سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 283092

سنگ مثانه اغلب ناشی از عدم توانایی کامل مثانه است و همیشه همراه با علائم و نشانه ها نیست و ممکن است به طور ناگهانی همراه با درد شدید شکم و وجود خون در ادرار خود را نشان دهد.

چرا دچار سنگ مثانه می شویم؟

سلامت نیوز:سنگ مثانه اغلب ناشی از عدم توانایی کامل مثانه است و همیشه همراه با علائم و نشانه ها نیست و ممکن است به طور ناگهانی همراه با درد شدید شکم و وجود خون در ادرار خود را نشان دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ، سنگ های کوچک مثانه اغلب به طور خود به خود قابل عبور هستند اما در صورت وخیم شدن، نیاز به مداخلات پزشکی دارند و در غیر این صورت منجر به عفونت و عوارض دیگر خواهند شد.


برخی از افراد مبتلا به سنگ مثانه هیچ مشکلی حتی در صورت بزرگ شدن سنگ ها ندارند اما اگر این سنگ ها منجر به تحریک دیواره مثانه و یا متوقف کردن جریان ادرار شود، علائم و نشانه ها می توانند گسترش یابند.


سنگ مثانه به طور کلی با عدم تخلیه به موقع یا کامل ادرار در ارتباط است. در بیشتر موارد یک بیماری زمینه ای می تواند مانع تخلیه کامل مثانه شود. رایج ترین شرایطی که باعث سنگ مثانه می شوند، معرفی شده اند:


بزرگ شدن غده پروستات: بزرگ شدن غده پروستات یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات، می تواند منجر به بروز سنگ مثانه در مردان شود.
اعصاب آسیب دیده (مثانه نوروژنیک): به طور معمول، اعصاب حامل پیام از مغز به عضلات مثانه هستند. اگر این اعصاب در نتیجه سکته مغزی، آسیب نخاعی یا دیگر شرایط بهداشتی دچار آسیب شوند، مثانه قادر به تخلیه کامل نخواهد بود.


التهاب مثانه: سنگ مثانه در اثر التهاب مثانه می تواند اتفاق بیفتد. عفونت های دستگاه ادراری، و پرتودرمانی لگن می توانند هر دو باعث بروز التهاب مثانه شوند.


سنگ کلیه: سنگی که در کلیه ها تشکیل می شود، همان سنگ مثانه است به طوری که گاهی سنگ های کوچک کلیه به حالب مثانه راه می یابند و اگر راه خروج نداشته باشند، می توانند در مثانه بزرگ شوند.


در کشورهای در حال توسعه سنگ مثانه بخصوص در کودکان به خاطر کم آبی بدن، عفونت و یک رژیم غذایی کم پروتئین رواج دارد. در دیگر نقاط جهان، سنگ مثانه بخصوص در مردان بالای 30 سال رخ می دهد.


عموما، سنگ ‌های مثانه از عواملی به وجود می ‌آیند که پیشگیری از آن‌ عوامل زمینه‌ ساز دشواری است، اما می ‌توان شانس ابتلا به سنگ‌های مثانه را با رعایت نکات زیر کاهش داد:


در مورد علائم و نشانه ‌های غیرمعمول ادراری سوال کنید و در مورد آنها آگاهی داشته باشید: تشخیص و درمان زودهنگام پروستاتی که بزرگ شده و یا هر عارضه اورولوژیک دیگری، می ‌تواند احتمال خطر ابتلاء به سنگ ‌های مثانه را کاهش دهند.


مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید: نوشیدن حجم زیادی از مایعات، به‌خصوص آب می‌ تواند به جلوگیری از ایجاد سنگ ‌های مثانه کمک کند، چراکه مایعات، غلظت املاح موجود در مثانه را کاهش داده، آن را رقیق می‌ کند. اینکه چه مقدار آب مورد نیاز شما است، بستگی به عوامل زیر دارد: سن، اندازه بدن (جثه)، سلامتی و سطح فعالیت. از پزشک تان بپرسید مقدار مناسب مایعات مورد نیاز شما چه ‌میزان است.

منبع:mayoclinic

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha