مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت گفت: ۱۴ درصد بار بیماری ها در ایران ناشی از اختلالات روانی است و این بیماری ها بعد از تصادفات بیشترین عامل مرگ و ناتوانی در کشور هستند.

بیماری های روانی بعد از تصادفات بیشترین بار بیماری را در ایران دارند

سلامت نیوز:مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت گفت: ۱۴ درصد بار بیماری ها در ایران ناشی از اختلالات روانی است و این بیماری ها بعد از تصادفات بیشترین عامل مرگ و ناتوانی در کشور هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، احمد حاجبی افزود: بار بیماری ها یا شاخص دالی یک شاخص جهانی است که از مجموع محاسبه مرگ و ناتوانی ناشی از یک بیماری، سال های عمر از دست رفته را نشان می دهد.


مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اضافه کرد: در کشور ما تصادفات رانندگی به علت اینکه بیشتر افراد جوان را درگیر می کند، بیشترین عمر از دست رفته و بار بیماری را دارد و بعد از آن بیماری های روانی در رتبه دوم باری بیماری ها قرار دارد.


وی گفت: در مورد تصادفات رانندگی مرگ ناشی از حادثه بیشتر عامل بار بیماری و عمر از دست رفته است اما در مورد بیماری های روانی بیشتر ناتوانی ناشی از بیماری موجب عمر از دست رفته و بار بیماری می شود. در مورد اختلالات روانی نیز بیشتر افرادی که دچار افسردگی یا هر بیماری دیگری می شوند، از سنین جوانی دچار این اختلالات می شوند و معمولا سال های زیادی از عمر خود را با کیفیت پایین زندگی و ناتوانی سپری می کنند.


حاجبی افزود: نحوه محاسبه بار بیماری های روانی به این شکل است که از زمانی که بیماری روانی در فرد بروز می کند (که معمولا در جوانی است) تا زمانی را که سن امید به زندگی در آن گروه جنسی هست، در نظر می گیرند؛ مثلا اگر زنی در سن ۲۵ سالگی دچار افسردگی، اسکیزوفرنیا یا بیماری روانی دیگر بشود و این بیماری به صورت مزمن با او باشد، با توجه به سن امید به زندگی مثلا ۷۵ سال برای زنان این فرد کیفیت زندگی را در حدود ۵۰ سال از عمر خود از دست می دهد و با ناتوانی و اختلال در عملکرد زندگی می کند.


این روانپزشک گفت: به همین علت چون شیوع بیماری های روانی در کشور بالاست و به طور میانگین ۲۳.۶ درصد مردم را گرفتار می کند و با توجه به اینکه این بیماری ها در سنین جوانی بروز می کنند، بار بیماری بالایی را به جامعه تحمیل می کنند.


وی گفت: بیماری های روانی می توانند روی کیفیت زندگی، شغل، رفتارهای اجتماعی و بسیاری از امور زندگی انسان تاثیر بگذارند و حتما روی شاخص های اقتصادی از جمله بازدهی، کارایی و نقش افراد در تولید ناخالص ملی تاثیر می گذارد اما در ایران محاسبه اقتصادی خسارت ناشی از بیماری های روانی محاسبه نشده است.


مدیرکل سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت گفت: بیماری های روانی علاوه بر هزینه های مستقیم که به فرد تحمیل می کند، هزینه های غیرمستقیم زیادی نیز دارند به عنوان مثال وقتی یک جوانی به اسکیزوفرنیا مبتلا می شوند، پدر او چند بار باید محل کارش را ترک و غیبت کند یا قبل از اینکه این فرد بیمار در بیمارستان بستری شود چقدر در خانه پرخاشگری کرده است و روی عملکرد و زندگی خانوادگی تاثیر گذاشته است.
۱۸ تا ۲۴ مهر هفته سلامت روان نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آذذ ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    0 0
    سال 88 عابر بودم ماشین با بی دقتی تمام به من زد از اون زمان تا الان نزدیک ده سال گذشته هنوز نمی تونم مثل یک فرد عادی از خیابون رد شم بار روانی اونقدر زیاد بوده که از خیابون و بیمارستان و ماشین متنفر شدم حتی نمی تونم رانندگی کنم. ایکاش راننده ها وقتی با بی دقتی در عالم هپروت رانندگی می کنن به اینم فکر کنن که تمام تصادف اسیب جسمی نیست که شکستی و دررفتگی و... خوب میشه ولی اون صحنه تا ابد تو ذهن شخص باقی می مونه