استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به شیوع بالای روماتیسم مفصلی در زنان نسبت به مردان، گفت: آنچه مسلم است، این بیماری درمان قطعی ندارد که بخواهیم داروها را کنار بگذاریم.

وضعیت شیوع روماتیسم مفصلی در زنان و مردان

سلامت نیوز:استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به شیوع بالای روماتیسم مفصلی در زنان نسبت به مردان، گفت: آنچه مسلم است، این بیماری درمان قطعی ندارد که بخواهیم داروها را کنار بگذاریم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، زهرا ذاکری، در حاشیه برگزاری کنگره سالانه روماتولوژی ایران در محل کتابخانه ملی، افزود: در این کنگره همواره تازه های علم روماتولوژی را به بحث و چالش می گذاریم.


دبیر علمی کنگره روماتولوژی ایران، به یکی از شایع ترین بیماری های التهابی مفصل اشاره کرد و گفت: بیماری آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی، یکی از شایع ترین بیماری های التهابی مفصل است که یک درصد جامعه و شاید کمی بیشتر را درگیر می کند.


وی با عنوان این مطلب که شیوع این بیماری در هر سنی مشاهده می شود، افزود: شایع ترین سن ابتلا به این بیماری در زنان بعد از دوران یائسگی و دهه سوم و چهارم زندگی است.


استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: متاسفانه برخی این عارضه را با آرتروز اشتباه می گیرند و به آن توجه نمی کنند. در حالی که در این بیماری به تدریج با تغییرات فرم مفصلی مواجه می شویم که باید آن را جدی گرفت.


ذاکری به علائم روماتیسم مفصلی اشاره کرد و افزود: خشکی های صبحگاهی، تورم مفاصل و سابقه فامیلی مثبت، از جمله علائم ابتلا به این بیماری است که با مراجعه به پزشک متخصص، باید نسبت به تشخیص آن اقدام کرد.


وی در عین حال، گفت: البته نباید واهمه و ترس از این بیماری با دردهای کوتاه مدت موجب نگرانی شود.
دبیر علمی کنگره روماتولوژی ایران، با اشاره به این موضوع که روماتیسم مفصلی می تواند در هر سنی شروع شود، افزود: این بیماری در 6 ماهگی هم مشاهده می شود، اما شیوع آن در آقایان بعد از 50 سالگی افزایش پیدا می کند و در خانم ها نیز بعد از شروع دوران یائسگی، بیشتر دیده می شود. 


وی با عنوان این مطلب که بعد از ابتلا نمی توان کار خاصی برای پیشگیری انجام داد، گفت: مصرف سیگار، یکی از ریسک فاکتورهای قدیمی در ابتلا به روماتیسم مفصلی است که قطع مصرف آن می تواند در کنترل بیماری و خاموش نگه داشتن آن موثر باشد.


ذاکری به کاهش وزن برای کنترل بیماری اشاره کرد و افزود: در کنار مصرف داروها، نباید به مفاصل فشار زیادی وارد کرد. همچنین، نداشتن استرس نیز در کنترل بیماری موثر است.


وی با عنوان این مطلب که آخرین درمان های این بیماری در دنیا در کشور ما نیز وجود دارد، گفت: آنچه مسلم است اینکه این افراد نباید فکر کنند که درمان قطعی برای این بیماری وجود دارد و بعد از یک مدت که دارو مصرف کردند، آنها را قطع کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha