نمکی، در دیدار دکتر «احمید محمد عمر» وزیر بهداشت دولت لیبی، با تاکید بر اهمیت روابط ایران با کشور دوست و مسلمان لیبی، خاطرنشان کرد: امیدواریم که دولت وفاق ملی در کشور لیبی بتواند هرچه زودتر به یکپارچگی و ایجاد وحدت ملی در کشور لیبی کمک کند و این یکپارچگی و وفاق ملی بتواند در اشاعه تندرستی و سلامت و سیاست های پایدار در کشور دوست ما لیبی، موثر باشد.


وی افزود: آقای احمید بن عمر، در طول مدت حضورشان در ایران با شرایط بهداشتی و درمانی در کشور ما بیشتر آشنا خواهند شد.
نمکی عنوان کرد: خوشبختانه ما در سال های بعد از انقلاب اسلامی، در نظام سلامت دستاوردهای بسیار حائز اهمیتی داشتیم، از جمله اینکه در روستاها و نقاط دور افتاده این مملکت زیرساخت های نظام سلامت را فراهم کرده و توانستیم مرگ و میر گروه های آسیب پذیر را در کشورمان به میزان چشمگیری کاهش دهیم.


وزیر بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر در روستاهای کشورمان و نقاط دور افتاده حداقل ۱۷ هزار خانه بهداشت داریم؛ همچنین، هزاران مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی و مراکز بیمارستانی در اقصی نقاط کشور داریم. با ادغام آموزش پزشکی در نظام بهداشتی درمانی کشور و تشکیل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز توانستیم آموزش پزشکی را در کشورمان توسعه دهیم و از نیروهای تخصصی پزشکی بی نیاز باشیم.
وی گفت: در حال حاضر ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور داریم که سالانه هزاران طبیب را در رشته های علوم پزشکی تربیت می کند.
نمکی اظهار کرد: امروزه، در زمینه ارائه خدمات درمانی، نیازمند کشورهای دیگر نیستیم و در حال حاضر، پذیرای بیماران خارجی برای دریافت خدمات درمانی در کشورمان هستیم.


وی گفت: با شروع طرح تحول نظام سلامت در دولت دکتر روحانی، حوزه سلامت اولویت اول دولت معرفی شد و سهم نظام سلامت از GDP حداقل سه درصد افزایش پیدا کرد. این موضوع باعث شد که پرداختی از جیب بیماران به خصوص در هزینه‌های کمرشکن بستری کم شود.


نمکی ادامه داد: در این دوره، پوشش بیمه همگانی سلامت را افزایش دادیم و موفق شدیم خدمات نظام سلامت را در دورترین نقاط کشور به خصوص نقاط کمتر برخوردار توسعه دهیم و همچنین، توانستیم، برای ماندگاری پزشک در نقاط محروم و کمتر برخوردار ایجاد انگیزه اقتصادی کنیم.
وی گفت: در حال حاضر اولویت ما پیشگیری بر درمان و در وهله بعدی، درمان سرپایی بر درمان بستری است. همچنین، با ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای آحاد مردم و ایجاد سیستم ارجاع و پزشکی خانواده در سطح ملی، گام های موثری را برداشتیم.


وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از دستاوردهای مهم ما بعد از انقلاب اسلامی، خودکفایی در عرصه دارویی کشور است. قبل از انقلاب با اینکه بسیاری از کمپانی های خارجی در کشور ما حضور داشتند، با توجه به جمعیت کم آن زمان، فقط ۲۵ درصد از داروهای مورد نیازمان در داخل تامین می شد. اما در حال حاضر با بیش از ١٠٠ کارخانه داروسازی بزرگ و ده ها شرکت دانش بنیان کوچک و بزرگ، بیش از ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز مردم کشور را در داخل تامین می‌کنیم.
نمکی گفت: برای سه در صد دارویی که از خارج وارد می کنیم هم برنامه مفصلی داریم تا در یک دوره سه ساله داروهای مورد نیاز کشور را در داخل کشور تامین کنیم؛ در حال حاضر نیز آمادگی داریم تا تمامی این امکانات و تجارب را در اختیار عزیزان دوست و برادر لیبی، قرار دهیم.


وی با اشاره به اعلام همکاری کشورمان در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی، افزود: همچنین می توانیم تجاربمان را در زمینه گسترش PHC که گام بزرگی برای عبور به سمت UHC  است، در اختیار لیبی قرار دهیم.


وزیر بهداشت بیان کرد: جای امیدواری است که در پایان این نشست، به دستاوردهای مطلوبی در راستای اشاعه سلامت در منطقه و جهان برسیم و همچنین، بتوانیم در قراردادهای دو جانبه بین جمهوری اسلامی ایران و کشور لیبی، یکدیگر را در این راه پرخطر همراهی کنیم.


نمکی در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار، بیان کرد: کشور ما نیز همانند لیبی دوران سخت جنگ را طی کرده و کشور عراق هشت سال با تحریک آمریکا که اکنون نیز تحریم های ظالمانه را به ما تحمیل می کند، به ما حمله کرد. کشورهای زیادی نیز با فروش سلاح و کمک های اقتصادی این حمله را بر علیه ما، تقویت کردند. خوشبختانه در طول این هشت سال، بدون هیچ گونه کمک بین المللی، پزشکی جنگ را مدیریت کرده و بزرگ ترین جراحی ها را در جبهه ها انجام دادیم و درحال حاضر، تجربه کافی در مورد پزشکی جنگ و جبهه را دارا هستیم و آمادگی داریم این تجربه را در اختیار شما عزیزان در این شرایط سخت قرار دهیم.
وزیر بهداشت در پایان گفت: امیدوارم کشور دوست و برادر ما لیبی، هرچه زودتر در وضعیت آرامش قرار گیرد و مردم شریف این کشور، آرامش بیشتری را حس کنند و مسئولین وزارت بهداشت لیبی نیز در رساندن خدمت به مردم نیازمند منطقه، موفق عمل کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha