ماجرای دامنه‌دار دانشجویان تقلبی، پس از رسوایی تلویزیونی برای یک دانشجوی قلابی دختر در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وارد مرحله جدیدی شد. تقلب دیگر درباره قبولی در کنکور مطرح نیست، این بار دانشجویان قلابی سوژه رسانه‌ها شده‌اند، کسانی که پول می‌دهند از یک دانشگاه خارجی پذیرش می‌گیرند، بعد پول می‌دهند و به بهانه تحریم، به دانشگاه‌های معتبر داخلی منتقل می‌شوند.

ماجرای دانشجویان قلابی، دانشگاه‌های تقلبی و کارچاق‌کن‌ها

سلامت نیوز: ماجرای دامنه‌دار دانشجویان تقلبی، پس از رسوایی تلویزیونی برای یک دانشجوی قلابی دختر در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وارد مرحله جدیدی شد. تقلب دیگر درباره قبولی در کنکور مطرح نیست، این بار دانشجویان قلابی سوژه رسانه‌ها شده‌اند، کسانی که پول می‌دهند از یک دانشگاه خارجی پذیرش می‌گیرند، بعد پول می‌دهند و به بهانه تحریم، به دانشگاه‌های معتبر داخلی منتقل می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز، خبرآنلاین نوشت: ماجرای تقلب گسترده با بیش از ۳۰۰ متقلب در کنکور سراسری و حتی کشف شبکه های پیشرفته تقلب در تست زدن با آخرین روشها و فناوریهای روز، موضوع تازه ای نیست، حتی موضوعی مانند تقلب گسترده علمی در دانشگاه ها و قول وزیر علوم برای برخورد با تقلب های علمی هم قصه جدیدی نیست ولی باید قبول کرد مسئله دانشجوی تقلبی که موفق شد در برنامه تلویزیون حضور یابد و برای دیگران ۲۰ دقیقه نسخه بپیچد، تاکنون مشاهده نشده بود.

رسوایی دانشجوی قلابی که سوژه طنز شبکه های اجتماعی هم شده بود، تنها مربوط به یک تقلب ساده نبود. این دانشجوی قلابی حتی مدعی نخبه بودن و داشتن مقالات متعدد علمی بود و آنقدر موضوع کشف این تقلب بزرگ برای نظام آموزش پزشکی کشور تکان دهنده بود که حتی شخص وزیر بهداشت هم مجبور شد درباره این دانشجوی قلابی توضیح بدهد و بگوید: سه ماه قبل پس از مقابله با اخلالگران در حوزه دارو، دستور برخورد با جریان‌های فساد در کنکور پزشکی و فروش صندلی دانشگاه را هم صادر کردم. تاکنون نتایج مهمی حاصل شده و به زودی به قوه قضائیه ارسال خواهد شد. عوامل قدرت و فساد در هر سطح و جایگاه بدانند ما تا آخر این راه خواهیم رفت.

این توضیح که در شبکه های اجتماعی منتشر شد آنقدرها هم نتوانست افکار عمومی را قانع کند چون اعتراض دانشجویان به سیستم ضعیف پذیرش دانشجویان پزشکی بالا گرفته بود و حتی روزنامه ها علنا علیه وزارت بهداشت نوشتند واقعیت قصه دانشجوی تقلبی دندانپزشکی را به مردم نگفته اند و باید مسئولان تلویزیون و وزارت بهداشت توضیح دهند چطور این دانشجوی قلابی به عنوان رتبه برتر کنکور ۲۰ دقیقه در تلویزیون برنامه اجرا کرد؟

این بار برای اقناع افکار عمومی، معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره فروش صندلی و ورود بدون کنکور به رشته های علوم پزشکی توضیح داد. باقر لاریجانی درباره کلاهبرداری فردی با عنوان دانشجوی یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، افزود: وزارت بهداشت در پذیرش دانشجو در مقاطع عمومی به صورت مستقیم نقشی ندارد و طی نامه‌ای از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته شده در پیشگیری از تخلفات در این زمینه تلاش کرده و موارد احتمالی را جهت پیگیری بیشتر به حوزه معاونت آموزشی منعکس کنند.

وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر اخباری در خصوص حضور فردی در کلاس‌های یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور بدون داشتن شرایط دانشجویی و کلاهبرداری با این عنوان گفت: این موضوع موجب نگرانی جامعه دانشگاهی و همچنین مسئولان وزارت بهداشت شده است. تمامی سعی همکاران ما در ستاد وزارت بهداشت و همچنین مرکز سنجش آموزش پزشکی ایجاد امنیت و جلوگیری از تخلف در آزمون ها و سایر امور آموزشی حوزه علوم پزشکی است. پذیرش دانشجو در دوره های عمومی و ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها در این مقاطع از طریق کنکور سراسری صورت می پذیرد و ضروری است تا تدابیر جدی برای پیشگیری از این قبیل تخلفات توسط مراجع ذیربط صورت پذیرد.

حتی سایت وزارت بهداشت هم به نقل از رئیس مرکز روابط عمومی این نهاد، توضیحاتی درباره کلاهبردار بودن دختر دانشجوی قلابی منتشر کرد و در آن توضیح داد: دانشجوی قلابی دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی توسط حراست این دانشگاه تحویل مراجع انتظامی شده است. موضوع این فرد از جنس تخلفات انتقال به داخل نیست، فرد مذکور عملا یک دانشجوی قلابی است که از سال گذشته به این دانشگاه رفت و آمد داشته، با برخی موسسات کنکور ارتباط داشته، این فرد و امثالهم در این تخلفات قطعا تنها نیستند، متاسفانه  فرد مذکور و امثال او تحت عناوین مجعول رتبه برتر کنکور و نخبه و نابغه و ... وارد برنامه های تلویزیونی شده و حلقه ای از یک زنجیره کلاهبرداری است که متاسفانه در سال‌های اخیر در حوزه کنکور به سواستفاده از تمایل دانش آموزان و خانواده ها به موفقیت در این آزمون، مشغولند و سالانه صدها میلیارد تومان از این راه کسب می کنند.

جهانپور درباره تقلب سیستماتیک در فروش صندلی های دانشگاه های کشور به برخی دانشجویان پزشکی که در خارج از کشور تحصیل می کردند، گفت: با مجوز دستگاه قضایی و همکاری ضابطین قضایی و بازجویی از مظنونینی که باعث تقلب در انتقال دانشجویان از دانشگاه های خارج به داخل پس از تحریم بودند، تاکنون ۲۱۱ نفر افراد در حال انتقال یا پذیرفته شده که با عناوین مختلف از جمله ارائه مدارک دیپلم متوسطه و پیش دانشگاهی جعلی، جعل مدارک ورود و خروج از کشور، جابجایی در ترتیب و ترتب پذیرش و ... با همکاری حداقل ۵ مدرسه و دبیرستان متخلف، یک آژانس مسافرتی متخلف، واسطه ها و متخلفین دیگری که با این افراد همراهی داشته اند، شناسایی شده و ضمن توقف روند پذیرش یا ادامه تحصیل آن ها، جهت برخورد قانونی به دستگاه قضایی معرفی شده اند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار داشت: در این رابطه تا امروز، حداقل ۵ نفر کار چاق کن خارج از مجموعه وزارت بهداشت و ۳۸ نفر از همین دانشجویان که به نوعی به دلالی و واسطه گری در این رابطه مشغول بودند و همچنین ۳ نفر از کارکنان متخلف وزارت بهداشت، یک آژانس مسافرتی و ۵ مدرسه متخلف، شناسایی شده اند که همگی جهت برخورد قانونی، تحویل مراجع قضایی شدند.

جهانپور افزود: البته از نظر ما، این پرونده همچنان مفتوح خواهد ماند و هر مورد تخلفی که در هر مرحله ای از انتقال و پذیرش یا پس از اشتغال به تحصیل و حتی پس از فراغت از تحصیل، احراز شود بدون درنگ از ادامه روند انتقال، پذیرش، تحصیل و فراغت از تحصیل آنها جلوگیری بعمل آمده و با توجه به ماهیت مجرمانه آن به دستگاه قضایی جهت برخوردهای قانونی تحویل خواهند شد.

خبر شناسایی ۲۱۱ دانشجوی تقلبی و ۵ کارچاق کن در وزارت بهداشت نشان داد آش فروش صندلی دانشگاه های علوم پزشکی آنقدر شور شده است که این فساد عظیم دیگر قابل کتمان و تکذیب نیست. جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت همچنین، از مواردی از تخلف به صورت اخذ وجوه از دانشجویان واجد شرایط انتقال از سوی برخی دانشگاهها، تحت عناوین مختلف و یا احتمال کار چاق کنی و دلالی برخی افراد برای پذیرش متقاضیان انتقال به داخل به دانشگاه های خاص خبر داد و گفت:  این موارد نیز ، مطابق دستور اکید وزیر بهداشت و پیگیری و حساسیت مجدانه معاونت آموزشی در حال احصا و بررسی است، همچنین در این زمینه متذکر می شود، هیچ دانشگاهی حق دریافت وجه بابت پذیرش افراد معرفی شده از سوی وزارت بهداشت که شرایط انتقال به داخل را داشته و موافقت کمیسیون را اخذ کرده اند و تقدم در پذیرش آنها را نداشته، همچنین افرادی که به نوعی به اعمال نظر و یا دلالی در پذیرش دانشجویان واحد شرایط در برخی دانشگاه ها بپردازند، شناسایی شده و مطابق مقررات تحت پیگرد قانونی و قضایی  قرار خواهند گرفت و این موارد هم از زمره مصادیق صندلی فروشی قلمداد خواهد شد. 

واقعیت این است که کشف ۲۱۱ دانشجوی تقلبی متقاضی انتقال از دانشگاه های خارجی به داخل، در مقابل عدد نجومی ۱۰ هزار دانشجوی پزشکی ایرانی در دانشگاه های خارجی، مسئله قابل توجهی نیست، چون بزرگ بودن این عدد باعث می شود این نکته به ذهن متبادر شود که سربزرگ ماجرا، هنوز کشف نشده است.

با وجود بگیر و ببندهای بسیار ولی اثرات این رفتار متقلبانه آنقدر بالا بود که حتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به دستور وزیر بهداشت، برکنار شد. جامعه پزشکی کشور و داوطلبان ورود به حرف و مشاغل پزشکی انتظار دارند با نظارت دقیق و اجرای درست قوانین، حقی از کسی ضایع نشود، چه برسد به اینکه به بهانه انتقال دانشجویان ایرانی از خارج به دانشگاه های داخلی، صندلی فروشی و دانشجوی نخبه تقلبی تبدیل به سنتی رایج شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha