سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
کد خبر: 283099

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نقش مهم پیشگیری از معلولیت‌ها گفت: امروز ۸۰ درصد از مسائلی که باعث بروز نابینایی و کم‌بینایی می‌شوند قابل پیشگیری است و ۹۰ درصد معلولیت‌ها در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.

آیا بروز نابینایی قابل پیشگیری است؟

سلامت نیوز: رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نقش مهم پیشگیری از معلولیت‌ها گفت: امروز ۸۰ درصد از مسائلی که باعث بروز نابینایی و کم‌بینایی می‌شوند قابل پیشگیری است و ۹۰ درصد معلولیت‌ها در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، وحید قبادی دانا امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان در تالار ایوان شمس اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۸۹ هزار فرد دارای معلولیت نابینایی و کم‌بینایی در کشور زندگی می‌کنند که تحت پوشش بهزیستی هستند و از این تعداد ۱۵۵ هزار نفر دارای پرونده توانبخشی آی‌سی‌اف هستند.

وی تصریح کرد: از جامعه درخواست می‌کنم که همه افراد دارای معلولیت را ببینند و باید ساختمانها پارکها، معابر و اماکن را به گونه‌ای طراحی کنیم که این افراد نیز بتوانند در آن زندگی کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشو ر گفت: همچنین سیاستگذاران و مسئولان به فکر ایجاد فرصتهای برابر برای همه افراد دارای معلولیت باشند و نیازهای آنها در حوزه‌های مختلف اعم از اشتغال، دسترسی، بیمه و... را فراهم کنند.

قبادی دانا به حضور معلولان در رتبه‌های حائز اهمیت در کنکور امسال اشاره کرد و گفت: از میان ۳۳ معلول پذیرفته شده، ۱۴ نفر نابینا و کم بینا بودند و این نشان‌دهنده حضور فعال معلولان در عرصه علم و دانش است.

وی به اشتغال معلولان اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه در قانون حمایت از حقوق معلولان آمده است که ۳۰ درصد از اپراتورهای تلفن باید از افراد دارای نابینا باشند و این شغل سنتی و قدیمی بوده و امروزه توانایی‌های نابینایان فراتر از این است چرا که بسیاری از این افراد تحصیلکرده و دارای توانمندی‌های مختلفی هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به امضای تفاهمنامه سازمان بهزیستی با معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با امضای این تفاهمنامه ایجاد تعاونی‌ها برای نابینایان، توسعه وگسترش تعاونیهای موجود و ساماندهی آنها انجام خواهد شد و باید شرایطی فراهم کنیم که افراد دارای معلولیت بتوانند زندگی مستقلی در درون خانواده داشته باشند.

قبادی دانا اضافه کرد: برای اجرایی شدن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در شرایط فعلی ۲۲ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم در حالی که نمایندگان مجلس با هزار ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه این قانون در سال جاری موافقت کرده‌اند و این رقم حدود یک بیستم آن اعتباری است که باید به آن اختصاص پیدا کند که البته تا به امروز مبلغی از این اعتبار تخصیص پیدا نکرده است و ما نیز پیگیریهای بسیاری را انجام دادیم که طبق قول سازمان برنامه و بودجه قرار است تا پایان ماه بخشی از این اعتبار تخصیص پیدا کند.

وی اضافه کرد: موضوع پیشگیری از معلولیت‌ها موضوع بسیار مهمی است و امروز ۸۰ درصد از مسائلی که باعث بروز نابینایی و کم‌بینایی می‌شود قابل پیشگیری است و ۹۰ درصد از معلولیت‌ها در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد و هم اکنون ۲۵۲ میلیون نفر در جهان دچار مشکلات بینایی هستند که ۳۶ میلیون نفر از آنها کاملا نابینا هستند که از این تعداد ۱۸۶ هزار نفر در کشور ما زندگی می‌کنند.

وی به طرح غربالگری بینایی اشاره کرد و گفت: از اجرای این طرح ۱۵ سال می‌گذرد که سازمان بهزیستی اجرای آن را در دستور کار خود قرار داده است و سال گذشته ۳ میلیون و ۵۰ هزار کودک مورد معاینه چشم قرار گرفتند که براساس آن مشخص شد ۱۹۶ هزار کودک دچار مشکلات اختلالات بینایی هستند و به پزشکان متخصص ارجاع داده شده و در نهایت ۳ هزار و ۲۲۰ نفر آنها مشکل بینایی داشتند و ۶۴ نفر دارای عیوب انکساری چشم بودند.

وی ادامه داد:‌ از میان یک میلیون و ۴۵۰ هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی، ۱۰۰ هزار نفر چند معلولیتی هستند که شرایط زندگی برای آنها سخت و دشوار است که ما آنها را در اولویت خود قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان بهزیستی اضافه کرد: ۱۴ هزار خانوار دارای دو معلول شناسایی شدند که مسکن ۶ هزار نفر در مرحله اول انتخاب شده است و صاحب خانه شده‌اند. و ۶ هزار نفر بعدی در اولویت قرار دارند که مسکن آنها در حال احداث است.

قبادی دانا درباره جان باختن یکی از نابینایان گفت: از مسئولان شهری درخواست می‌کنیم شرایطی را فراهم کنند که از این پس شاهد وقوع چنین حوادث تلخی نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha