چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 283167

هرچند ژنتیک و سن می توانند منجر به مشکلات ناباروری در زنان و مردان شوند، برخی از عوامل خطر هم وجود دارند که به راحتی می توان از آنها اجتناب کرد.

عوامل خطری که باروری را تحت تاثیر منفی قرار می دهند

سلامت نیوز:هرچند ژنتیک و سن می توانند منجر به مشکلات ناباروری در زنان و مردان شوند، برخی از عوامل خطر هم وجود دارند که به راحتی می توان از آنها اجتناب کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ، ایجاد تغییرات موثر در شیوه زندگی باعث می شود شما از 7 عامل خطر که باعث افزایش ناباروری می شوند، مصون بمانید:


افزایش وزن: مطالعات زیادی نشان داده اند که اضافه وزن در زنان باعث کاهش عملکرد تخمدان می شود و تولید هورمون ها را تحت تاثیر قرار می دهد. زنانی که در سنین پایین 18 سال دچار اضافه وزن هستند، بیشتر احتمال دارد دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک شوند و در آینده ناباروری را تجربه کنند. این سندرم شایع ترین اختلال هورمونی در زنان و در سنین باروری است.


فقدان چربی در بدن: در حالی که اضافه وزن می تواند روی باروری اثر منفی بگذارد، کمبود وزن نیز خود عاملی برای این خطر است. کاهش چربی بدن به 10 تا 15 درصد از زیر نرمال می تواند روند تولید مثل را مختل کند. در واقع عدم تعادل هورمونی و اشکال در فرایند طبیعی تخمک گذاری طبیعی ناشی از وزن بیش از حد پایین است. بنابراین اگر دچار کمبود وزن هستید، حتما با یک متخصص تغذیه قبل از اقدام به بارداری برای رسیدن به وزن ایده آل مشورت کنید.


داروها: محققان کلینیک مایو اشاره کرده اند که برخی داروها از جمله داروهای ضد سرطان یا شیمی درمانی، داروهای ضد قارچ، داروهای ترمیم کننده زخم، روی باروری مردان موثرند. داروهای حاوی مواد مخدر نیز می تواند روی تولید تستوسترون تاثیر بگذارد.


سیگار کشیدن: انجمن پزشکی ناباروری آمریکا با صراحت اعلام کرده که کاهش نرخ باروری در زنان و مردان سیگاری، دو برابر غیر سیگاری ها است. حتی این نظریه هم وجود دارد که مردان سیگاری باعث ناباروری همسرانشان می شوند. البته سیگارکشیدن اثرات نامطلوب کاملا شناخته‌شده‌ ای بر حاملگی نیز دارد. سیگار کشیدن می ‌تواند اختلال کمبود توجه و بیش فعالی را در کودکان ایجاد کند یا افزایش دهد و مشکلات رفتاری و یادگیری را در سنین مدرسه در کودک به‌وجود بیاورد. یک نکته دیگر این که مصرف سیگار، روش‌ های درمان برای افراد نابارور را با شکست بیشتری مواجه می ‌کند.


استرس: انجمن ملی ناباروری در آمریکا اعلام کرده که تحمل اختلالات عاطفی نقش مهمی در ناباروری دارد. این اختلالات می تواند شامل افسردگی، یا استرس روزمره در محیط کار خانه و یا سایر محیط ها باشد. در شرایط استرس ‌زا،‌ کورتیزول، مانند آدرنالین، شدت سوخت و ساز را افزایش می ‌دهد؛ و فشار خون را در حد بالایی نگه می ‌‌دارد، باعث اضافه وزن می‌ شود، و به مشکلات بهداشتی دیگری نیز می ‌انجامد. در عوض پیاده ‌روی، شنا کردن، یوگا یا سایر ورزش‌ های متعادل ممکن است استرس شما را بکاهد،‌ و مزایای اضافی هم دارد.


قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی: قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس، شیمی درمانی و آفت کش ها از عوامل خطر شناخته شده در بهداشت باروری هستند. علاوه بر این، عوامل محیطی خاص که تحت عنوان سموم باروری شناخته شده اند، می توانند منجر به نقایص هنگام تولد و سقط جنین شوند.


میدان های الکترومغناطیسی: مایکروویو، کامپیوتر و حتی دستگاه های گوشی همراه می توانند شما را در معرض میدان های الکترومغناطیسی قرار داده و روی باروری تاثیر منفی بگذارند. بحث بر سر ایمنی تلفن همراه و میدان های مغناطیسی در طول دهه گذشته فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است. شمار زیادی از تحقیقات درباره تاثیر این امواج بر سلامت شده است. با وجود تمامی تناقضات بهتر است در استفاده از تلفن همراه احتیاط کنید. مدت صحبت خود را به کمترین زمان ممکن برسانید و تا جایی که امکان دارد از تلفن ثابت استفاده کنید. ترجیحا از هندز فری باید استفاده شود. از نصب تلفن همراه در ناحیه کمر خودداری کنید. از نگهداری تلفن همراه در مجاورت بافتهایی که فعالیت الکتریکی دارند، مانند قلب و مغز پرهیز کنید. زنان باردار بهتر است از تلفن همراه استفاده نکنند.

منبع:activebeat

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha