سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 283046

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مراکز پژوهشی و درمانی دنیا از جمله ایران تلاش‌های فراوانی برای کنترل بیماری سل کردند و این آرزوی دیرین در حال تحقق بود اما با ورود ایدز از حدود ۳ دهه اخیر، این روند تغییر کرد و فصل جدیدی برای بروز موارد جدید بیماری سل آغاز شد.

فصل جدیدی برای بروز دوباره سل

سلامت نیوز: استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مراکز پژوهشی و درمانی دنیا از جمله ایران تلاش‌های فراوانی برای کنترل بیماری سل کردند و این آرزوی دیرین در حال تحقق بود اما با ورود ایدز از حدود ۳ دهه اخیر، این روند تغییر کرد و فصل جدیدی برای بروز موارد جدید بیماری سل آغاز شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سل (TB) بیماری عفونی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که بیشتر به ریه ها حمله می‌کند.
هرچند این بیماری قابل درمان و پیشگیری است، اما سالانه سبب مرگ تعداد زیادی در سراسر جهان می‌شود و بخش عمده‌ای از موارد ابتلا یا مرگ ناشی از سل در کشورهای درحال توسعه رخ می‌دهد.


این بیماری در سال‌های اخیر با انتشار ایدز و بیماری نوپدید سل مقاوم به دارو، ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده و به همین دلیل اهمیت بیشتری یافته است.
۲۳ مهرماه در ایران به عنوان روز ملی مقابله با سل نامگذاری شده که فرصتی مناسب برای افزایش آگاهی عمومی مردم در این زمینه است تا شاهد کنترل بیماری سل در کشور باشیم.


دکتر مسعود مردانی روز سه شنبه  با اشاره به اینکه سل با بروز بیماری ایدز به شکل سل مقاوم درآمده است، اظهار داشت: بیماران مبتلا به ایدز به علت نقص ایمنی، استعداد بیشتری برای ابتلا به سل پیدا می‌کنند.


وی با اشاره به اینکه بیماری سل در افراد دچار ایدز کشنده‌تر است، افزود: بیماران مبتلا به ایدز عمدتا به سل مقاوم دچار می‌شوند که این بیماری به درمان‌های معمول جواب نمی‌دهد و به همین علت احتمال مرگ و میر آنان افزایش می‌یابد.


بیماری سل در کشور روبه کاهش است
وی در پاسخ به این سوال که آیا سل در کشور کنترل شده یا نه؟ گفت: این بیماری در گذشته در ایران شیوع بیشتری داشته اما در سال‌های اخیر با تلاش‌های دست اندرکاران، بیماری در حال کاهش است.


دکتر علی‌اکبر ولایتی، رئیس نهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل در مراسم افتتاحیه این کنگره اعلام کرد که پیشرفت‌هایی در حوزه کنترل بیماری سل در کشور انجام گرفته است. در دهه ۴۰ میزان ابتلا به سل از هر یکصدهزار نفر ۴۲ نفر بود و الان با تلاش‌های وزارت بهداشت و کمک مرکز مسیح دانشوری، این میزان به حدود ۱۰ نفر رسیده است. میزان ابتلاء به سل، به یک چهارم آمار دهه ۴۰ رسیده که پیشرفت بزرگی در کنترل بیماری سل است.
متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت هم در تقسیم بندی‌های خود که در سال‌های اخیر منتشر کرده، ایران را از جمله کشورهای با شیوع کمتر این بیماری اعلام کرده است.


وی با اشاره به اینکه برنامه‌های کنترل سل در کشور موفق بوده است، گفت: افزایش سطح بهداشت هم در کنترل بیماری نقش مهمی داشته که با افزایش سطح بهداشت شاهد کاهش ابتلا و عوارض آن در کشور هستیم.
مردانی با اشاره به اینکه ریه مهمترین عضو بدن است که دچار عوارض این بیماری می‌شود، گفت: تب، سرفه، خلط خونی و کاهش وزن، از جمله علائم بیماری سل ریوی است.


وی سل ریوی را یک بیماری مسری اعلام کرد و گفت: بیماری می‌تواند از فرد مبتلا به سایر افرادی که تماس مداوم با فرد بیمار دارند مانند مادر به فرزند، زن و شوهر به یکدیگر و معلم به شاگرد، سرایت پیدا کند.


استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، سل خارج ریوی را نوع دیگری از این بیماری اعلام کرد و گفت: این نوع بیماری می‌تواند اعضای مختلف بدن از جمله کلیه، استخوان، کبد، چشم و حتی مغز را درگیر کند.


مردانی ادامه اداد: این نوع  سل، مسری نبوده اما می‌تواند سبب ناباروری، معلولیت و حتی مرگ و میر فرد مبتلا شود.


مردم به سرفه‌های مداوم طولانی و کاهش وزن بدون علت، توجه جدی کنند
وی، سرفه مداوم و بیش از یکماه، کاهش وزن بدون علت، عرق شبانه و خلط خونی را از جمله علائم این بیماری اعلام و به مردم توصیه کرد که به این علائم توجه جدی داشته باشند.


مردانی برلزوم تشخیص زودهنگام بیماری تاکید کرد و گفت: هرچند این بیماری کشنده است اما تشخیص زودهنگام بیماری سبب مداوای بیماری شده و به عبارتی اگر بیماری زود تشخیص داده شود، فرد درمان می شود.


وی با اشاره به اینکه تمام داروهای سل رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد، افزود: تمامی مراکز بهداشت در سراسر کشور به صورت رایگان مراحل پیشگیری و مداوای بیماری را انجام می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha