چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 28310

رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی گفت: ترس از زایمان موجب گرایش زنان ایرانی به سزارین شده است، البته شرایط اتاق‌های زایمان كشور نیز بر استرس مادران می‌افزاید در حالی كه در كشورهای پیشرفته اتاق زایمان درست مانند خانه مادر می‌ماند.

 سلامت نیوز :رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی گفت: ترس از زایمان موجب گرایش زنان ایرانی به سزارین شده است، البته شرایط اتاق‌های زایمان كشور نیز بر استرس مادران می‌افزاید در حالی كه در كشورهای پیشرفته اتاق زایمان درست مانند خانه مادر می‌ماند.

به گزارش  فارس ، زایمان یك امر فیزیولوژیك و كاملاً طبیعی است كه بر اساس برخی فعالیت‌ها و تغییرات منظم طبیعی خود به خود انجام می‌شود. با این وجود در تمام زنان باردار روند زایمان یكسان نیست. عوامل متعددی مانند عوامل ذاتی و اكتسابی مانند برخی بیماری‌ها می‌تواند سیر حاملگی را تغییر دهد و باعث شوند كه زایمان به صورت غیرطبیعی انجام شود.

با مراقبت‌های دوران بارداری می‌توان بسیاری از خطرناكی كه برای مادر و جنین وجود دارد به موقع تشخیص داد و به موقع برای حفظ سلامت مادر و جنین اقدام كرد. ایجاد محیط خصوصی در كاهش اضطراب زایمان و تسهیل فرآیند زایمان از اهمیت زیادی برخوردار است اما نبود محیط مناسب برای زایمان، موجب افزایش سزارین در كشور شده است.

مریم كاشانیان، رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی در گفت‌و‌گویی درباره علل افزایش زایمان به روش سزارین می‌گوید: ایجاد فضای خصوصی به منظور كاهش اضطراب و تسهیل روند زایمان از اهمیت زیادی برخوردار است.

* ترس شایع‌ترین علت افزایش سزارین است
------------------------------------------------------

به گفته كاشانیان، شایع‌ترین علل افزایش سزارین را در جامعه ترس از درد زایمان و همچنین نبود محیطی اختصاصی برای زایمان زنان باردار برشمرد.

رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی اضافه می‌كند: از زایمان فیزیولوژیك و بی درد و همچنین ایجاد محیطی اختصاصی برای زایمان از راه‌های پیشنهادی وزارت بهداشت برای كاهش cs است.

* زایمان فیزیولوژیك یكی از ایمن‌ترین روش‌های زایمان است
-----------------------------------------------------------------------

كاشانیان می‌افزاید: وجود محیطی دلچسب برای انجام زایمان طبیعی از اهمیت زیادی برخوردار است در بیمارستان شهید اكبرآبادی برای انجام زایمان بی درد یا كم درد و زایمان در آب محیط مناسب فراهم شده است همچنین كلاس‌های آموزشی مربوط به آن نیز در بیمارستان دایر است.

وی می‌گوید: انجام زایمان بدون مداخله یا فیزیولوژیك یكی دیگر از روش‌های زایمان است كه زایمان ایمنی است و در این روش، هیچ گونه مداخله‌ای در امر زایمان انجام نمی‌گیرد.

* ایجاد محیط خصوصی برای زایمان بسیار اهمیت دارد
----------------------------------------------------------------

رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی معتقد است: ایجاد محیط خصوصی در كاهش اضطراب زایمان و تسهیل فرآیند زایمان از اهمیت زیادی برخوردار است در حین انجام زایمان در محیط خصوصی، بیمار توسط ماما به طور مرتب كنترل می‌شود و از لحاظ روحی و عاطفی حمایت نیز می شود.

كاشانیان می‌افزاید: امكانات بی‌حسی و بیهوشی در این بیمارستان فراهم است و برای تخفیف درد زائو، امكان بی حسی اپیدورال و اسپاینال در صورت تمایل وی وجود دارد.

*نبود محیط مناسب برای زایمان موجب افزایش سزارین شده است
-------------------------------------------------------------------------------

وی اضافه می‌كند: نبود محیط مناسب برای انجام زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی یكی از مشكلاتی است كه موجب افزایش میزان سزارین شده است.

رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی بیان داشت: برخوردار نبودن مادران باردار از یك فضای خصوصی در بیمارستان‌های دولتی و در بیشتر موارد گذاشتن چندین تخت زایمان در یك اتاق و جداسازی فضای هر تخت فقط با یك پرده موجب كاهش استرس مادران باردار نمی‌شود همچنین قرار گرفتن در چنین فضایی ترس زنان را افزایش می‌دهد و تمایل مادران به سزارین را افزایش می‌دهد.

كاشانیان اضافه می‌كند: مسئله دیگر بالا بودن تعرفه سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی است و یكی از علل مهم تمایل برخی پزشكان به انجام سزارین، كم بودن تعرفه زایمان طبیعی است.

* درد طاقت‌فرسای زایمان یكی از شدیدترین دردهاست
-----------------------------------------------------------------

وی می‌گوید: دشواری تحمل درد زایمان بر كسی پوشیده نیست. درد طاقت‌فرسای زایمان یكی از شدیدترین دردهاست كه زنان در طول زندگی خود آن را تجربه می‌كنند.

رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی با بیان اینكه هر چند علم پزشكی برای شمار زیادی از زنان در كشورهای توسعه یافته این فرصت را فراهم كرده تا بر این درد جسمانی كه نوعی فرآیند فیزیولوژیك است غلبه كنند، اضافه می‌كند: با این وجود هنوز هم ترس از درد زایمان از مهمترین علت‌ امتناع زنان كشورمان از زایمان طبیعی است.

* زایمان در آب غیردارویی و طبیعی همراه با كاهش بالقوه درد زایمان است
--------------------------------------------------------------------------------------

كاشانیان می‌گوید: علاوه بر ترس از درد زایمان، باورهای نادرست از روند زایمان نیز موجب اصرار زنان باردار به سزارین می‌شود. آگاهی زنان باردار از شیوه‌های تسكین درد زایمان بسیار كم است و اغلب آنها به عنوان تنها جایگزین، عمل جراحی سزارین را انتخاب می‌كنند.

وی با بیان اینكه از جمله موفق‌ترین این روش‌ها، زایمان در آب است، می‌افزاید: زایمان در آب به عنوان یك روش غیرتهاجمی، غیردارویی و طبیعی همراه با كاهش بالقوه درد زایمان است. اثر بی‌وزنی آب باعث به وجود آمدن فشار یكسان بر تمام اعضای بدن می‌شود .

*زایمان در آب به مراتب آسان‌تر از زایمان روی تخت است
-------------------------------------------------------------------

كاشانیان اضافه می‌كند: در حین انجام زایمان در آب عامل زایمان عملكردی به مراتب آسان‌تر از زایمان روی تخت داشته و از میزان مداخلات پزشكی حین زایمان كاسته خواهد شد. اثرات آرامش‌دهنده آب باعث كاهش اضطراب، ترس مادر و باعث كاهش درد زایمان نیز می‌شود.

رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی می‌گوید: از اثرات مثبت زایمان در آب احساس سبك وزنی، شناوری، توانایی تحرك بیشتر، قابلیت قرار گرفتن در وضعیت‌های مختلف، مشاركت فعال در روند زایمان، كاهش ترس، خشم و اضطراب می‌توان نام برد.

*زایمان یك فرایند استرس‌زا است
-----------------------------------------

وی اضافه می‌كند: زایمان یك فرایند استرس‌زا است و به مادر به اندازه كافی استرس وارد می‌شود. شرایط اتاقهای زایمان نه تنها استرس مادر را كاهش نمی‌دهد بلكه موجب افزایش استرس مادر می‌شود.

كاشانیان بیان می‌دارد: تأثیر این شرایط استرس‌زا بر مادر به گونه‌ای است كه زمانی مادر از زایمان فارغ می‌شود و از آن محیط استرس زا خارج می‌شود؛ در اكثر مواقع خودش كسی است كه مادران باردار را به سزارین تشویق می‌كند به دلیل اینكه برخی بیمارستانها برای زایمان مادر شرایطی را ایجاد كرده كه حس تنفر و یك خاطره بدی را برای مادر ایجاد كرده‌اند.

*اتاق زایمان در كشورهای پیشرفته مانند یك خانه برای زن باردار است
-----------------------------------------------------------------------------------

رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی می‌افزاید: در كشورهای پیشرفته و توسعه یافته اتاق زایمان مثل یك خانه برای زن باردار است كه در آن تخت، مبل و دارای وسایل صوتی و تلویزیون است كه مادر احساس راحتی دارد و گویی كه در خانه خود قرار دارد.

وی می‌گوید: در اتاق‌های زایمان كشور‌های پیشرفته شرایط به گونه‌ای است كه همراهان مادر از جمله همسر و حتی فرزندانش می‌توانند در آنجا حضور داشته باشند و شرایط در این اتاق‌های زایمان به گونه‌ای است كه مادر در منزل شخصی خود قرار دارد و آرامش كامل دارد.

كاشانیان می‌افزاید: مادر در این شرایط احساس آرامش خوبی دارد و فكر می‌كنم كه هیچ دلیلی وجود ندارد كه مادر زایمان خود را به روش سزارین انجام دهد چون همه شرایط ایده‌آل یك زایمان طبیعی برای مادر فراهم شده است.

رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی بیان می‌دارد: در بخش جدید بیمارستان شهید اكبرآبادی 17 اتاق زایمان مجزا است كه در آن حمام ـ دستشویی مجزا است و در این بیمارستان كلاس‌های آمادگی زایمان برگزار می‌شود.

*50 درصد میزان درخواست سزارین در بیمارستان اكبر آبادی كاهش یافته است
-------------------------------------------------------------------------------------------

وی می‌گوید: با این اقدامات نزدیك به 50 درصد میزان درخواست سزارین كاهش یافته است و هدف از برگزاری كلاس‌های آمادگی زایمان، آشنایی زنان باردار با پروسه زایمان و كاهش ترس آنان نسبت به زایمان طبیعی است.

*ترس از زایمان و استرس، بر سیر زایمان تأثیر می‌گذارد
-------------------------------------------------------------------

كاشانیان می‌افزاید: ثابت شده است كه ترس از زایمان و استرس، بر سیر زایمان تأثیر می‌گذارد. در این كلاس‌ها راهكارهایی از قبیل چگونگی نفس كشیدن، روش‌های ریلكسیشن برای كاهش درد، بیهوده داد نزدن و تقلا نكردن به زنان باردار آموزش داده می‌شود تا این امر باعث كاهش استرس هنگام زایمان شود.

رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی اضافه می‌كند: روش‌های مختلف طب سوزنی، طب فشاری و زایمان در آب نیز در این كلاس‌ها مورد بحث و آموزش قرار می‌گیرد و براساس اینكه زنان كدام یك از روش‌ها را می‌پذیرند، زایمان صورت می‌گیرد؛ برای هر یك از زنان باردار یك روش با نظر خودشان به كار می‌رود.

*زایمان بدون درد در حیطه وظایف زنان و زایمان نیست
---------------------------------------------------------------

وی می‌گوید: در بسیاری از موارد ترس از زایمان است كه گرایش به سزارین را بالا می‌برد و زایمان بدون درد به همین منظور پیشنهاد می‌شود. البته زایمان بدون درد در حیطه وظایف متخصصان زنان و زایمان نیست بلكه باید با همكاری متخصصین بیهوشی انجام شود.

*كاهش تعداد حاملگی‌ها موجب افزایش سزارین شده است
-------------------------------------------------------------------------

كاشانیان می‌افزاید: دلایل مختلفی برای افزایش آمار سزارین مطرح است كه كاهش تعداد حاملگی‌ها یكی از این دلایل است. در گذشته زایمان‌های بالاتر از هفت مورد بسیار رایج بود اما در شرایط فعلی نهایتاً تعداد زایمان‌ها از 2 تا 3 مورد فراتر نمی‌رود و زنان ترجیح می‌دهند در شرایطی وضع حمل كنند كه درد كمتری را احساس كنند.

*سزارین موجب بروز عفونت و خونریزی می‌شود
--------------------------------------------------------

رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی ادامه می‌دهد: سزارین عوارض و مشكلاتی را نیز به دنبال دارد از جمله این عوارض خطر عفونت، خونریزی و مشكلات و عوارض داروهای بیهوشی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha