شانزدهم اکتبر (بیست و پنجم مهرماه) به منظور افزایش آگاهی در مورد سلامت و اختلالات ستون فقرات، روز جهانی ستون فقرات نامیده شده است.

با ستون بدن مهربان باشیم

سلامت نیوز:شانزدهم اکتبر (بیست و پنجم مهرماه) به منظور افزایش آگاهی در مورد سلامت و اختلالات ستون فقرات، روز جهانی ستون فقرات نامیده شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، تا سال ۲۰۱۲ میلادی هیچ رویداد رسمی به عنوان روز جهانی ستون فقرات وجود نداشت و همین امر باعث شده بود که توجه خاصی به این موضوع مهم نشود. این روز به طور رسمی از سال ۲۰۱۲ میلادی، توسط فدراسیون جهانی کایروپراکتیک و با هدف افزایش آگاهی در مورد سلامت و اختلالات ستون فقرات برگزار شد. در تمام کشورهای دنیا برنامه‌ها و فعالیت‌های ویژه‌ای برای افزایش آگاهی در مورد کمردرد، گردن درد،‌ اختلالات ستون فقرات و ارایه راهکارهایی برای جلوگیری از آسیب به ستون فقرات صورت می‌گیرد.

ایجاد فرصت‌های مناسب برای بحث و تبادل نظر در مورد انواع اختلالات ستون فقرات، ترویج رویکرد مناسب برای کاهش فشار روی ستون فقرات و افزایش آگاهی عمومی در مورد سلامت و اختلالات ستون فقرات و اتخاذ سیاست‌های لازم در این زمینه اصلی‌ترین اهداف روز جهانی ستون فقرات هستند. کمردرد، گردن درد، بیماری دیسک و انحنای غیر طبیعی ستون فقرات، مهم‌ترین اختلالات ستون فقرات هستند. وضعیت نادرست بدنی، اضافه وزن و چاقی، کفش نامناسب، صندلی و تشک غیر استاندارد و بی‌تحرکی، به افزایش کمر درد و اختلال ستون فقرات دامن می‌زنند.


آمار منتشر شده از انجمن کایروپراکتیک آمریکا در مورد کمر درد:
- اختلالات ستون فقرات و کمر درد مهم‌ترین عامل ازکار افتادگی و ناتوانی در سراسر جهان است. - حدود  ۸۰ درصد افراد از کمر درد یا گردن درد رنج می‌برند.- ۵۰ درصد کارمندان و کارگران برای یک‌بار هم که شده در سال به کمر درد یا گردن درد مبتلا می‌شوند.

- کمر درد و گردن درد مهم‌ترین دلیل درخواست مرخصی استعلاجی کارمندان است.

- کمر درد پس از سرما خوردگی، بیماری‌های پوستی و آرتروز شایع‌ترین علت مراجعه به پزشک است.

- بسیاری از مشکلات رایج ستون فقرات با تغییر عادات نشستن، راه رفتن و خوابیدن از بین می‌روند. نحوه بلند کردن اشیا از زمین، بلند نکردن اشیای سنگین و یوگا از مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از آسیب به ستون فقرات هستند.حرکات ورزشی که زیر نظر متخصص انجام شود و تمرکز آن روی کشش و تقویت ستون مهره‌ها، فیله‌ها و شکم باشد برای سلامت ستون فقرات موثر است.

این حرکات منظم باعث توزیع مواد غذایی مورد نیاز دیسک‌های ستون فقرات و بافت‌های نرم اطراف آن می‌شود و علاوه بر تسریع بهبودی، سلامت دیسک‌ها، عضلات، لیگامن‌ها و مفاصل را به دنبال دارد.توجه به وضعیت ستون مهره‌ها در هنگام نشستن یکی دیگر از مواردی است که برای سلامت ستون فقرات باید مورد توجه قرار گیرد. ستون فقرات به طور طبیعی به صورت یک منحنی S شکل است.

نشستن طولانی مدت در یک وضعیت ثابت بیشترین صدمه را به ستون فقرات وارد می‌کند. استفاده از صندلی ارگونومیک و طبی، راه رفتن  و انجام حرکات کششی هر ۳۰ دقیقه یک بار به شدت توصیه شده است.  جالب است بدانید که فشار وارد شده به ستون فقرات هنگام نشستن، سه برابر بیشتر از زمانی است که راه می رویم یا ایستاده‌ایم.انتخاب کفش مناسب و طبی، استفاده از تشک و بالش طبی با مشورت پزشک، ورزش شنا، تغذیه سالم و اجتناب از سیگار از دیگر موارد توصیه‌شده برای سلامت ستون فقرات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha