مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به اهمیت سامانه تعیین نیاز آبی حوضه دریاچه ارومیه گفت: باید فرهنگ استفاده از این سامانه در بین کشاورزان رایج شود.

طراحی سامانه نیاز آبی حوضه دریاچه ارومیه با استفاده از داده‌های هواشناسی

سلامت نیوز:مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به اهمیت سامانه تعیین نیاز آبی حوضه دریاچه ارومیه گفت: باید فرهنگ استفاده از این سامانه در بین کشاورزان رایج شود.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، صادق ضیائیان در نشست تخصصی نقد و بررسی عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه که در دانشگاه ارومیه برگزار شد، ضمن اشاره به سامانه تعیین نیاز آبی حوضه دریاچه ارومیه اظهارکرد: هدف از طراحی این سامانه تولید محصولات زراعی و باغی با کیفیت، جلوگیری از هدر رفت آب برای کمک به احیای دریاچه ارومیه و افزایش بهره‌وری است.


 مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه هفت ایستگاه باران‌سنجی و اتوماتیک در حوضه دریاچه راه‌اندازی شده است،گفت: این ایستگاه‌ها در طراحی سامانه نیاز آبی به ما کمک کرده است.


 ضیائیان افزود: در سامانه تعیین نیاز آبی حوضه دریاچه ارومیه اطلاعات بلندمدت هواشناسی، پیش‌بینی پنج روزه، اطلاعات خاک دشت‌ها و اطلاعات ۲۴ ساعت گذشته ایستگاه‌ها لحاظ شده است که از این طریق به محاسبه نیاز آبی محصولات زراعی و زمان آبیاری آن‌ها برای جلوگیری از اتلاف آب کمک کرده است.


وی با بیان اینکه سامانه تعیین نیاز آبی به کشاورز پیشنهاد می‌دهد که چه محصولی را بکارد که نیاز آبی کمتری داشته باشد و بتوانند صرفه‌جویی بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: این سامانه با استفاده از مدل‌های GFS و WRF طراحی شده است.


مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ادامه داد: برای طراحی سامانه تعیین نیاز آبی حوضه دریاچه ارومیه ۱۲ پارامتر دما، بیشینه و کمینه آن، بارندگی، رطوبت، تابش و... استخراج شده است.


ضیاییان در پایان ضمن تاکید بر اینکه باید برای استفاده از این سامانه در بین کشاورزان فرهنگسازی شود، گفت: در حال حاضر برای دشت مهاباد در تمام دریچه کانال‌هایی که نقشه کاداستر داشتند میزان آب مورد نیاز بررسی شده است و حدود یک سال زمان نیاز داریم تا اعلام کنیم که این داده‌ها با اطمینان بالایی درست است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha