همزمان با روزجهانی نابینایان (عصای سفید ) رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تقریبا ۲۵۳ میلیون نفردر دنیا دچاراختلال نابینایی هستند گفت: تقریبا ۳۶ میلیون نفرازاین افراد نابینای مطلق هستند که ازاین تعداد ۱۸۹ هزار نفر در کشورما وجود دارد که دربهزیستی پرونده اختلال بینایی دارند.

چند نفر در ایران نابینای مطلقند؟

سلامت نیوز: همزمان با روزجهانی نابینایان (عصای سفید ) رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تقریبا ۲۵۳ میلیون نفردر دنیا دچاراختلال نابینایی هستند گفت: تقریبا ۳۶ میلیون نفرازاین افراد نابینای مطلق هستند که ازاین تعداد ۱۸۹ هزار نفر در کشورما وجود دارد که دربهزیستی پرونده اختلال بینایی دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بهزیستی، وحید  قبادی دانا " صبح امروز با حضوردر برنامه زنده صبح بخیرایران، افزود: امروزه تقریبا ۱۲ تا ۱۳ درصد افراد کشوردارای معلولیت هستند یعنی حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار فرد دارای معلولیت در کشور داریم که تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی هستند.

قبادی دانا با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد از مشکلات نابینایی قابل پیشگیری است تصریح کرد: بیشترین علت نابینایی،عیوب انکساری است که غیرقابل درمان است و منجر به نابینایی می شود. البته در دنیا آب مروارید یکی دیگرازعلتهای نابینایی است که به با حرکت های خوبی که درمناطق کم برخوردار،  حمایتهای نظام و دولت و با عمل های خوبی که درخصوص آب مروارید انجام می شود درکشور ما کمتر است.

رییس سازمان بهزیستی کشور میانگین سن افرادنابینای درکشوررا  ۳۷ سال ذکر کرد وگفت: این درحالیست که ۹۰ درصد نابینایی ها درکشورهای درحال توسعه هست.

قبادی دانا به راهکارهای پیشگیری از نابینایی اشاره کرد وافزود: یکی از روشهای پیشگیری از نابینایی، مشاوره ژنتیک و بررسی های ژنتیکی است. روش دیگر نیزغربالگری‌هایی است که در حال انجام است که از سال های گذشته در کشور ما به خوبی انجام می شود.همچنین غربالگری تنبلی چشم برای بچه‌های ۳ تا ۶ سال در مهدهای کودک انجام  می شود که  بسیار موثراست.

وی شناسایی و پیشگیری حتی یک فردی که مشکل بینایی دارد را بسیار ارزشمند دانست و بیان کرد: سال گذشته ۳ میلیون و ۵۰ هزار نفر غربالگری بینایی شدند که از این میزان ۱۹۶ هزار شناسایی و به چشم  پزشک ارجاع داده شدند. ۶۴ هزار نفر از این افراد دچار عیوب انکساری ،۳۲۰۰ نفر دچار مشکل استرابیسم و ۱۴۰۰ نفر مشکلات دیگرداشتند.

به گفته وی ، نکته حائز اهمیت این است که بیشترین افراد تحصیل کرده دارای معلولیت، عزیزان نابینا هستند که شاید بینایی آنها مشکل داشته باشند اما هوش سرشار و شنوایی فوق العاده و حس لامسه بسیار قوی دارند.

وی در ادامه  تاکید کرد: من امروز در روز جهانی عصای سفید می خواهم که اگرچه افراد نابینا مشکل  بینایی دارند اما باید آنها را به رسمیت بشناسیم چراکه حق این عزیزان داشتن فرصتهای برابر است و مطالبه شان هم همین است. از این رو باید شرایطی ایجاد شود که مثل بقیه افراد از همه فرصت ها مثل فرصت های علمی، تحصیلی، شغلی وبرخوردار باشند.

قبادی دانا  خاطرنشان کرد: در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت هم الزام شده که ۳۰ درصد اپراتورها اافراد نابینا باشند، البته نمی شود اپراتوری را تنها شغل مناسب  برای آنها دانست چون این عزیزان تحصیل کرده هستند و می توان از ظرفیت  آنها  استفاده  کرد.

وی با  اشاره  به  اینکه، حدود ۵ هزار نابینا تحت حمایت تحصیلی سازمان بهزیستی هستند گفت: سازمان بهزیستی هزینه  تحصیلی  نابینایانی که در دانشگاهها حضور دارند را پرداخت می  کند البته از امسال هم به دانشجویان دانشگاههای دولتی کمک هزینه پرداخت می شود.

وی همچنین یادآور شد : امسال ۳۳ نفر از مددجویان سازمان بهزیستی رتبه‌های زیر هزار را در کنکور سراسر کسب کردند که ۱۴ نفر از این ۳۳ نفر افرادی بودند که دچار مشکلات بینایی بودند.

رییس سازمان بهزیستی  کشوربه  مناسب  سازی  معابر برای افراد  نابینا در  کشور اشاره و بیان کرد: امیدورام بتوانیم با کمک همه دستگاه‌ها ذیریط ، فضاهای شهری را برای افراد دارای معلولیت مناسب سازی کنیم.

وی  گفت: ستادی به نام ستاد هماهنگی مناسب سازی در کشور داریم  که دبیرخانه آن در سازمان بهزیستی است و وزارت کشور یکی  اعضای اصلی آن است.

وی تاکید کرد: همین جا از تمام دستگاه‌های ذی‌ربط هم دعوت می شود تا در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

وی درپایان افزود: زمانی می توان گفت که به نقطه مطلوب رسیده‌ایم که فرد دارای معلولیت یک زندگی مستقل همراه با مشارکت اجتماعی موثر در بستر جامعه همراه با منزلت اجتماعی و در درون خانواده داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha