عضو هیأت علمی دانشکده علوم رفتاری، گفت: در هر 40 ثانیه در دنیا یک خودکشی اتفاق می‌افتد.

در دنیا در هر 40 ثانیه یک خودکشی اتفاق می‌افتد

سلامت نیوز:عضو هیأت علمی دانشکده علوم رفتاری، گفت: در هر 40 ثانیه در دنیا یک خودکشی اتفاق می‌افتد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، محمدباقر صابری ظفرقندی مدیرگروه اعتیاد دانشکده علوم رفتاری در نشست خبری به مناسبت هفته بهداشت روان با اشاره به موضوع خودکشی اظهار داشت: پرس و جو کردن از افکار خودکشی در ذهن کودکان و بزرگسالان منجر به خودکشی فرد نمی‌شود و این موضوع متفاوت از این است که رسانه‌ها به بیان خبرهایی که مربوط به خودکشی افراد است بپردازند. 


وی ادامه داد: موظف هستیم از افکار  پنهان افراد افسرده‌ای که احتمال خودکشی در انها وجود دارد آگاه باشیم اما این مجوز را نداریم که نمونه‌های آن را در رسانه‌ها پررنگ کنیم. 


مدیرگروه اعتیاد دانشکده علوم رفتاری با اشاره به دلایل بروز خودکشی در افراد خاطرنشان کرد: ریشه افکار خودکشی و اقدام به آن متعدد است اما شایع‌ترین آنها اختلالات افسردگی و خلقی است و اگر کسی خود را شاد نشان داد به این معنا نیست که افکار خودکشی در وی وجود ندارد. 


ظفرقندی افزود: ریشه انگیزه اصلی مصرف مواد مخدر رسیدن به احساس لذت و شادی است وقتی در جامعه شادی‌های مشروع را کم می‌کنیم  به تبع آن افراد به سمت موادی که شادی کاذب ایجاد  می‌کند می‌روند و مواد مخدر به عنوان یکی از مواد پرخطر برای ایجاد شادی کاذب است. 


وی با بیان اینکه اعتیاد برای کسب لذت  است، گفت: در ادامه آن فرد دچار گرفتاری‌های فردی و خانوادگی می‌شوند. 
رئوف قیومی استادیار دانشکده علوم رفتاری با اشاره به اینکه در هر 40 ثانیه در دنیا  یک خودکشی اتفاق می‌افتد گفت: درج اخبار مربوط به خودکشی در رسانه‌ها شرایط خاصی دارد اول اینکه نباید این اخبار با جزئیات آن منتشر شود و یا چنین خبرهایی در صفحه اصلی رسانه‌ها قرار گیرد. 
وی با انتقاد از درج خبرهایی با عنوان ناکامی فرد در خودکشی گفت: خودکشی کامیابی نیست که فردی در انجام آن ناکام بماند و درج چنین عنوانی ناصیحح است و یا ساخت فیلم در خصوص خودکشی اثر بدی به همراه دارد. 


استادیار دانشکده علوم رفتاری با اشاره به تفاوت نشاط و شادی خاطرنشان کرد: شادی با هیجان و خنده همراه است و ممکن است حتی شادی کاذب باشد. 
قیومی یادآور شد: نشاط احساس رضایتمندی اصیل و پایدار است و ایجاد آن نیازمند زمان است و آنچه که ما به آن احتیاج داریم نشاط است در حالی که شادی ممکن است کاذب و زودگذر باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha